Η συναισθηματική νοημοσύνη στο χώρο εργασίας
Emotional intelligence in the working environment
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Παπαχριστοπούλου, Μαρία
Ημερομηνία
2024-03-04Επιβλέπων
Σταυρουλάκης, ΔημήτριοςΛέξεις-κλειδιά
Συναισθηματική νοημοσύνη ; Εργασιακή ικανοποίηση ; Ατομικά χαρακτηριστικάΠερίληψη
Ο χώρος της εργασίας καλύπτει ένα μεγάλο μέρος της καθημερινότητας μας και επηρεάζει σε ένα μεγάλο βαθμό την ανθρώπινη συμπεριφορά. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που με οδήγησε στο να προσπαθήσω να εμβαθύνω στον όρο συναισθηματική
νοημοσύνη και στο πως συνδέεται με την εργασιακή ικανοποίηση, αλλά και την αλληλεπίδραση που έχουν τα ατομικά χαρακτηριστικά του καθενός με τις δύο αυτές έννοιες. Με την παρούσα Διπλωματική Εργασία (Δ.Ε) επιχειρείται μια προσπάθεια διερεύνησης της έννοιας συναισθηματική νοημοσύνη, της εργασιακής ικανοποίησης, τη σχέση των δύο εννοιών με τα ατομικά χαρακτηριστικά των υπαλλήλων αλλά και τη σχέση μεταξύ των δύο εννοιών. Έπειτα, αφού συλλέξουμε τα αποτελέσματα, και τα επεξεργαστούμε, θα προβούμε στην ανάλυση και παρουσίαση των αποτελεσμάτων, με σκοπό να εστιάσουμε στους τρόπους βελτίωσης της συναισθηματικής νοημοσύνης αλλά και της εργασιακής ικανοποίησης. Το δείγμα που χρησιμοποιήθηκε για την ποσοτική δειγματοληπτική έρευνά μας επιλέχθηκε με απλή τυχαία δειγματοληψία και αποτελείται από 115 εργαζόμενους ενός
Οικονομικού Ομίλου και μιας Οικονομικής Ελεγκτικής εταιρείας, που είναι συνεργάτης του Ομίλου, σε ένα σύνολο εργαζομένων που ανερχόταν τον Νοέμβριο 2023 σε 133 άτομα. Αναλυτικά, ο Οικονομικός Όμιλος αποτελείται από δύο εταιρείες που παρέχουν
κυρίως φορολογικές – συμβουλευτικές υπηρεσίες, τις Audit Opinion και Dea Consultants και η Οικονομική Ελεγκτική, DSM Accounting Services, που παρέχει κυρίως ελεγκτικές υπηρεσίες. Η συλλογή των δεδομένων έγινε με ερωτηματολόγιο, καθώς σύμφωνα με τον Cresswell (2011) αποτελεί ιδανικό εργαλείο για τη μέτρηση τάσεων ενός πληθυσμού, ενώ θα είναι βασισμένο στην πενταβάθμια κλίμακα Likert. Συγκεκριμένα, στο πρώτο κεφάλαιο θα γίνει μια σύντομη ανάπτυξη του ορισμού της νοημοσύνης, τις θεωρίες που έχουν αναπτυχθεί γύρω από την έννοια της νοημοσύνης καθώς και τις κλίμακες μέτρησης της. Στο δεύτερο κεφάλαιο γίνεται μια εκτενής αναφορά στον ορισμό της συναισθηματικής νοημοσύνης, στην ιστορική εξέλιξη, στις θεωρίες που αναπτύχθηκαν καθώς και τα αντίστοιχα μοντέλα μέτρησής της, ενώ ακόμα γίνεται αναφορά και στην κριτική που έχει ασκηθεί τόσο στην έννοια όσο και στα θεωρητικά μοντέλα. Στο τρίτο κεφάλαιο αναλύεται η έννοια της συναισθηματικής νοημοσύνης στο χώρο της εργασίας και η σχέση της με την εργασιακή ικανοποίηση. Αναλυτικά θα παρουσιάσουμε πως σχετίζεται η συναισθηματική νοημοσύνη με τα ατομικά χαρακτηριστικά (φύλο, ηλικία, μορφωτικό επίπεδο, ιεραρχικό επίπεδο στον οργανισμό), ποια είναι τα χαρακτηριστικά των ατόμων που εμφανίζουν υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη, ποια είναι τα πλεονεκτήματα των επιχειρήσεων από την υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη των υπαλλήλων τους, ο ορισμός της εργασιακής ικανοποίησης, το βασικό θεωρητικό υπόβαθρο γύρω από την συναισθηματική νοημοσύνη, ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την εργασιακή ικανοποίηση, με έμφαση στα
ατομικά χαρακτηριστικά και έρευνες – μελέτες που έχουν ασχοληθεί με τη συσχέτιση συναισθηματικής νοημοσύνης και εργασιακής ικανοποίησης. Στο τέταρτο κεφάλαιο θα παρουσιαστούν τα αποτελέσματα της έρευνας καθώς και προτάσεις βελτίωσης και προώθησης της συναισθηματικής νοημοσύνης στον οργανισμό.
Περίληψη
The workplace covers a large part of our daily life and affects human behavior to a great extent. This is also the main reason that led me to try to delve deeper into the term emotional intelligence and how it is related to job satisfaction. With this Diplomatic Thesis (D.E) an attempt is made to investigate the concept of emotional intelligence, job satisfaction, the relationship of the two concepts with the individual characteristics of the employees and also the relationship between the two concepts. Then, by processing the results, we will focus on ways to improve emotional intelligence and job satisfaction. The sample used for our quantitative sampling research was selected by simple random sampling and consists of 115 employees of a Financial Group and a Financial Auditing company, which is a partner of the Group, in a total of employees that amounted in November 2023 to 133 people. In detail, the Financial Group consists of two companies that mainly provide tax-consulting services, Audit Opinion and Dea Consultants, and the Financial Auditing, DSM Accounting Services, which mainly provides auditing services. The data collection was done with a questionnaire, as according to Cresswell (2011) it is an ideal tool for measuring the trends of a population, while it will be based on a fivepoint Likert scale. Specifically, in the first chapter a brief development of the definition of intelligence, the theories that have been developed around the concept of intelligence as well as its measurement scales will be made. In the second chapter, an extensive reference is made to the definition of emotional intelligence, the historical development, the theories that were developed as well as the corresponding measurement models, while there is also a reference to the criticism that has been leveled at both the concept and the theoretical models. The third chapter analyzes the concept of emotional intelligence in the workplace and its relationship with job satisfaction. The relationship among emotional intelligence and individual characteristics such as gender, age, educational level, job level in the organization is presented in detail, what are the characteristics of people who display high emotional intelligence, the definition of job satisfaction, the theoretical basis towards job
satisfaction, the advantages on organizations with high emotional intelligence and which factors influence work satisfaction, with an emphasis on individual characteristics, research that has been made between the correlation of emotional intelligence and job
satisfaction. The results of the research will be presented in the fourth chapter and also proposal towards the promotion and development of emotional intelligence in the organization.