Ηθική και δεοντολογία της δημόσιας διοίκησης: ο ρόλος του νέου Κώδικα Ηθικής και Επαγγελματικής Συμπεριφοράς υπαλλήλων του δημόσιου τομέα
Morality and ethics of the public administration: the role of the new Code of Ethics and Professional Conduct for the servants of the public sector
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Κατσαμά, Μαρία
Ημερομηνία
2024-03-11Επιβλέπων
Σαλμόν, ΙωάννηςΛέξεις-κλειδιά
Δημόσια διοίκηση ; Επαγγελματική συμπεριφορά ; Δεοντολογία ; Κώδικας δεοντολογίας ; Πειθαρχικός έλεγχος ; Ηθική συμπεριφορά ; Κώδικας ηθικήςΠερίληψη
Η παρούσα διατριβή εξετάζει τις αξίες της ηθικής και της δεοντολογίας στον τομέα της Δημόσιας Διοίκησης, επικεντρώνοντας την προσοχή στον ρόλο που διαδραματίζει ο νέος Κώδικας Ηθικής και Επαγγελματικής Συμπεριφοράς των υπαλλήλων του δημοσίου τομέα. Η δημόσια διοίκηση παρουσιάζει μοναδικά χαρακτηριστικά και προκλήσεις, με την έρευνα να εστιάζει σε θεωρητικές προσεγγίσεις, θεμελιώδεις αξίες, διακριτικά χαρακτηριστικά και την ιστορική εξέλιξή της. Επιπλέον, αναλύει την παρούσα δομή του ελληνικού δημόσιου τομέα, υπογραμμίζοντας την αναγκαιότητα για διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις λόγω των διαχρονικών προβλημάτων που παρατηρούνται. Επιπροσθέτως, στα πλαίσια της ανάλυσης εξετάζονται τα ηθικά και δεοντολογικά ζητήματα, με τα οποία έρχονται αντιμέτωποι οι εργαζόμενοι στο δημόσιο τομέα και γίνεται αναφορά στις ποινικά αξιόποινες συμπεριφορές, στη διαφθορά και την εξέλιξη των πελατειακών σχέσεων. Συζητούνται οι διαδικασίες εποπτείας και αξιολόγησης που αποσκοπούν στην ενίσχυση της δεοντολογίας και της επαγγελματικής συμπεριφοράς. Η εργασία ολοκληρώνεται με τη διατύπωση προτάσεων για την ενίσχυση της ηθικής υπηρεσιακής συμπεριφοράς των υπαλλήλων της δημόσιας διοίκησης.
Περίληψη
The present dissertation scrutinizes the values of ethics and deontology in Public Administration, emphasizing the role of the of the new code of ethics and professional conduct for the servants of the public sector. Public Administration, as a field, possesses distinctive characteristics and confronts unique challenges. This study explores its theoretical approaches, fundamental values, distinguishing features, and its historical evolution. The research also centers on the current structure of the Greek public sector, underscoring the necessity for structural reforms in light of the enduringly identified problems. Additionally, within the framework of the analysis, moral and ethical dilemmas are investigated. Reference is made to criminally punishable behaviors, corruption, and the evolution of client relationships. Processes of supervision and evaluation aimed at bolstering deontology and professional conduct are discussed. The dissertation concludes with the formulation of proposals intended to enhance the ethical behavior of public servants.