Συγκεντρώσεις Ραδονίου σε υπόγεια σιδηροδρομικά δίκτυα
Radon concentrations in subway systems
Πτυχιακή εργασία
Συγγραφέας
Τυρολόγου, Βασιλική - Αθηνά
Ημερομηνία
2024-03-11Επιβλέπων
Papadas, IoannisΛέξεις-κλειδιά
Ραδόνιο ; Ακτινοβολία ; Ραδιενεργός Ρύπανση ; Ποιότητα Αέρα Εσωτερικών Χώρων ; Υπόγεια Σιδηροδρομικά Δίκτυα ; Μετρό ; Radon ; Railway networks ; Radiation ; Radioactive Pollution ; SubwayΠερίληψη
Η έκθεση σε υψηλές συγκεντρώσεις ραδονίου εσωτερικών χώρων αποτελεί συχνό φαινόμενο, το οποίο μπορεί να επιφέρει σοβαρές επιπτώσεις στην ανθρώπινη υγεία. Τα επίπεδα ραδονίου σε υπόγεια σιδηροδρομικά δίκτυα, τα οποία χρησιμοποιούνται από μεγάλο μέρος του πληθυσμού και χαρακτηρίζονται από κακή ποιότητα αέρα εσωτερικών χώρων και περιορισμένη ανακύκλωση αέρα, παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον από πλευράς της δημόσιας υγείας. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η βιβλιογραφική αναζήτηση των συγκεντρώσεων ραδονίου σε υπόγεια σιδηροδρομικά δίκτυα, η τήρηση ή μη των επιτρεπτών ορίων έκθεσης, οι παράγοντες που επηρεάζουν την συγκέντρωση ραδονίου στους χώρους αυτούς και τα προτεινόμενα διορθωτικά μέτρα. Η μελέτη πραγματοποιήθηκε με τη μέθοδο της συστηματικής ανασκόπησης, σύμφωνα με τις κατευθυντήριες οδηγίες PRISMA, στην μηχανή αναζήτησης Scopus για τα έτη 2009- 2024 και αφορούσε έρευνα σε παγκόσμια κλίμακα. Στην παρούσα συστηματική ανασκόπηση περιλαμβάνονται συνολικά 10 μελέτες από διαφορετικές χώρες, που περιέχουν καταγραφές συγκεντρώσεων ραδονίου σε υπόγεια σιδηροδρομικά συστήματα. Μόνο στην περίπτωση του μετρό του Σάο Παολο στην Βραζιλία, η μέση συγκέντρωση ραδονίου των 805 Bq*m-3, ξεπέρασε το ανώτατο όριο των 300 Bq*m-3, ενώ όλες οι τιμές της ετήσιας ενεργού δόσης (annual effective dose) που υπολογίστηκαν βρίσκονταν εντός του ορίου των 4 mSv. Οι κύριοι παράγοντες οι οποίοι φαίνεται να επηρεάζουν την συγκέντρωση ραδονίου στους χώρους του μετρό περιλαμβάνουν την σύσταση του εδάφους και των πετρωμάτων, τα δομικά υλικά, την αποτελεσματικότητα του εξαερισμού και τους δομικούς παράγοντες, όπως το βάθος της εκσκαφής και το έτος κατασκευής. Για τον περιορισμό των επιπέδων ραδονίου συνιστάται κυρίως η χρήση ισχυρών συστημάτων εξαερισμού και η εγκατάσταση συστημάτων καθαρισμού αέρα υψηλής απόδοσης, τα οποία θα φιλτράρουν τον ρυπασμένο με ραδόνιο αέρα. Η μελέτη αυτή απέδειξε το ενδιαφέρον της επιστημονικής κοινότητας για την επιτήρηση των επιπέδων ραδονίου σε υπόγεια σιδηροδρομικά συστήματα, αλλά η περαιτέρω μελέτη τους είναι απαραίτητη, ειδικότερα σε περιοχές όπου δεν έχουν πραγματοποιηθεί μετρήσεις συγκεντρώσεων ραδονίου, με σκοπό την αποτελεσματικότερη αξιολόγηση των επιπτώσεων στην υγεία των εργαζομένων και των επιβατών, καθώς και την λήψη αποτελεσματικών διορθωτικών μέτρων και πολιτικών δημόσιας υγείας.
Περίληψη
Exposure to high indoor radon concentrations is very common and can impose serious effects on human health. Radon levels in underground railway networks, which are used by a large part of the population and are characterized by poor indoor air quality and low air renewal rate, are of great public health concern. The aim of this study is to review the literature on radon concentrations in underground railway networks, define whether the permissible exposure limits are met and identify the factors influencing radon concentrations in subway systems and the proposed control measures. The study was conducted using the systematic review method, in accordance with the PRISMA guidelines, assessing papers from the search engine Scopus for the years 2009-2024 and researching on a global scale. A total of 10 papers from different countries containing records of radon concentrations in underground railway systems are included in this systematic review. Only in the case of the São Paulo subway in Brazil, the average radon concentration of 805 Bq*m-3 exceeded the upper limit of 300 Bq*m-3, while all calculated annual effective dose values were within the proposed limit of 4 mSv. The main factors that appear to influence radon concentrations in subway systems include soil and rock composition, building materials, the effectiveness of ventilation and structural factors, such as depth of excavation and year of construction. To limit radon levels, the use of strong ventilation systems and the installation of high-efficiency air purification systems that filter radon-contaminated air are recommended. This study has demonstrated the interest of the scientific community in monitoring radon levels in underground railway systems, but further study is needed, particularly in areas where radon concentrations have not been measured, in order to assess more effectively the health effects on workers and passengers and to develop effective control measures and public health policies.