Η διασφάλιση της ποιότητας στις υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας για Αμεα στην Ελλάδα και τις χώρες της Ευρώπης
Quality assurance in social care services for the disabled citizens in Greece and other European countries
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Δετζώρτζη, Κασσάνδρα
Date
2024-02Advisor
Πιερράκος, ΓεώργιοςKeywords
Ποιότητα κοινωνικής φροντίδας ; Διασφάλιση ποιότητας ; ΑμεΑ ; Άτομα με αναπηρία ; Κοινωνική φροντίδα ; Κράτος πρόνοιας ; Κοινωνικό κράτοςAbstract
Τα ΑμεΑ αντιμετωπίζουν πολλαπλές δυσκολίες που απορρέουν από τις διακρίσεις, το στίγμα στον κοινωνικό ιστό, τις έλλειψης για τις κατάλληλες ιατρικές πράξεις καθώς και την παροχή υπηρεσιών επανόρθωσης της υγείας των ατόμων με αναπηρία, τη μειωμένη πρόσβαση σε αγαθά και υπηρεσίες, καθώς και τη μειωμένη πρόσβαση στην εκπαίδευση, την ανάπτυξη δεξιοτήτων και την απασχόληση. Ο ορισμός της κοινωνικής φροντίδας για τα ευάλωτα άτομα και γενικότερα τους πληθυσμούς είναι η παροχή υποστήριξης με προγράμματα για την πρόληψη και την αποκατάσταση, με τα οποία τους δίνεται η ευκαιρία για συμμετοχή με ισότιμες προεκτάσεις έτσι ώστε να ενσωματωθούν στην κοινωνική και οικονομική ζωή και να εξασφαλίσουν ένα αξιοσέβαστο βιοτικό επίπεδο. Η διασφάλιση της ποιότητας της κοινωνικής φροντίδας αποτελεί ένα από τους βασικούς πυλώνες για μια κοινωνία χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς, ωστόσο παρεμένει ένας τομέας που δεν έχει αναπτυχθεί σύμφωνα με τις απαιτήσεις της σύγχρονης ζωής. Η παρούσα εργασία εστιάζει στην ποιότητα της κοινωνικής φροντίδας και τα εργαλεία που εφαρμόζονται για τη διασφάλιση της. Δεδομένου ότι δεν έχει συνταχθεί κάποιο πρότυπο πιστοποίησης για την κοινωνική φροντίδα, η διασφάλιση της ποιότητας βασίζεται στις κατευθυντήριες οδηγίες εθνικών και διεθνών φορέων, στην χρήση δεικτών ποιότητας και σε έρευνες ικανοποίησης των χρηστών των υπηρεσιών. Ωστόσο μεταξύ των χωρών της Ευρώπης παρατηρείται μεγάλη ετερογένεια στην εφαρμογή όλων όσων προαναφέρθηκαν, με την Ελλάδα να υπολείπεται σημαντικά σε σχέση με άλλες χώρες. Η βελτίωση της ποιότητας της φροντίδας είναι μια συνεχής διαδικασία που αποσκοπεί στην επίτευξη καλύτερων αποτελεσμάτων. Αυτή η διαδικασία περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα εργαλείων διαχείρισης ποιότητας και άλλων μηχανισμών, όπως η κατάρτιση των φροντιστών, τόσο των επαγγελματιών όσο και των άτυπων, η υποστήριξη στα θεμελιώδη δικαιώματα των χρηστών, η προώθηση ενός φιλικού και υποστηρικτικού περιβάλλοντος, συμπεριλαμβανομένης της πρόσβασης σε υπηρεσίες, καθώς και την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων από ειδικούς, με στόχο τη συνεχή βελτίωση.
Abstract
People with disabilities face multiple difficulties resulting from stigma and discrimination, lack of appropriate medical care and rehabilitation services, reduced access to goods and services, and reduced access to education, skills devellopment and employment. Social care is defined as the protection provided to vulnerable individuals and groups, via prevention and rehabilitation programs, which aims to create conditions for equal participation of individuals in economic and social life and ensure a decent standard of living for them. Assuring the quality of social care is one of the main pillars for a society without discrimination and exclusion, yet it remains an area that has not been developed according to the demands of modern life. This paper focuses on the quality of social care and the tools applied for its assurance. Since there is not a certification standard focused on social care, quality assurance is based on guidelines from national and international bodies, the use of quality indicators and service user satisfaction surveys. There is great heterogeneity between the countries of Europe in the application of all the aforementioned quality tools, with Greece significantly lagging behind other countries. Improving the quality of care is an ongoing process aimed at achieving better outcomes. This process includes a wide range of quality management tools and other mechanisms, such as the training of caregivers, both professional and informal, supporting the fundamental rights of service users, promoting a friendly and supportive environment, including access to services, as well as the evaluation of results by experts, with the aim of continuous improvement.