Αναλυτική κοινωνικών δικτύων για ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες. Η περίπτωση αξιοποίησης του Instagram
Utilizing social media analytics for academic libraries. The case of Instagram
Πτυχιακή εργασία
Συγγραφέας
Λυμπερέα, Χαρίκλεια - Κυριακή
Ημερομηνία
2024-03-15Επιβλέπων
Drivas, Ioannis C.Λέξεις-κλειδιά
Ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες ; Αναλυτικά κοινωνικά δίκτυα ; Μέσα κοινωνικής δικτύωσης ; Instagram ; Ανάλυση συσχετίσεων ; Στατιστική ανάλυση ; Δημοσιεύσεις ; Διάδραση ; ΑλληλεπίδρασηΠερίληψη
Οι Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του σύγχρονου ερευνητικού κόσμου, αξιοποιώντας τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης ως δίαυλο επικοινωνίας και ως μέσο προώθησης. Μέσω των κοινωνικών δικτύων οι Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες έχουν τη δυνατότητα να προβάλλουν το επιστημονικό και ακαδημαϊκό περιεχόμενο τους, τις υπηρεσίες καθώς και τα προϊόντα τους προς το κοινό στο οποίο απευθύνονται και εξυπηρετούν. Απολογιστικά, ειδικά τα τελευταία πέντε χρόνια, και συγκριτικά με άλλες πλατφόρμες κοινωνικών δικτύων, το Instagram καταγράφει την ταχύτερη αύξηση χρηστών. Λαμβάνοντας τώρα υπόψη την παρούσα ερευνητική κινητικότητα γύρω από την αξιοποίηση της πλατφόρμας του Instagram ως μέσο προώθησης των Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, παρατηρείται μειωμένος αριθμός σχετικών δημοσιεύσεων. Παράλληλα, παρατηρείται ότι οι υπάρχουσες δημοσιεύσεις τείνουν προς την εξέταση μεμονωμένων περιπτώσεων Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών (case studies), χωρίς να αξιολογούν μεγαλύτερο εύρος οργανισμών, αλλά και τον τρόπο που χρησιμοποιούν την συγκεκριμένη πλατφόρμα. Η παρούσα πτυχιακή εργασία στοχεύει στη συγκέντρωση και καταγραφή μεγάλου εύρους Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών από όλο τον κόσμο και του τρόπου που διαχειρίζονται την πλατφόρμα του Instagram. Προχωρώντας ένα βήμα παρακάτω και δίνοντας προσοχή στην πρακτική χρήση της πλατφόρμας, η παρούσα πτυχιακή εργασία προτείνει και παρουσιάζει μια μεθοδολογία συλλογής, ανάλυσης και ερμηνείας των παραγόμενων δεδομένων από την συγκεκριμένη πλατφόρμα, τη συνολική απόδοση των Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών σε διεθνές επίπεδο και του τρόπου με τον οποίο αλληλεπιδρούν οι χρήστες με το περιεχόμενο που δημοσιεύουν οι Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες. Ειδικότερα, η εργασία αποσκοπεί στην α) ανάκτηση και ανάλυση πλήθους δεδομένων από τα profiles των Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών στην πλατφόρμα του Instagram παρέχοντας μια ευρύτερη εικόνα της αξιοποίησης τους για την προώθηση των υπηρεσιών τους, β) στην κατανόηση της στρατηγικής που εφαρμόζουν οι Βιβλιοθήκες με τη χρήση του Instagram καθώς και να μετρήσει το βαθμό διάδρασης του κοινού με το δημοσιευμένο περιεχόμενο και τέλος γ) να κατανοήσει την επιρροή που ασκούν συγκεκριμένες κινήσεις των διαχειριστών των λογαριασμών των Βιβλιοθηκών ως προς την αύξηση ή μείωση της διάδρασης με το δημοσιευμένο περιεχόμενο. Για την υλοποίηση των τριών αυτών στόχων αναπτύχθηκε μεθοδολογία τεσσάρων βημάτων. Σε αρχικό στάδιο, πραγματοποιήθηκε βιβλιογραφική επισκόπηση γύρω από το συγκεκριμένο επιστημονικό αντικείμενο σε ερευνητικό υλικό που συγκεντρώθηκε από τις εξειδικευμένες μηχανές αναζήτησης Google Scholar και Scopus. Σε δεύτερο στάδιο, χρησιμοποιήθηκε η πλατφόρμα vi του Fanpage Karma για την ανάκτηση μετρικών που καταγράφουν τη διάδραση των χρηστών με την πλατφόρμα του Instagram. Σε τρίτο στάδιο, έγινε η επεξεργασία και η οργάνωση των δεδομένων που συγκεντρώθηκαν και υλοποιήθηκαν μέσω υπολογιστικών φύλλων και έγινε περιγραφική ανάλυση των συγκεντρωμένων δεδομένων. Σε τέταρτο στάδιο, χρησιμοποιήθηκε η πλατφόρμα του JASP για την ανάλυση της συσχέτισης μεταξύ των δεδομένων και την ανάπτυξη στατιστικών πινάκων. Μέσω των αποτελεσμάτων της έρευνας αναδείχθηκαν νέα ευρήματα σχετικά τη χρήση του Instagram από της Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι καταγράφονται αποτελέσματα τόσο ως προς τον όγκο και τη συχνότητα των δημοσιεύσεων, όσο και ως προς το επίπεδο διάδρασης των χρηστών. Ένα βήμα παρακάτω, σημαντικά ευρήματα παρατηρούνται ως προς τον βαθμό αλληλεπίδρασης των χρηστών ανάλογα με τα είδη των δημοσιεύσεων, αλλά και τα χαρακτηριστικά τους. Τέλος, η συγκεκριμένη πτυχιακή εργασία συνεισφέρει και σε πρακτικό επίπεδο. Ενισχύει σε σημαντικό βαθμό την αποτελεσματικότητα της ψηφιακής προώθησης των υπηρεσιών και του ερευνητικού περιεχομένου των βιβλιοθηκών, υποδεικνύει ποιου είδους δημοσιεύσεις (image, video) έχουν τη μεγαλύτερη αλληλεπίδραση με τους ακόλουθους των λογαριασμών των Βιβλιοθηκών και την ίδια στιγμή η έρευνα διεξάγεται με μηδενικό κόστος, με χρήση εργαλείων ελεύθερης πρόσβασης, τόσο για την ανάκτηση, όσο και για την ανάλυση και την οπτικοποίηση των δεδομένων.
Περίληψη
Academic Libraries are an essential part of the modern research world, using social networking platforms as a channel of communication and as a means of promotion. Through social networks Academic Libraries hate the opportunity to promote their scientific and academic content, services and products to their target audiences. In retrospect, especially in the last five years, and compared to other social media platforms, Instagram has recorded the fastest user growth. Considering now the present research activity around the use of Instagram as a platform to promote Academic Libraries, a reduced number of related publication is observed. At the same time, it is observed that existing publications tend to examine individual cases of Academic Libraries (case studies), without evaluating a wider range of organizations and the way they use the platform. This thesis aims to gather and document a wide range of Academic Libraries worldwide and how they are managing the Instagram platform. Going a step further and paying attention to the practical use of the platform, this thesis proposes and presents a methodology for collecting, analyzing and interpreting the data generated by this platform, the overall performance of Academic Libraries at an international level and the way users interact with the content published by Academic Libraries. In particular, the study aims to a) retrieve and analyze a large amount of data from the profiles of the Academic Libraries on the Instagram platform, providing a broader aspect of their use concerning the promotion of their services, b) understand the strategy that the Libraries apply with the use of Instagram, as well as to measure the level of engagement of the audience with the published content and finally c) understand the influence that specific gestures of the Library account managers have on the increase or the decrease of the audience’s interest in the Library’s services. A four-step methodology was developed to achieve these three objectives. In an initial stage, a literature review was carried out around the specific scientific subject in research material gathered from the specialized search engines Google Scholar and Scopus. In a second stage, the Fanpage Karma platform was used in order to retrieve metrics that capture user engagement with the Instagram platform. In the third stage, the collected data was processed and organized through spreadsheets and descriptive analysis of the collected data was performed. In the fourth stage, the JASP platform was used to analyze the correlation between the data and develop statistical tables. Through the results of the research new findings emerged about the use of Instagram by Academic Libraries. Indicatively, results were recorded in terms of both the quantity and frequency of posts and the level of user engagement. On step further, significant viii findings are observed in terms of the level of user engagement according to the types of posts and their characteristics. Lastly, this dissertation also contributes on a practical level. It significantly enhances the effectiveness of digital promotion of library services and research content, indicates which type of publications (image, video) have the greatest engagement with the followers of library accounts and at the same time research is done at a zero cost, using free access tools, both for retrieval, analysis and visualizations of data.