Το περιβαλλοντικό ζήτημα που προκύπτει από τη διαχείριση του θαλάσσιου έρματος - Παρουσίαση της Διεθνούς Σύμβασης "BWM"
The environmental issue that occurs from the management of ballast water - Presentation of the International Convention "BWM"
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Σωτηρόπουλος, Γεώργιος
Ημερομηνία
2021Επιβλέπων
Δεδούλη, ΑικατερίνηΛέξεις-κλειδιά
Θαλάσσιο έρμα ; BWM ; Θαλάσσια ρύπανση ; Ναυτιλία ; Ballast water ; ShippingΠερίληψη
Η ναυτιλία αποτελεί βασικό μοχλό της παγκόσμιας οικονομίας μεταφέροντας ετησίως το 90% του διεθνούς εμπορίου καθώς απαιτούνται μεγάλα μεταφορικά μέσα για τη μεταφορά βασικών πρώτων υλών και όχι μόνο. Παράλληλα, η θάλασσα καλύπτει το 71% της γης, το 80% των ζωντανών οργανισμών βρίσκονται στη θάλασσα και το 70% του οξυγόνου παράγεται από αυτήν. Αποτελεί πηγή ζωικού, φυτικού και ορυκτού πλούτου για τον άνθρωπο, προσφέρει ενέργεια, συνεισφέρει στη βιομηχανία και παρέχει αναψυχή. Ωστόσο, πολύ πρώιμα διαπιστώθηκε ότι ανθρώπινες δραστηριότητες (υπερεκμετάλλευση, ατυχήματα, λειτουργίες ρουτίνας των πλοίων) προκαλούν θαλάσσια ρύπανση, η οποία έχει τεθεί στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της διεθνούς κοινότητας εδώ και δεκαετίες. Ο ρόλος της ναυτιλίας στο θέμα αυτό είναι κρίσιμος καθώς αποτελεί βασικό παράγοντα της θαλάσσιας ρύπανσης. Μια μορφή ρύπανσης που προκαλείται από τις ναυτιλιακές δραστηριότητας ρουτίνας είναι αυτή της μεταφοράς επιβλαβών οργανισμών σε νέα περιβάλλοντα μέσω του θαλάσσιου έρματος και των ιζημάτων των πλοίων.
Η παρούσα διπλωματική εργασία παρουσιάζει τη «Διεθνή Σύμβαση για τον Έλεγχο και τη Διαχείριση του Έρματος και των Ιζημάτων των Πλοίων», (International Convention for the Control and Management of Ships’ Ballast Water and Sediments), η οποία εγκρίθηκε από τη Διπλωματική Διάσκεψη του ΙΜΟ στο Λονδίνο, την Παρασκευή 13 Φεβρουαρίου του 2004.
Σύμφωνα με τον ΙΜΟ, περίπου 10 δισεκατομμύρια τόνοι νερού έρματος μεταφέρονται ετησίως μέσω των πλοίων. Στο θαλάσσιο αυτό έρμα εμπεριέχονται ζωντανοί οργανισμοί, οι οποίοι απορριπτόμενοι σε νέα θαλάσσια περιβάλλονται μπορούν να εξελιχθούν σε βιοεισβολείς απειλώντας τη βιοποικιλότητα. Το φαινόμενο αυτό αποτελεί μια από τις σοβαρότερες πλέον μορφές θαλάσσιας ρύπανσης με επιπτώσεις οικολογικές, οικονομικές και υγειονομικές. Η σύμβαση BWM του ΙΜΟ, έρχεται να <<απαντήσει>> στο πρόβλημα αυτό, παρέχοντας με μια σειρά άρθρων και κανονισμών το ρυθμιστικό πλαίσιο που εξυπηρετεί το βασικό στόχο της, ο οποίος είναι η μείωση ή και εξάλειψη της εισαγωγής ξενικών ειδών σε νέα θαλάσσια ύδατα. Με ανασκόπηση μέρους της Ελληνικής και ξένης βιβλιογραφίας, επιχειρήσαμε να δούμε αν η σύμβαση BWM παρέχει το θεωρητικό υπόβαθρο, το θεσμικό πλαίσιο και τα πρακτικά εργαλεία για να επιτύχει το στόχο αυτό. Στην εργασία αυτή συμπεραίνεται πως η Διεθνής Σύμβαση για τον Έλεγχο και τη Διαχείριση του Έρματος και των Ιζημάτων των Πλοίων, έχει τη δυναμική, έτσι ώστε να επιτελέσει τι σκοπό της και να συνεισφέρει ουσιαστικά στην αντιμετώπιση της εξάπλωσης χωροκατακτητικών ειδών στο θαλάσσιο περιβάλλον.
Περίληψη
Shipping is a driving force of the global economy transporting 90% of international trade annually, as a large means of transport are required to transfer basic raw materials and more. At the same time, the sea covers 71% of the earth, 80% of living organisms are in the sea and 70% of oxygen is produced from it. It is a source of animal, plant and mineral wealth for humans, offers energy, contributes to industry and provides recreation. However, it was quickly discovered that human activities (overexploitation, accidents, routine ship operations) are causing marine pollution, which has been the focus of the international community for decades. The role of shipping in this matter as it is a key factor in sea pollution. One form of pollution caused by routine maritime activities is the transport of harmful organisms to new environments via ballast water and ship sediments. This dissertation presents the “International Convention for the Control and Management of Ship’s Ballast Water and Sediments” which was approved by the IMO Diplomatic Conference in London on Friday, 13 February 2004. According to the IMO, about10 billion tones of ballast water are transported annually by ship. This ballast water contains living organisms, which when discarded in new marine environments can evolve into bio-invaders threatening biodiversity. This phenomenon is one of the most serious forms of ocean pollution with ecological, economic and health effects. The BWM convention of the IMO, addresses this issue, by providing with a series of articles and regulations, the regulatory framework that serves its main goal, which is to reduce or eliminate the import of alien species into new marine waters. By reviewing part of Greek and foreign literature, we attempted to see if the BWM convention provides the theoretical background, the institutional framework and the practical tools to achieve this goal. In this research, it is concluded that the International Convention for the Control and Management of Ship’s Ballast Water ad Sediments, has the potential to fulfill its purpose and substantially contribute the spread of invasive species in the marine environment.