Η συναισθηματική κόπωση των βιβλιοθηκονόμων στις Ακαδημαϊκές Βιβλιοθήκες στην Ελλάδα: κόπωση και επαγγελματική ικανοποίηση
Librarian's burnout in Academic Libraries in Greece: burnout and job satisfaction
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Ρούσσου, Ελένη
Date
2024-05-21Advisor
Kyriaki-Manessi, DaphneKeywords
Επαγγελματική κόπωση ; Επαγγελματική ικανοποίηση ; Burnout ; Job satisfactionAbstract
Το επάγγελμα του βιβλιοθηκονόμου έχει ιστορικά θεωρηθεί ως ένα επάγγελμα το οποίο φέρει χαμηλά επίπεδα άγχους, ένα ήπιο επάγγελμα που ασκείται σε έναν ήσυχο και ειρηνικό χώρο. Όμως, στην δύσκολη οικονομική συγκυρία που βιώνουν οι βιβλιοθήκες στην Ελλάδα, η εργασία μας γίνεται περίπλοκη με πολλαπλές ευθύνες και κυρίως την ανάγκη της διαρκούς επιβεβαίωσης του επαγγέλματος μας στην πολιτική και κοινωνική ζωή του τόπου. Η παρούσα ηλεκτρονική έρευνα επισκόπησης απόψεων εκπροσωπεί συγκεκριμένη χρονική περίοδο και στη μελέτη συμμετέχει το σύνολο των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών στην Ελλάδα. Επιχειρεί να εξετάσει την επαγγελματική κόπωση των βιβλιοθηκονόμων στις ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες, καθώς και την επαγγελματική ικανοποίησή τους, βασισμένη σε δύο ερευνητικά εργαλεία, το Maslach Burnout Inventory™ (MBI) και το Job Satisfaction Survey. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε τον Νοέμβριο του 2023, συλλέχθηκαν 166 απαντήσεις και καταχωρήθηκαν σε βάση δεδομένων στο στατιστικό πρόγραμμα IBM® SPSS®Statistics. Τα αποτελέσματα έδειξαν μέτρια επίπεδα επαγγελματικής κόπωσης στις υποκλίμακες της συναισθηματικής εξουθένωσης και αποπροσωποποίησης, και μέτρια προς υψηλά επίπεδα, στην υποκλίμακα της προσωπικής επίτευξης. Σχετικά με τα επίπεδα επαγγελματικής ικανοποίησης των βιβλιοθηκονόμων, η ανάλυση έδειξε ότι οι Συνεργάτες, και η Επικοινωνία εντός της βιβλιοθήκης εμφανίζει μέτρια προς υψηλή ικανοποίηση, ενώ σχετικά με τις αμοιβές, τις πρόσθετες παροχές και την αναγνώριση της δουλειάς τους, οι βιβλιοθηκονόμοι δηλώνουν χαμηλή προς μέτρια ικανοποίηση, ενώ σε σχέση με τις Ευκαιρίες προαγωγής, υπάρχει δυσαρέσκεια. Η συσχέτιση των δύο ερευνητικών εργαλείων ανέδειξε ότι η σχέση μεταξύ τους είναι αρνητική, δηλαδή όταν κάποιος έχει υψηλότερη επαγγελματική ικανοποίηση, τείνει να παρουσιάζει χαμηλότερα επίπεδα επαγγελματικής κόπωσης. Στην ανοιχτή ερώτηση για τους λόγους που οδηγούν σε επαγγελματική κόπωση και χαμηλή ικανοποίηση από την εργασία, προέκυψαν ζητήματα όπως το γερασμένο προσωπικό, η υποστελέχωση, η απαξίωση του επαγγέλματος από τις διοικήσεις, ο φόρτος εργασίας, το δύσκολο ωράριο, η γραφειοκρατία, η αξιολόγηση της ηγεσίας.
Abstract
The profession of librarian has historically been seen as a low-stress profession, a mild profession practiced in a quiet and peaceful place. However, in the difficult economic climate experienced by libraries in Greece, our work becomes complicated with multiple responsibilities and, above all, the need for constant affirmation of our profession in the political and social life of the country. This online survey of opinion review represents a specific period of time and the study includes all academic libraries in Greece. It attempts to examine the job fatigue of librarians in academic libraries, as well as their job satisfaction, based on two research tools, the Maslach Burnout Inventory™ (MBI) and the Job Satisfaction Survey (JSS) by Paul Spector. The survey was conducted in November 2023, 166 responses were collected and entered into a database in the IBM® SPSS®Statistics statistical program. Results indicated moderate levels of job fatigue on the subscales of "emotional burnout" and "depersonalization", and moderate to high levels, on the subscale of "personal achievement". Regarding the librarians' job satisfaction levels, the analysis showed that Partners, and Communication within the library shows moderate to high satisfaction, while regarding remuneration, fringe benefits and recognition of their work, librarians report low to moderate satisfaction, and regarding "Promotion Opportunities", there is dissatisfaction. The correlation of the two research instruments indicated that the relationship between them is negative, i.e., when one has higher job satisfaction, one tends to have lower levels of job fatigue. In the open-ended question on the reasons leading to job fatigue and low job satisfaction, issues such as ageing staff, understaffing, devaluation of the profession by the managements, workload, difficult working hours, bureaucracy, and leadership evaluation emerged.