Ανάπτυξη και εκπαίδευση ανθρώπινων πόρων στον τουρισμό μέσω της μετασχηματίζουσας μάθησης και της συναισθηματικής νοημοσύνης με τη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών
Human resources development and training in tourism through transformative learning and emotional intelligence using digital technologies
Λέξεις-κλειδιά
Συναισθηματική νοημοσύνη ; Μετασχηματίζουσα μάθηση ; Τουριστική εκπαίδευση ; Ψηφιακές τεχνολογίες ; Διαχείριση Ανθρώπινων ΠόρωνΠερίληψη
Η τουριστική εκπαίδευση και κατάρτιση αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για
την ανάδειξη του τουριστικού προϊόντος και την ποιοτική αναβάθμιση των υπηρεσιών
του τουρισμού. Παράλληλα, η υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη οδηγεί σε
συναισθηματικά ευφυείς απασχολούμενους, που παρέχουν υψηλής ποιότητας
υπηρεσίες και συνεισφέρουν στην επίτευξη των στόχων της επιχείρησης. Η εστίαση
στην καλλιέργεια της συναισθηματικής νοημοσύνης με την εφαρμογή καινοτόμων και
αποτελεσματικών μεθόδων ανάπτυξής της σε σύγχρονα περιβάλλοντα μάθησης,
αποτελεί πρόκληση για την επιστημονική κοινότητα και πεδίο για ενδελεχή
διερεύνηση.
Η παρούσα διδακτορική διατριβή εστιάζει στην τουριστική εκπαίδευση και
κατάρτιση με κύριο σκοπό την εξέταση της αξιοποίησης της θεωρίας της
Μετασχηματίζουσας Μάθησης για την ανάπτυξη της Συναισθηματικής Νοημοσύνης,
μέσω της χρήσης ψηφιακών εκπαιδευτικών τεχνολογιών και την υιοθέτηση ενός
πλαισίου για την ανάπτυξη των ανθρώπινων πόρων στον τομέα του τουρισμού. Πιο
συγκεκριμένα, εξετάζεται η επίδραση της Μετασχηματίζουσας Μάθησης, ως
εκπαιδευτικό μεθοδολογικό εργαλείο για την ανάπτυξη της συναισθηματικής
νοημοσύνης με τη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών μάθησης, συγκρινόμενη με
παραδοσιακές μεθόδους διδασκαλίας. Συγχρόνως, διενεργείται πείραμα, στο οποίο
εφαρμόζεται συνδυασμός εργαλείων ποιοτικής και ποσοτικής ανάλυσης δεδομένων.
Κύριος στόχος είναι η μέτρηση της συναισθηματικής νοημοσύνης και η αξιολόγηση
του προγράμματος εκπαίδευσης που υιοθετήθηκε. Παράλληλα, γίνεται διερεύνηση της
ψηφιακής τεχνολογίας, που εφαρμόστηκε, με μέτρηση της αποτελεσματικότητάς της,
του βαθμού αλληλεπίδρασής της, της ευχρηστίας και της αποδοχής της, καθώς και της
παρουσίας συναισθημάτων στο ψηφιακό εκπαιδευτικό περιβάλλον.
Τα ευρήματα και τα συμπεράσματα της παρούσας διδακτορικής διατριβής, θα
είναι χρήσιμα και αξιοποιήσιμα στην εφαρμογή σύγχρονων και καινοτόμων μεθόδων
σε προγράμματα ανάπτυξης της συναισθηματικής νοημοσύνης και ειδικότερα από
εμπλεκόμενους φορείς στον τομέα της τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Η
συμβολή της διατριβής επικεντρώνεται στην εξέταση, για πρώτη φορά, μεθόδων
εκπαίδευσης και σχεδίασης εκπαιδευτικών προγραμμάτων, για την ανάπτυξη της
συναισθηματικής νοημοσύνης, με την εφαρμογή της Μετασχηματίζουσας Μάθησης
και σύγχρονων εργαλείων στην τουριστική εκπαίδευση και κατάρτιση. Επιπρόσθετα,
συνεισφέρει στην ευρεία ακαδημαϊκή συζήτηση για τη θεωρία της
Μετασχηματίζουσας Μάθησης, εμπλουτίζοντας τις εκπαιδευτικές πρακτικές, στη
διερεύνηση της χρήσης εκπαιδευτικών ψηφιακών τεχνολογιών, μέσω της βέλτιστης
αξιοποίησής τους στην τουριστική εκπαίδευση και στην εκπαίδευση ενηλίκων και στην
ανάπτυξη και ευημερία του ανθρώπινου δυναμικού στον τομέα του τουρισμού.
Περίληψη
Tourism education and training is a key factor in promoting the tourism product
and improving the quality of tourism services. At the same time, high emotional
intelligence leads to emotionally intelligent employees who provide high quality
services and contribute to the achievement of the company's objectives. Focusing on
cultivating emotional intelligence by applying innovative and efficacious training
methods in modern learning environments is a challenge for the scientific community
and an area for thorough investigation.
This Ph.D. thesis focuses on tourism education and training with the main
objective of examining the utilization of Transformative Learning theory for emotional
intelligence enhancement, through the use of digital educational technologies and
adopting a framework for human resources development in the tourism sector. More
specifically, the impact of Transformative Learning as an educational methodological
tool for emotional intelligence enhancement using digital learning technologies is
examined, compared to conventional teaching methods. At the same time, an
experiment is conducted in which a combination of qualitative and quantitative data
analysis tools is applied. The main objective is to measure emotional intelligence and
evaluate the training program adopted. Furthermore, the digital technology
implemented is investigated, measuring its effectiveness, the degree of interaction, its
usability and acceptance, as well as the presence of emotions in the digital educational
environment.
The findings and conclusions of this dissertation will be useful and usable in the
application of modern and innovative methods in training programs for emotional
intelligence development and specifically by stakeholders in the field of tourism
education and training. The contribution of this Ph.D. thesis focuses on the
examination, for the first time, of training methods and educational programs' design
for the development of emotional intelligence by applying Transformative Learning
and modern tools in tourism education and training. In addition, it contributes to the
broad academic debate on the theory of Transformative Learning, enriching educational
practices, the exploration of the use of educational digital technologies through their
optimal use in tourism and adult education, and to the evolution and well-being of
human resources in the tourism sector.