Η πολιτική συνοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την εκπαίδευση και την κατάρτιση. Η συμβολή της στην ελληνική πραγματικότητα
Τhe cohesion policy of the European Union for education and training.The contribution to the Greek society
Keywords
Ευρωπαϊκή Ένωση ; Προγραμματική περίοδος ; Ψηφιακή μετάβαση ; Δια βίου μάθηση ; Πολιτική συνοχής ; Εκπαίδευση ; ΚατάρτισηAbstract
Η Ευρωπαϊκή Ένωση τις τελευταίες δεκαετίες καλείται να αντιμετωπίσει μια σειρά αλλαγών, προκλήσεων και διαφοροποιήσεων στον διαρκώς μεταβαλλόμενο σύγχρονο κόσμο με αντίκτυπο και σημαντικές συνέπειες για τα κράτη μέλη, τους ευρωπαίους
πολίτες και γενικότερα για το ευρωπαϊκό όραμα. Η δημογραφική και κλιματική αλλαγή, οι αλλεπάλληλες οικονομικές και κοινωνικές κρίσεις, η διασφάλιση της ανάκαμψης από τις επιπτώσεις της πανδημίας, θεωρούνται ζητήματα που απαιτούν την ανάληψη σημαντικών πρωτοβουλιών για την αντιμετώπισή τους. Η Περιφερειακή Πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή αλλιώς Πολιτική Συνοχής καλείται να διαχειριστεί τα ζητήματα αυτά με σκοπό την ενίσχυση της οικονομικής και κοινωνικής συνοχής, καθώς και την αρμονική συνύπαρξη των λαών της Ευρώπης. Καθίσταται πλέον ολοένα και περισσότερο επιτακτική η ανάγκη για την πρόσβαση
όλων των Ευρωπαίων πολιτών σε σύγχρονα και καινοτόμα εκπαιδευτικά προγράμματα. Η Εκπαίδευση και η Κατάρτιση συνδράμει στην ατομική ευημερία και αποτελεί το κλειδί για την ομαλή ένταξη των ατόμων στην απασχόληση και την αγορά εργασίας μέσα από αλλαγές στις δεξιότητες. Τα Ευρωπαϊκά Εκπαιδευτικά Συστήματα των χωρών μελών, η Επαγγελματική Εκπαίδευση, η Δια Βίου Μάθηση καλούνται να παρέχουν τις κατάλληλες δεξιότητες στους πολίτες για μια Ευρώπη με βιώσιμη οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη προσανατολισμένη στην πράσινη και ψηφιακή μετάβαση. Ο σκοπός της παρούσας ερευνητικής εργασίας είναι να διερευνήσει την πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Εκπαίδευση και την Κατάρτιση μέσω της πολιτικής συνοχής και να εξετάσει την συμβολή της Πολιτικής Συνοχής στην Ελληνική Πραγματικότητα. Για τον σκοπό αυτό, στη συνέχεια πραγματοποιείται επισκόπηση της σχετικής με το θέμα, ελληνικής και ξένης βιβλιογραφίας και παρουσιάζονται τ΄ αποτελέσματα της διεξαχθείσας ποιοτικής έρευνας μέσω συνεντεύξεων. Η παρούσα εργασία είναι δομημένη σε έξι κεφάλαια. Στο πρώτο και δεύτερο κεφάλαιο
πραγματοποιείται εισαγωγή στο θέμα, τίθεται ο σκοπός και τα ερευνητικά ερωτήματα και προβάλλονται προηγούμενες σχετικές έρευνες. Στο τρίτο κεφάλαιο παρουσιάζεται το θεωρητικό πλαίσιο για την πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην εκπαίδευση και στην κατάρτιση, ενώ στο τέταρτο και πέμπτο κεφάλαιο περιγράφονται και αναλύονται η μεθοδολογία και τα αποτελέσματα της έρευνας. Τέλος, στο έκτο κεφάλαιο προβάλλονται τα συμπεράσματα της έρευνας.
Abstract
During recent decades, the European Union has been called to face numerous changes, challenges, and variations in the ever-changing world with significant consequences for the member states, European citizens, and general for European integration. Demographic and climate change, the successive economic and social crises, and ensuring the recovery from the effects of the pandemic, are considered issues that require significant initiatives to handle them. The Cohesion Policy is called upon to manage these issues to strengthen economic and social cohesion as the harmonious coexistence of the peoples of Europe. All European citizens to have the necessity to access to modern and innovative educational programs because they become more and more imperative. Education and Training contribute to individual well-being and are the key to the smooth integration of individuals into employment and the labor market through changes in skills. The European Educational Systems of the member countries, Vocational Training, and Lifelong Learning are called to provide the appropriate skills to citizens for a Europe with sustainable economic and social development geared towards the green and digital transition. The purpose of this research work is to investigate the policy of the European Union for Education and Training through the cohesion policy and to examine the
contribution of the Cohesion Policy to the Greek Society. For this purpose, an overview of Greek and foreign literature related to the topic is carried out and results of the conducted qualitative research through interviews are presented. This work is structured in six chapters. The first and second chapter present the introduction, the purpose and research questions and the previous relevant research. The third chapter shows the theoretical framework for the European Union’s education and training policy, while the fourth and the fifth chapter describe and analyze the research methodology and results. Finally, the sixth chapter leads to the conclusions of the research.