Αρχεία προφορικής ιστορίας: η περίπτωση του Αρχείου Αφηγήσεων Ζωής
Oral history archives: the case of the Archive of Life Stories
Λέξεις-κλειδιά
Αρχεία ; Συνεντεύξεις ; Αφηγήσεις ζωής ; Μελέτη περίπτωσης ; Προφορική ιστορία ; Archives ; Interviews ; Life stories ; Case study ; Oral historyΠερίληψη
Το Αρχείο Αφηγήσεων Ζωής (ΑΑΖ) του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής
Εκπαίδευσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, αποτελεί ένα
παράδειγμα αρχείου το οποίο φιλοξενεί πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό, επικεντρωμένο
στην προφορική ιστορία. Μέσω της εξέτασής του, προσφέρει την ευκαιρία να
παρουσιαστούν βέλτιστες πρακτικές στη διαχείριση τέτοιου είδους υλικού και να
προταθούν αποτελεσματικοί τρόποι αντιμετώπισης των προκλήσεων που μπορεί να
παρουσιαστούν.
Σε αυτήν την εργασία επιδιώκεται η παρουσίαση και αξιολόγηση των αρχειακών
πρακτικών που εφαρμόζονται στο ΑΑΖ και η πρόταση βελτιώσεων που συνάδουν με
σύγχρονα αρχειακά πρότυπα και μεθόδους διαχείρισης αρχειακού υλικού. Σκοπός είναι,
όχι μόνο μία ανάλυση της τρέχουσας κατάστασης του Αρχείου, αλλά και η παροχή
πρακτικών συστάσεων για την διαχείριση, τη διατήρηση, την προσβασιμότητα και κατά
συνέπεια την ενίσχυση της εκπαιδευτικής του αξίας.
Περίληψη
The Life Stories Archive (ΑΑΖ) of the Division of Humanities in the Department of
Primary Education, National and Kapodistrian University of Athens, is an example of an
archive hosting rich audiovisual material focused on oral history. Through its examination,
it offers the opportunity to showcase best practices in the management of such materials
and to propose effective ways to address potential challenges.
This work aims to present and evaluate the archival practices implemented in the
AAZ and propose enhancements aligned with contemporary archival standards and
methods of archival material management. Its purpose is not only to analyse the current
state of the Archive but also to provide practical recommendations for its management,
preservation, accessibility, and consequently, the enhancement of its educational value.