Οπτική Ταυτότητα και προώθηση "Ρεμπέτικου Φεστιβάλ Σύρου"
Visual identity and promotion of "Syros Rebetiko Festival"
Keywords
Branding ; Ρεμπέτικο Φεστιβάλ Σύρου ; Ρεμπέτικο ; Φεστιβάλ ; Σύρος ; Οπτική ταυτότηταAbstract
Το ρεμπέτικο τραγούδι αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του ελληνικού πολιτισμού. Παρόλο που οι ρίζες του ξεκινούν πάνω από έναν αιώνα πίσω, συνεχίζει να εκφράζει τις συναισθηματικές και κοινωνικές εμπειρίες του λαού. Αρχικά περιθωριακό, επηρεασμένο από προσφυγικές παραδόσεις, ενσωματώθηκε στην ευρύτερη μουσική κουλτούρα, ενώ σήμερα, αναβιώνεται από νέους καλλιτέχνες, μέσα από συναυλίες και φεστιβάλ, διατηρώντας τη διαχρονική του γοητεία.
Η παρούσα πτυχιακή εργασία στοχεύει στον σχεδιασμό της συνολικής οπτικής ταυτότητας του Ρεμπέτικου Φεστιβάλ της Σύρου. Βασική επιδίωξη για την επίτευξη αυτού, είναι η δημιουργία μιας δυνατής, αναγνωρισιμης και εμπνευσμένης εικόνας, προκειμένου να μπορέσει να ελκύσει και να αλληλεπιδράσει αποτελεσματικά με τους επισκέπτες, αντικατοπτρίζοντας επιτυχώς, όλο το πνεύμα και το ύφος του ρεμπέτικου τραγουδιού όσο και να επικοινωνεί αποτελεσματικά το φεστιβάλ. Η επιλογή για το συγκεκριμένο θέμα της πτυχιακής μου εργασίας, προέκυψε κυρίως από την μεγάλη αγάπη μου και ενδιαφέρον για τη παραδοσιακή και λαϊκή μουσική την οποία έχω από μικρός.
Η εργασία ξεκινά με την παρουσίαση ενός σύντομου ιστορικού και πολιτισμικού πλαισίου στο οποίο εντάσσεται το ρεμπέτικο τραγούδι. Περιλαμβάνει έναν ορισμό και βασικές πληροφορίες του, τα βασικά στάδια της εμφάνισής του, καθώς και μια ανάλυση γύρω από τα μουσικά του χαρακτηριστικά. Στη συνέχεια, ακολουθεί η περιγραφή της μεθοδολογίας που εφαρμόστηκε για τη προσέγγιση της οργάνωσης και του σχεδιασμού της οπτικής ταυτότητας. Έπειτα, έγινε συλλογή και ανάλυση δεδομένων και ακολούθησε η διαδικασία δημιουργίας του λογοτύπου, η επιλογή της χρωματικής παλέτας και της τυπογραφίας, παράλληλα με όλο τον σχεδιασμο των έντυπων και ψηφιακών εφαρμογών. Η εργασία συνεχίζει με την παρουσίαση του προωθητικού υλικού που σχεδιάστηκε. Αυτό συμπεριλαμβάνει αφίσες, το πρόγραμμα του φεστιβάλ, την ιστοσελίδα και τα social media, banners, αλλά και αναμνηστικά είδη όπως t-shirts, καρτελάκια, αυτοκόλλητα κλπ. Η οπτική ταυτότητα αντικατοπτρίζει αποτελεσματικά τον πλούτο του ρεμπέτικου τραγουδιού και ταυτόχρονα προσελκύει το κοινό στο Ρεμπέτικο Φεστιβάλ Σύρου, προσφέροντας ένα ολοκληρωμένο αποτέλεσμα.
Abstract
The rebetiko song is an integral part of Greek culture. Although its roots go back more than a century, it continues to express the emotional and social experiences of the people. Initially marginal, influenced by refugee traditions, it became integrated into the wider musical culture, while today, it is revived by young artists through concerts and festivals, maintaining its timeless charm.
This thesis aims to design the overall visual identity of the Syros Rebetiko Festival. The main objective to achieve this is to create a strong, recognizable and inspiring image, in order to attract and interact effectively with visitors, successfully reflecting the whole spirit and style of rebetiko singing as well as effectively communicating the festival. The choice for this particular topic of my thesis, was mainly due to my great love and interest in traditional and folk music which I have had since I was a young boy.
The paper begins with the presentation of a brief historical and cultural context in which the rebetiko song is placed. It includes a definition and basic information about it, the main stages of its emergence, and an analysis around its musical characteristics. This is followed by a description of the methodology used to approach the organisation and design of the visual identity. Data collection and analysis was then carried out, followed by the process of creating the logo, choosing the colour palette and typography, alongside all the design of the print and digital applications. The paper continues with a presentation of the promotional material designed. This includes posters, the festival programme, website and social media, banners, as well as commemorative items such as t-shirts, stickers, stickers etc. The visual identity effectively reflects the richness of rebetiko singing and at the same time attracts the audience to the Syros Rebetiko Festival, offering a complete result.