Η επίδραση παρεμβατικών προγραμμάτων εικονικής πραγματικότητας στην κινητική απόδοση παιδιών με αναπτυξιακή διαταραχή κινητικού συντονισμού. Μία συστηματική ανασκόπηση.
The effect of virtual reality intervention programs on motor performance of children with Developmental Coordination Disorder. A systematic review.
Πτυχιακή εργασία
Συγγραφέας
Φραντζανά, Σοφία
Μπρούμα, Παναγιώτα
Ημερομηνία
2024-09-24Επιβλέπων
Chrysagis, NikolaosΛέξεις-κλειδιά
Αναπτυξιακή διαταραχή κινητικού συντονισμού ; Εικονική πραγματικότητα ; Παιδιά ; Κινητική απόδοσηΠερίληψη
Εισαγωγή: Η αναπτυξιακή διαταραχή κινητικού συντονισμού είναι μία από τις πιο συχνές διαταραχές που εμφανίζονται στην παιδική ηλικία και σχετίζεται με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει το παιδί στην απόκτηση και εκτέλεση κινητικών δεξιοτήτων, επηρεάζοντας την λειτουργικότητα στην καθημερινή του ζωή. Τα προγράμματα παρέμβασης με χρήση εικονικής πραγματικότητας αποτελούν μια σύγχρονη θεραπευτική προσέγγιση που χρησιμοποιείται στην αποκατάσταση παιδιών με αναπτυξιακή διαταραχή κινητικού συντονισμού.
Σκοπός: Η εξέταση της επίδρασης των παρεμβατικών προγραμμάτων εικονικής πραγματικότητας στην κινητική απόδοση παιδιών με αναπτυξιακή διαταραχή κινητικού συντονισμού.
Μεθοδολογία: Η αναζήτηση της αρθρογραφίας πραγματοποιήθηκε στις διεθνείς βάσεις δεδομένων Pubmed, Scopus, PEDro, ScienceDirect και Google Scholar. Η αξιολόγηση της μεθοδολογικής ποιότητας των ερευνών έγινε με τη χρήση της κλίμακας PEDro.
Αποτελέσματα: Στην παρούσα συστηματική ανασκόπηση συμπεριλήφθηκαν 9 έρευνες, εκ των οποίων οι 2 ήταν υψηλής μεθοδολογικής ποιότητας και οι 7 μέτριας μεθοδολογικής ποιότητας, σύμφωνα με την κλίμακα PEDro. Εξετάστηκαν η στατική και δυναμική ισορροπία, ο αμφίπλευρος συντονισμός, ο οπτικο-κινητικός συντονισμός, η επιδεξιότητα χεριών, η μυϊκή δύναμη, η ευκινησία και η αντίληψη της κινητικής απόδοσης. Οι μεταβλητές που παρουσίασαν στατιστικά σημαντική βελτίωση ήταν η ισορροπία, ο οπτικο-κινητικός συντονισμός και η αντίληψη της κινητικής απόδοσης.
Συμπεράσματα: Τα παρεμβατικά προγράμματα με την χρήση εικονικής πραγματικότητας έχουν θετική επίδραση στην ισορροπία, στον οπτικο-κινητικό συντονισμό και στην αντίληψη την κινητικής απόδοσης στα παιδιά με ΑΔΚΣ, ωστόσο για ορισμένες κινητικές δεξιότητες τα αποτελέσματα ήταν αντικρουόμενα. Προτείνεται η διεξαγωγή περισσότερων μελετών, με μεγαλύτερο δείγμα και με πρωτόκολλα τα οποία θα εστιάζουν στην εξάσκηση συγκεκριμένων κινητικών δεξιοτήτων για την εξαγωγή ασφαλέστερων αποτελεσμάτων.
Περίληψη
Introduction: Developmental motor coordination disorder is one of the most common disorders that occur in childhood and is related to the difficulties that the child has in acquiring and performing motor skills, affecting the child's functionality in daily life. Intervention programs using virtual reality are a modern therapeutic approach used in the rehabilitation of children with developmental motor coordination disorder.
Purpose: Examining the effect of virtual reality intervention programs on the motor performance of children with developmental motor coordination disorder.
Method: The articles were searched in the international databases Pubmed, Scopus, PEDro, ScienceDirect and Google Scholar. The methodological quality of the studies was assessed using the PEDro scale.
Results: Nine studies were included in this systematic review, of which 2 were of high methodological quality and 7 of moderate methodological quality, according to the PEDro scale. Static and dynamic balance, bilateral coordination, visual-motor coordination, manual dexterity, muscle strength, agility, and perception of motor performance were examined. The variables that showed statistically significant improvement were balance, visual-motor coordination and perception of motor performance.
Conclusions: Interventional programs using virtual reality have a positive effect on balance, visual-motor coordination and perception of motor performance in children with DCD, but for some motor skills the results were conflicting. It is suggested that more studies should be conducted with a larger sample size and protocols that focus on the practice of specific motor skills to extract safer results.