Ο Λιμένας Βόλου τον 21ο αιώνα (οικονομικά στοιχεία, στατιστικά, υποδομές, υπηρεσίες), από το 2001 έως σήμερα και προοπτικές ανάπτυξης
Port of Volos in the 21st century (financial data, statistics, infrastructure, services), from 2001 until today and growth prospects
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Φεύγας, Παναγιώτης
Ημερομηνία
2024-10-11Επιβλέπων
Giantsi, TheodoraΛέξεις-κλειδιά
Λιμένας Βόλου ; Ελληνικό λιμενικό σύστημα ; Υποδομές ; Εξοπλισμός ; Οργανωτική δομή ; Μοντέλα ανάπτυξης ; Οικονομικά στοιχείαΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία συντάχθηκε με σκοπό την παρουσίαση και ανάλυση της ιστορικής ανάδρομης της λειτουργίας του λιμένα Βόλου, την ολοκληρωμένη και εμπεριστατωμένη έρευνα σχετικά με την εμπορική και οικονομική δραστηριότητα της Ο.Λ.Β. Α.Ε., τις υποδομές, τον εξοπλισμό, την παροχή υπηρεσιών προς τους χρήστες του λιμένα, καθώς και την τουριστική και επιβατική κίνηση. Περιλαμβάνει επίσης την ανάλυση, μελέτη και σχολιασμό του MasterPlan του λιμένα, όπως και την παρουσίαση των πολιτικών οικονομικών και κοινωνικών συνθηκών με έμφαση στην τελευταία δεκαετία, ώστε να μελετηθεί ενδελεχώς η περίοδος των μνημονίων άλλα και της πανδημίας του Covid-19, σχετικά με τον τρόπο που επηρέασε την λειτουργία του λιμένα. Τέλος, παρουσιάζονται και αξιολογούνται οι μέθοδοι ανάπτυξης και αξιοποίησης του λιμένα υπό το πρίσμα των εθνικών και
διεθνών εξελίξεων στη λιμενική βιομηχανία. Όσον αφορά την μελέτη της ιστορικής πορείας του λιμένα Βόλου, αυτή ξεκινά από
την περίοδο της αρχαιότητας, συνεχίζεται στην περίοδο της τουρκοκρατίας, όπου και ουσιαστικά τέθηκαν οι βάσεις της δημιουργίας του λιμανιού αλλά και της σύγχρονης πόλης του Βόλου και καταλήγει στον 21ο αιώνα με τη μορφή του λιμένα
όπως υφίσταται σήμερα. Εν συνεχεία παρουσιάζεται η οργανωτική δομή της Ο.Λ.Β. Α.Ε., που αποτελεί τον φορέα εκμετάλλευσης του λιμένα, και γίνεται εκτενής αναφορά στις υποδομές και τον μηχανολογικό εξοπλισμό που διαθέτει ο λιμένας προς εξυπηρέτηση των πελατών του. Ακολουθεί η μελέτη της εμπορικής και οικονομικής δραστηριότητας της Ο.Λ.Β. Α.Ε. (εμπορευματική και επιβατική κίνηση) κατά την τελευταία εικοσαετία, ενώ δίνεται έμφαση στις ιδιαιτέρες συνθήκες που δημιούργησε η κρίση χρέους της χώρας κατά την δεύτερη δεκαετία του αιώνα, καθώς και η πρόσφατη πανδημία του Covid-19 αναλύοντας ταυτοχρόνως και τον τρόπο που επηρεάστηκε η λειτουργία του λιμένα. Επίσης, στην παρούσα εργασία γίνεται εκτενής αναφορά στο MasterPlan του λιμένα, όπου παρουσιάζεται το μοντέλο ανάπτυξης του. Εξετάζονται και αξιολογούνται προτεινόμενα έργα υποδομής και λειτουργίες και αποτυπώνονται προβληματισμοί σχετικά με το σχεδιασμό ορισμένων τομέων δραστηριοτήτων όπως η μεταφορά και εναπόθεση Ε/Κ, καθώς και η κρουαζιέρα. Η τελευταία ενότητα της παρούσας εργασίας περιλαμβάνει την παρουσίαση δυο
μοντέλων ανάπτυξης και αξιοποίησης του λιμένα Βόλου. Το πρώτο μοντέλο αφορά την πώληση πακέτου μετοχών της επιχείρησης, με αναφορά και αξιολόγηση σε παραδείγματα από την διεθνή αλλά και εθνική λιμενική βιομηχανία, ενώ το δεύτερο αφορά την πρόταση ανάπτυξης του λιμένα μέσω της ένταξης του στην ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ & ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ Α.Ε. (ΕΕΣΥΠ).
Περίληψη
This MSc thesis was developed with the aim of presenting and analyzing the historical retrospect of the operation of the Port of Volos, the comprehensive and thorough research regarding the commercial and economic activity of O.L.V. S.A., the infrastructure, the equipment, and the provision of services to the users of the port, as well as the tourist and passenger traffic.
It also includes the analysis, study and commentary of the Master Plan of the port, as well as the presentation of the political economic and social conditions with an emphasis on the last decade, in order to thoroughly study the period of the memorandums as well as the Covid-19 pandemic, regarding the way that affected the operation of the port. Finally, port development and utilization methods are presented and evaluated in the light of national and international developments in the port industry.
The study of the historical course of the port of Volos, it starts from the period of antiquity, continues in the period of the Turkish occupation, where the foundations of the creation of the port and the modern city of Volos were essentially laid, and ends
in the 21st century in the form of the port as it exists today. Afterwards, the organizational structure of OLB S.A, which is the operator of the port is presented, and extensive reference is made to the infrastructure and mechanical equipment that the port has to serve its customers. The next section of this thesis includes the study of the commercial and economic activity of O.L.V. SA (freight and passenger traffic) during the last twenty years, while emphasis is placed on the special conditions created by the country's debt crisis during the second decade of the century, as well as the recent Covid-19 pandemic, and the way in which the
operation of the port was affected. Also in this thesis, extensive reference is made to the Master Plan of the port, where its development model is presented. Proposed infrastructure projects and operations are examined and evaluated, and design considerations for certain areas of activity such as container transport and storage, as well as cruising, are identified. The last section of this paper includes the presentation of two models of development and utilization of the port of Volos. The first model reviews the sale of a package of company shares, with reference and evaluation to examples from the international as well as the national port industry, while the second refers to the proposal of the development of the port through its inclusion in the HELLENIC HOLDINGS & PROPERTY COMPANY SA. (EESYP)