Υδατοδρόμια - Μελέτη περίπτωσης περιφέρειας Ιονίων Νήσων
Seaplane bases - Case study for Ionian Islands region
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Τσαχουρίδης, Μάριος
Ημερομηνία
2024-10-11Επιβλέπων
Giantsi, TheodoraΛέξεις-κλειδιά
Υδατοδρόμια ; Υδροπλάνα ; Περιφέρεια Ιονίων ΝήσωνΠερίληψη
Ο γεωγραφικός χώρος της Ελλάδας χαρακτηρίζεται από μια αρκετά μεγάλη ακτογραμμή, καθώς και από κάποια συμπλέγματα νησιών που εκτείνονται και στην ανατολική της πλευρά της χώρας στο Αιγαίο πέλαγος, αλλά και στην δυτική της πλευρά, στο Ιόνιο πέλαγος. Το ελληνικό κράτος είναι υποχρεωμένο να ασκεί την κατάλληλη νησιωτική πολιτική που θα εξασφαλίζει την απρόσκοπτη μεταφορά ανθρώπων και αγαθών καθ΄ όλη την διάρκεια του έτους, μεταξύ των νησιών, αλλά και την σύνδεση τους με την ηπειρωτική χώρα, όπως και την παροχή βοήθειας σε οποιαδήποτε έκτακτη κατάσταση. Στο πλαίσιο αυτό, θεωρείται σημαντική η συνδρομή ενός εναλλακτικού μέσου μεταφοράς, δηλαδή, των υδροπλάνων. Τα υδροπλάνα ξεκίνησαν να χρησιμοποιούνται πάνω από έναν αιώνα πριν και αποδείχθηκαν ως ιδιαίτερα χρήσιμα στις μεταφορές μέχρι να λάβει χώρα η τεχνολογική εξέλιξη κατά το
δεύτερο μισό, κυρίως, του 21ου αιώνα η οποία και βοήθησε στην ανάπτυξη των περισσότερο προηγμένων αεροσκαφών. Εντούτοις, μέχρι και σήμερα τα υδροπλάνα, για πολλούς, θεωρούνται μια βιώσιμη εναλλακτική λύση για τις μεταφορές. Η Ελληνική Πολιτεία τα τελευταία σχεδόν είκοσι χρόνια έχει προσπαθήσει να θεσπίσει ένα ολοκληρωμένο νομοθετικό πλαίσιο που θα επιτρέψει την ανάπτυξη υδατοδρόμιων στα κατά τόπους νησιά, έτσι ώστε να υπάρξει το αντίστοιχο επενδυτικό ενδιαφέρον από εταιρείες αερομεταφορών που χρησιμοποιούν υδροπλάνα. Η παρούσα διπλωματική εργασία αποτελεί μια βιβλιογραφική ανασκόπηση που εστιάζει στην δημιουργία των κατάλληλων υποδομών ανάπτυξης ενός δικτύου υδατοδρομίων στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων καθώς και στα επιχειρησιακά πλεονεκτήματα του υδροπλάνου που μπορεί να καλύψει βασικές ανάγκες μεταφοράς προσώπων και αγαθών, αλλά και να δώσει προστιθέμενη αξία στις τουριστικές υπηρεσίες της Περιφέρειας. Σημειώνεται ότι λόγω της ιδιαιτερότητας και της πρωτοτυπίας που επιλεγμένου θέματος, εντοπίστηκε μια δυσκολία στον εντοπισμό ευρείας βιβλιογραφίας, τόσο ελληνικής όσο και ξενόγλωσσης. Παρόλα αυτά, επελέγησαν εκείνες οι πηγές που θεωρήθηκαν ως οι καταλληλότερες για την τεκμηρίωση του θέματος. Με βάση τις πληροφορίες που εντοπίστηκαν, διαπιστώθηκε ότι στην Ελλάδα
υπάρχουν ήδη υπό λειτουργία υδατοδρόμια, καθώς και κάποια τα οποία βρίσκονται στη διαδικασίας της αδειοδότησης. Αναλύοντας, επιπρόσθετα, δεδομένα που αφορούν στην τουριστική κίνηση προς τα νησιά του Ιονίου, εντοπίστηκε μια συνεχής αύξηση του αριθμού των τουριστών προς την περιοχή, τόσο από την Ελλάδα, όσο και από το εξωτερικό. Κάτι τέτοιο αποτελεί σημαντική ευκαιρία για την αξιοποίηση των υδροπλάνων ως εναλλακτικών μέσων μεταφοράς ιδίως από τη στιγμή που οι τιμές των
ακτοπλοϊκών εισιτηρίων ενισχύονται συνεχώς κατά τα τελευταία χρόνια. Εντούτοις, η κατασκευή και λειτουργία ενός υδατοδρομίου μπορεί να είναι χρονοβόρα και να συνδέεται με υψηλό κόστος το οποίο δεν είναι βέβαιο ότι θα αποσβεστεί εύκολα ή άμεσα. Επιπρόσθετα, στην Ελλάδα διαπιστώνεται κωλυσιεργία στις διαδικασίες η οποία μπορεί να προκύπτει είτε από τις νομικές διαστάσεις είτε από πολιτικά και λοιπά κίνητρα. Σε κάθε περίπτωση, όμως, θεωρείται αναγκαίο να μελετώνται συνεχώς οι
πιθανές λύσεις για την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού σε περιοχές που βρίσκονται εκτός της ηπειρωτικής περιοχής της χώρας, όπως είναι τα νησιά του Ιονίου.
Περίληψη
The geographical area of Greece is characterized by a fairly long coastline, as well as by some island complexes that extend both on the eastern side of the country in the Aegean Sea, and also on its western side, in the Ionian Sea. The Greek state is obliged
to implement an appropriate island policy that will ensure the uninterrupted transport of people and goods throughout the year, between the islands, as well as their connection to the mainland, as well as the provision of assistance in any emergency
situation. In this context, the assistance of an alternative means of transport, i.e. seaplanes, is considered important. Seaplanes began to be used over a century ago and proved to be particularly useful in transportation until the technological development
took place in the second half, mainly, of the 21st century which helped in the development of more advanced aircraft. However, to this day seaplanes are, for many, considered a viable alternative to transportation. The Greek State in the last almost twenty years has tried to establish a comprehensive legislative framework that will allow the development of waterways on the local islands, so that there will be the corresponding investment interest from air transport companies that use seaplanes. This thesis is a bibliographic review that focuses on the creation of the appropriate infrastructure for the development of a network of waterways in the Ionian Islands Region as well as on the operational advantages of seaplanes that can meet the basic needs of transporting people and goods, but also provide added value to tourist services of the Region. It is noted that due to the specificity and originality of the chosen topic, a difficulty was identified in locating a wide literature, both in Greek and in foreign languages. Nevertheless, those sources were chosen that were considered the most suitable for documenting the subject. Based on the information found, it was found that there are waterways already in operation in Greece, as well as some that are in the licensing process. Analyzing, in addition, data concerning tourist traffic to the Ionian Islands, a continuous increase in the number of tourists to the region, both from Greece and from abroad, was identified. This is an important opportunity for the use of seaplanes as alternative means of transport, especially since the prices of ferry tickets have been continuously increasing in recent years. However, the construction and operation of a watercourse can be time-consuming and associated with high costs that are not certain to be repaid easily or immediately. In addition, in Greece there is an obstruction in the procedures which can arise either from the legal dimensions or from political and other motivations. In any case, however, it is considered necessary to constantly study possible solutions to better serve the passenger public in areas outside the mainland of the country, such as the Ionian Islands.