Πρότυπα και αντί-πρότυπα στην ευφυή συσκευασία: Αλλάζοντας τα στερεότυπα μέσα από την τέχνη
Standards and counter-standards in intelligent packaging: Changing stereotypes through art

Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Βαρβαλούκα, Κυριακή
Ημερομηνία
2025-01-16Επιβλέπων
Σαρακατσιάνου, ΒασιλικήΛέξεις-κλειδιά
art history ; body shaming ; Συσκευασία σοκολάτας ; Εφαρμογή κινητού (app) ; Γυναικεία μορφή ; Body shaming ; Chocolate packaging ; Mobile application ; Female figure ; Art painting ; Classic artists ; New artists ; Brand name ; Beauty standards ; Απενοχοποίηση ; Ιστορία τέχνης ; Πίνακας ζωγραφικής ; Πρότυπα ομορφιάς ; Νέοι καλλιτέχνεςΠερίληψη
Με αφετηρία το κοινωνικό φαινόμενο του Body Shaming, δημιουργήθηκε η ανάγκη
μιας μελέτης που θα αναφέρεται στα πρότυπα ομορφιάς από την αρχαιότητα μέχρι
και τα μέσα του 19ου αιώνα και θα παρουσιάζει χυμώδη σώματα γυναικών, τα οποία
πρωταγωνιστούν στους πίνακες ζωγραφικής. Η ιδέα επικεντρώθηκε στη δημιουργία
μίας συσκευασίας σοκολάτας που στοχεύει στην απαλλαγή από κάθε ενοχή ως προς
το σώμα και στον περιορισμό των προκαταλήψεων σχετικά με το βάρος και με τις
τροφές που θεωρητικά οδηγούν στην αύξησή του, οδηγώντας συχνά στο body
shaming. Οι πίνακες ντύνουν τις σοκολάτες και θυμίζουν πως και το ευτραφές σώμα
είναι όμορφο. Το μήνυμα ενισχύεται από μια εφαρμογή (app) για το κινητό τηλέφωνο
με περεταίρω πληροφορίες για τους πίνακες και το πλαίσιο της εποχής και
ταυτόχρονα παρουσιάζει νέους καλλιτέχνες που ασχολούνται με το ζήτημα.
Η εργασία διαρθρώνεται σε τέσσερα μέρη. Στο πρώτο γίνεται μια σύντομη μελέτη
της γυναικείας μορφής σε επιλεγμένες περιόδους τέχνης, στο δεύτερο γίνεται
αναφορά στα σύγχρονα πρότυπα της εποχής, στο τρίτο παρουσιάζεται αναλυτικά ο
γραφιστικός σχεδιασμός της συσκευασίας και της εφαρμογής (app) και στο τέταρτο
και τελευταίο μέρος αναφέρονται κάποιες νέες καλλιτέχνιδες που ασχολούνται με τη
θεματική και μοιράζονται τις εμπειρίες τους για την τέχνη τους στη σημερινή
πραγματικότητα.
Περίληψη
Taking the social phenomenon of body shaming as a starting point, the need for a
study was created to address the standards of beauty from ancient times to the mid
nineteenth century and to present voluptuous bodies of women, which feature
prominently in paintings. The idea focused on the creation of a chocolate package
aimed at ridding the audience of any guilt about the body and limiting prejudices
about weight and foods that theoretically lead to weight gain, often leading to body
shaming. The paintings dress up the chocolates and remind us that a voluptuous body
is beautiful too. The message is reinforced by a mobile phone application (app) with
further information about the paintings and the context of the time, while also
showcasing young artists of our time working on the issue.
The work is structured in four parts. The first part is a brief study of the female form
in selected periods of art, the second part discusses contemporary standards of the era,
the third part details the graphic design of the packaging and the app, and the fourth
and final part mentions some new female artists of our time working on the topic and
share their experiences of their art in today's reality.