Υλικά, τεχνολογία κατασκευής και προτάσεις αποκατάστασης έγχρωμου ανάγλυφου νεοκλασικού διακόσμου: Η περίπτωση του διακόσμου της οροφής του ναού του Αγ. Νικολάου Ραγκαβά
Materials, technology of construction and suggestions for the conservation of neoclassical coloured relief decoration: The case of the decoration of the roof of the church of St. Nicholas Ragavas

Πτυχιακή εργασία
Συγγραφέας
Τασιά, Μαρίνα
Χατζηευφραιμίδη, Ευαγγελία
Ημερομηνία
2024-07Επιβλέπων
Χατζηγιάννης, ΔημήτριοςΛέξεις-κλειδιά
Νεοκλασικισμός ; Αρχιτεκτονική ; Ανάγλυφες διακοσμήσεις ; Νεοκλασικός διάκοσμος ; Τραβηχτό κονίαμα ; ΣυντήρησηΠερίληψη
Ο νεοκλασικισμός αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα κινήματα που
εδραιώθηκαν στον ελλαδικό χώρο από τα μέσα του 19ου αιώνα έως και τις αρχές
του 20ου
έχει αφήσει ως παρακαταθήκη πλήθος αρχιτεκτονημάτων με πλούσιο
ανάγλυφο διάκοσμο που αποτελούν συχνά αντικείμενο ενασχόλησης των
συντηρητών αρχαιοτήτων και έργων τέχνης. Η παρούσα εργασία αποτελεί
ανασκόπηση των βασικών τεχνικών κατασκευής ανάγλυφου διακόσμου αλλά και
πειραματικής κατασκευής δοκιμίων για την αποκατάσταση του ανάγλυφου
διακόσμου της οροφογραφίας του Ι.Ν. του Αγίου Νικολάου Ραγκαβά.
Ο ιερός ναός Αγίου Νικολάου Ραγκαβά, αποτελεί βυζαντινό ναό που φέρει
νεοκλασικές προσθήκες. Η νεοκλασικών επιρροών οροφογραφία του αποτελεί
αντικείμενο μελέτης της εργασίας με στόχο την κατανόηση της τεχνολογίας
κατασκευής του ανάγλυφου διακόσμου της. Η πειραματική διαδικασία
περιλαμβάνει την εφαρμογή αναλυτικών τεχνικών σε σπαράγματα της
οροφογραφίας και επικεντρώνεται στην αναπαραγωγή των διακοσμήσεων με
τραβηχτό καλούπι, μέσω της πραγματοποίησης δοκιμιών με κονιάματα
διαφορετικών συστάσεων και αναλογιών αλλά και την προσθήκη πιο σύγχρονων
υλικών. Τα αποτελέσματα αξιολογήθηκαν συγκριτικά κατά την διαδικασία
κατασκευής τους, με σκοπό ένα ανθεκτικό και αισθητικά ικανοποιητικό
αποτέλεσμα.
Τέλος, γίνεται αναφορά των πλεονεκτημάτων και μειονεκτημάτων συγκριτικά με
τις παραδοσιακές και τις σύγχρονες τεχνικές και υλικά που δοκιμάστηκαν με
σκοπό την αποκατάσταση τμήματος της οροφογραφίας, καθώς και αναφορά
στους προβληματισμούς και τις δυσκολίες που προέκυψαν κατά την διαδικασία
εκπόνησης της εργασίας και των εργασιών που πραγματοποιήθηκαν.
Περίληψη
Neoclassicism stands as one of the most significant movements established in Greece
from the mid-19th century to the early 20th century, leaving a legacy of numerous
architectural works with intricate relief decorations. These often become the focus of
conservators specializing in antiquities and works of art. This study presents a review
of the main construction techniques for relief decorations and experimental creation
of samples aimed at restoring the decoration of the ceiling painting of St. Nicholas
Ragavas Church.
The Church of St. Nicholas Ragavas is a Byzantine church with neoclassical additions.
Its neoclassically influenced ceiling decoration is the subject of this study, aiming to
understand the construction techniques behind its relief decorations. The
experimental process involves applying analytical techniques to fragments of the
ceiling painting and focuses on replicating the decorations using drawn molds. This
is achieved by creating samples with mortars of varying compositions and ratios, as
well as incorporating modern materials. The results were comparatively evaluated
during their construction process, aiming for a durable and aesthetically pleasing
outcome.
Finally, the study discusses the advantages and disadvantages of the traditional
versus modern techniques and materials tested for restoring a part of the ceiling
painting. It also addresses the concerns and challenges encountered during the
execution of the study and the restoration tasks undertaken.