Καταναλωτής και ευφυής συσκευασία
Consumer and smart packaging

Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Μπάιλα, Ηρώ
Ημερομηνία
2025-02-05Επιβλέπων
Θεοχάρη, ΣταματίναΛέξεις-κλειδιά
Έξυπνη συσκευασία ; Καταναλωτική συμπεριφορά ; Μοντέλο αποδοχής τεχνολογίας ; Θεωρίες σχεδιασμένης συμπεριφοράς ; Θεωρία διάχυσης καινοτομίας ; Μάρκετινγκ ; Προστασία δεδομένων ; Καινοτομία στην συσκευασία ; Ψυχολογία καταναλωτήΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία διερευνά τη σχέση μεταξύ του καταναλωτή και της έξυπνης
συσκευασίας εστιάζοντας στον τρόπο με τον οποίο οι σύγχρονες τεχνολογίες επηρεάζουν τη
συμπεριφορά των καταναλωτών. Αρχικά, παρουσιάζεται το θεωρητικό πλαίσιο το οποίο
περιλαμβάνει την έννοια της έξυπνης συσκευασίας, τη σημασία της στην καταναλωτική
αγορά και την διερεύνηση μοντέλων αποδοχής τεχνολογίας (ΤΑΜ:Technology Acceptance
Model), θεωριών σχεδιασμένης συμπεριφοράς (ΤPB: Theory of Planned Behavior) και
διάχυσης καινοτομίας (DOI:Diffusion of Innovation), καθώς και ψυχολογικών παραγόντων
που επηρεάζουν τις αποφάσεις των καταναλωτών. Η μελέτη βασίζεται σε ερευνητική
προσέγγιση μέσω ερωτηματολόγιου, τα αποτελέσματα της οποίας παρέχουν πολύτιμες
πληροφορίες για τις γενικότερες και συστηματοποιημένες στάσεις των καταναλωτών
απέναντι στην έξυπνη συσκευασία. Παράλληλα, εξετάζονται στρατηγικές μάρκετινγκ, όπως
το αφήγημα storytelling, καθώς και οι μηχανισμοί προστασίας που σχετίζονται με την
ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων και την εξοικείωση των καταναλωτών με τις νέες
τεχνολογίες. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ισορροπία μεταξύ καινοτομίας και εμπιστοσύνης
των καταναλωτών καθώς και στις προτάσεις που διατυπώνονται για την βελτίωση της σχέσης
μεταξύ καταναλωτή και έξυπνης συσκευασίας. Τέλος, η εργασία καταλήγει σε συμπεράσματα
που αφορούν την ενδεχόμενη αποδοχή των έξυπνων συσκευασιών και παρέχει κατευθύνσεις
για μελλοντική έρευνα στον τομέα .
Περίληψη
The present study explores the relationship between consumers and smart packaging,
focusing on how modern technologies influence consumer behavior. Initially, it presents the
theoretical framework, defining smart packaging and highlights its significance in consumer
markets. The research includes a survey, whose results provide valuable insights into
consumers cognitive and emotional responses to smart packaging. Additionally, marketing
strategies such as incentives branding and storytelling are examined as well as challenges
related to data protection and consumer familiarity with smart packaging. Finally, the study
concludes with key findings regarding the overall acceptance of smart packaging and offers
recommendations to enhance the relationship between consumers and innovative packaging
solutions