Συστηματική καταγραφή, συγκριτική παρουσίαση και ανάλυση των προγραμμάτων πληροφοριακής παιδείας στις ελληνικές και κυπριακές ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες
Systematic recording, comparative presentation and analysis of the information literacy programs provided through the websites of the academic libraries of Greece and Cyprus
Keywords
Πληροφοριακή παιδεία ; Μοντέλα πληροφοριακής παιδείας ; Θεωρίες μάθησης ; Διδακτικά μοντέλα ; Ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες Ελλάδας ; Ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες Κύπρου ; Information literacy ; Information literacy models ; Learning theories ; Teaching models ; Academic libraries of Greece ; Academic libraries of CyprusAbstract
Στην παρούσα πτυχιακή εργασία γίνεται λόγος για τα προγράμματα Πληροφοριακής
Παιδείας που παρέχονται μέσω των ιστοσελίδων των Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών της
Ελλάδας και της Κύπρου. Αρχικά, γίνεται μία γενική θεώρηση των εννοιών Πληροφοριακή
Παιδεία, Πρόγραμμα Πληροφοριακής Παιδείας, Θεωρία Μάθησης και Διδακτικό Μοντέλο.
Στη συνέχεια, αναλύονται τέσσερα από τα βασικότερα μοντέλα Πληροφοριακής Παιδείας, με
εστίαση στις δεξιότητες που αναφέρεται το καθένα. Ακολούθως, εντοπίζονται οι ομοιότητες
και οι διαφορές τους, οι οποίες παρουσιάζονται σε σχετικό πίνακα. Κατόπιν, αναλύονται οι
συχνότερα χρησιμοποιούμενες θεωρίες μάθησης και τα διδακτικά μοντέλα που αυτές
προτείνουν. Έπειτα, γίνεται μία συστηματική κατηγοριοποίηση όλων των σχετικών με το
θέμα της εργασίας δεδομένων, τα οποία εντοπίστηκαν στις ιστοσελίδες των Ελληνικών και
Κυπριακών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Ειδικότερα, ο προαναφερόμενος πίνακας αποτελεί
το βασικό μεθοδολογικό εργαλείο για την κατηγοριοποίηση των προγραμμάτων
πληροφοριακής παιδείας και του σχετικού με αυτή περιεχομένου, που εντοπίστηκαν κατά
την έρευνα στις παραπάνω αναφερόμενες ιστοσελίδες. Για την καταγραφή των δεδομένων
χρησιμοποιήθηκε το πρόγραμμα MS Excel (δείτε στο Παράρτημα ΙΙ της πτυχιακής εργασίας).
Η αναλυτική πληροφόρηση για την κάθε βιβλιοθήκη χωριστά παρατίθεται στο Παράρτημα Ι
της πτυχιακής εργασίας. Στη συνέχεια, τα αποτελέσματα των βιβλιοθηκών που παρέχουν
πρόγραμμα Πληροφοριακής Παιδείας, των δεξιοτήτων που αυτά προσφέρουν και των
μεθόδων εκμάθησης που χρησιμοποιούν παρουσιάζονται με τη μορφή ποσοτικοποιημένων
δεδομένων. Τέλος, παρατίθενται τα σημαντικότερα συμπεράσματα, με σύγκριση ανάμεσα
στα δύο σύνολα των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών των δύο χωρών, Ελλάδας και Κύπρου.
Abstract
This dissertation discusses the Information Literacy Programs provided through the websites
of the Academic Libraries of Greece and Cyprus. First, there is a general overview of the
concepts Information Literacy, Information Literacy Program, Learning Theory and Teaching
Model. Next, four of the most basic Models of Information Literacy are analyzed, focusing on
the skills mentioned in each of them. Following this, their similarities and differences are
identified and are presented in a relevant table. Then, the most commonly used learning
theories and the teaching models they propose are discussed. All relevant data on the subject
of the dissertation, which were located on the websites of the Greek and Cypriot Academic
Libraries, are then systematically categorized. In particular, the aforementioned table is the
main methodological tool for the categorization of the information literacy programs that
were identified during the research on the previously mentioned websites. Furthermore, the
MS Excel program was used to record the data (see the Appendix II of the dissertation).
Detailed information for each library is provided in Appendix I of the dissertation. Then, the
results of the libraries that provide information literacy programs, the skills they offer and the
learning methods they use are depicted in the form of quantified data. Finally, the most
important conclusions are presented for each library separately, in a comparative way
between the two sets of academic libraries of the two countries, Greece and Cyprus.