Ανάπτυξη σημασιολογίας και γραμματικής σε βρέφη και νήπια τυπικής και μη τυπικής ανάπτυξης
Development of semantics and grammar in infants and toddlers of typical and non-typical development

Λέξεις-κλειδιά
Γλωσσική ανάπτυξη ; Νευροαναπτυξιακές διαταραχές ; Διαταραχή αυτιστικού φάσματος ; Διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας ; Πρώιμη παιδική ηλικίαΠερίληψη
Η παρούσα ερευνητική πτυχιακή εργασία εξετάζει τις πιθανές διαφορές στην ανάπτυξη της σημασιολογίας και της γραμματικής μεταξύ βρεφών και νηπίων τυπικής ανάπτυξης και υψηλού κινδύνου για νευροαναπτυξιακές διαταραχές. Πιο συγκεκριμένα, εστιάζει στη διαταραχή αυτιστικού φάσματος και τη διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας. Οι συγκεκριμένες διαταραχές αποτελούν νευροαναπτυξιακές διαταραχές που εμφανίζονται αρχικά στην παιδική ηλικία και τα άτομα που λαμβάνουν αυτές τις διαγνώσεις παρουσιάζουν δυσκολίες σε ποικίλους τομείς της ανάπτυξής τους. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η διεξοδική μελέτη και σύγκριση των γλωσσικών ικανοτήτων των παιδιών που παρουσιάζουν τυπική ανάπτυξη και των παιδιών που εμφανίζουν ενδείξεις για κάποια νευροαναπτυξιακή διαταραχή. Όσον αφορά τη μέθοδο, διεξήχθη ποσοτική έρευνα και οι συμμετέχοντες αποτελούνταν από 200 παιδιά που παρουσίαζαν γλωσσική καθυστέρηση και 200 παιδιά που παρουσίαζαν τυπική ανάπτυξη. Η ηλικία των συμμετεχόντων ήταν 16-36 μηνών και οι δύο ομάδες παιδιών συγκρίθηκαν μεταξύ τους. Ένας γονέας από κάθε παιδί απάντησε σε ένα ερωτηματολόγιο ανάπτυξης επικοινωνιακών δεξιοτήτων και στη συνέχεια ακολούθησε στατιστική ανάλυση των απαντήσεων τους. Επιπλέον, υπήρξαν και δύο μελέτες περίπτωσης για κάποια από τα παιδιά του δείγματος που παρουσίαζαν μεγάλο στατιστικό ενδιαφέρον. Τα αποτελέσματα δείχνουν πως ως προς τη γλωσσική τους ανάπτυξη, οι δύο ομάδες παιδιών έχουν αρκετά μεγάλες διαφορές στο παραγωγικό λεξιλόγιο. Παρουσιάζουν μεγάλη διαφορά στον αριθμό του συνολικού τους λεξιλογίου, καθώς τα παιδιά με γλωσσική καθυστέρηση χρησιμοποιούν σημαντικά λιγότερες λέξεις από τα παιδιά που παρουσιάζουν τυπική ανάπτυξη και τα είδη των λέξεων που χρησιμοποιούν είναι τελείως διαφορετικά. Τα παιδιά που παρουσιάζουν τυπική ανάπτυξη χρησιμοποιούν περισσότερες λέξεις για ουσιαστικά, επίθετα και ρήματα, ενώ τα παιδιά που παρουσιάζουν γλωσσική καθυστέρηση χρησιμοποιούν περισσότερες λέξεις για καθημερινούς ήχους και λιγότερες για πρόσωπα και ουσιαστικά. Η συζήτηση εστιάζει στην πιθανή ερμηνεία των αποτελεσμάτων και στην παιδαγωγική αξία της έρευνας.
Περίληψη
This research thesis examines possible differences in the development of semantics and grammar between typically developing infants and toddlers at high risk for neurodevelopmental disorders. More specifically, it focuses on autism spectrum disorder and attention deficit hyperactivity disorder. These disorders are neurodevelopmental disorders that first appear in childhood and individuals receiving these diagnoses have difficulties in a variety of developmental domains. The purpose of this paper is to thoroughly study and compare the language abilities of children who show typical development and children who show evidence of a neurodevelopmental disorder. Regarding the method, a quantitative study was conducted and the participants consisted of 200 children who showed language delay and 200 children who showed typical development. The age of the participants was 16-36 months and the two groups of children were compared with each other. One parent from each child responded to a questionnaire on communication skill development followed by a statistical analysis of their responses. In addition, there were two case studies for some of the children in the sample that were of great statistical interest. The results show that in terms of language development, the two groups of children have quite large differences in their productive vocabulary. There is a big difference in the number of words in their overall vocabulary, as children with language delay use significantly fewer words than typically developing children and the types of words they use are completely different. Typically developing children use more words for nouns, adjectives and verbs, whereas children with language delay use more words for everyday sounds and fewer for faces and nouns. The discussion focuses on the possible interpretation of the results and the pedagogical value of the research.