Συστήματα ηλεκτρικής κίνησης χαμηλής ισχύος με χρήση: (α) DC κινητήρα μονίμων μαγνητών και (β) DC κινητήρα χωρίς ψήκτρες
Low power electric drive systems using: (a) DC permanent magnet motor and (b) DC motor without coils

Διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Βλαχόπουλος, Αντώνιος
Ημερομηνία
2025-02-26Επιβλέπων
Ιωαννίδης, ΓεώργιοςΛέξεις-κλειδιά
Κινητήρες συνεχούς ρεύματος ; DC κινητήρας ; PMDC κινητήρες ; BLDC κινητήρες ; Αισθητήρες Hall ; Sensorless ; MATLAB ; Back EMF ; Chopper DC/DC ; Σύγχρονοι κινητήρες μόνιμου μαγνήτηΠερίληψη
Στις προηγούμενες δεκαετίες, οι κινητήρες DC χρησιμοποιούνταν σε απλές αλλά και σε πιο εξελιγμένες βιομηχανικές εφαρμογές, όπως η ανύψωση αντικειμένων, οι ταινιόδρομοι κ.ά. Με το πέρασμα του χρόνου και την εξέλιξη της επιστήμης και της τεχνολογίας των κινητήρων DC, έχουν κυκλοφορήσει στην αγορά νέα μοντέλα κινητήρων προηγμένης τεχνολογίας. Τα δύο μοντέλα κινητήρων DC που αποτελούν το αντικείμενο της μελέτης της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι ο κινητήρας μονίμων μαγνητών με ψήκτρες (PMDC) και ο DC κινητήρας χωρίς ψήκτρες (BLDC). Η αρχή λειτουργίας των κινητήρων BLDC βασίζεται στη λειτουργία των κλασικών κινητήρων DC, με τη βασική διαφορά ότι οι κινητήρες PMDC διαθέτουν στο εσωτερικό τους μόνιμους μαγνήτες. Οι μαγνήτες αυτοί είναι υπεύθυνοι για την παραγωγή της μαγνητικής ροής στο διάκενο της μηχανής, ενώ στους κλασσικούς κινητήρες DC η μαγνητική ροή παράγεται από τη τροφοδοσία του τυλίγματος διέγερσης μέσω εξωτερικής πηγής. Κατασκευαστικά οι κινητήρες PMDC, είναι παρόμοιοι με τους κινητήρες DC. Αυτή η κατηγορία κινητήρων χαρακτηρίζεται από υψηλό βαθμό απόδοσης προσφέροντας σημαντικά οικονομικά οφέλη, καθώς δεν απαιτείται εξωτερική πηγή για τη διέγερση του κινητήρα. Οι κινητήρες PMDC είναι κατάλληλοι για εφαρμογές μικρής ισχύος, όπου ο έλεγχος της ταχύτητας μπορεί να πραγματοποιηθεί με απλές μεθόδους. Η επόμενη κατηγορία κινητήρων DC, η οποία είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη σε πολλές βιομηχανικές εφαρμογές λόγω της ικανοποιητικής απόδοσής τους, είναι οι κινητήρες BLDC. Οι κινητήρες BLDC δεν χρησιμοποιούν ψήκτρες, με αποτέλεσμα να αποφεύγονται οι σπινθηρισμοί μεταξύ των τομέων του συλλέκτη, δεδομένου που το συγκεκριμένο φαινόμενο εμφανίζεται στους κλασσικούς κινητήρες DC. Τα πλεονεκτήματα που παρουσιάζονται κατά την επιλογή των κινητήρων BLDC είναι η υψηλή απόδοση, η αξιοπιστία, η ελάχιστη συντήρηση, η αυξημένη διάρκεια ζωής και η αθόρυβη λειτουργία. Λόγω αυτών των χαρακτηριστικών, οι κινητήρες BLDC, πέρα από τις κλασικές βιομηχανικές εφαρμογές, έχουν επιλεχθεί ευρέως για την κάλυψη αναγκών σε ιατρικές και αεροδιαστημικές εφαρμογές. Η διπλωματική εργασία αποτελείται από επτά κεφάλαια. Στο πρώτο κεφάλαιο, παρέχεται μία
βασική εισαγωγή στους κλασικούς κινητήρες DC, με στόχο να κατανοήσει ο αναγνώστης τις βασικές έννοιες των ηλεκτρικών, προκειμένου να προχωρήσει στα επόμενα κεφάλαια. Στο δεύτερο κεφάλαιο, γίνεται εμβάθυνση στους κινητήρες PMDC και τα χαρακτηριστικά τους. Το τρίτο κεφάλαιο ακολουθεί την ίδια δομή με το κεφάλαιο 2, με τη διαφορά ότι εμβαθύνει στους κινητήρες BLDC. Στο τέταρτο κεφάλαιο, αναφέρεται κυρίως στα βασικά στοιχεία των ηλεκτρονικών ισχύος. Το συγκεκριμένο κεφάλαιο είναι ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς τα κυκλώματα ελέγχου των κινητήρων PMDC και BLDC εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την
ορθή επιλογή των βασικών στοιχείων των ηλεκτρονικών ισχύος. Στο πέμπτο κεφάλαιο, αναφέρονται τα κυκλώματα ελέγχου ενός κινητήρα PMDC, περιλαμβάνοντας κυκλώματα ανορθωτικών διατάξεων (μονοφασικών και τριφασικών), καθώς και κυκλώματα ελέγχου με τη χρήση Chopper DC/DC για κάθε τεταρτημόριο λειτουργίας του κινητήρα PMDC, ξεχωριστά. Στο έκτο κεφάλαιο, αναλύονται οι μέθοδοι ελέγχου ενός κινητήρα BLDC, όπου οι διαδικασίες ελέγχου διακρίνονται σε δύο κατηγορίες, ανάλογα με το αν ο κινητήρας διαθέτει αισθητήρες Hall ή όχι. Κατά την εξήγηση των μεθόδων ελέγχου, αναφέρονται τα πλεονεκτήματα και τα
μειονεκτήματα κάθε μεθόδου, με στόχο την επίτευξη του τελικού συμπεράσματος σχετικά με την κατάλληλη μέθοδο που πρέπει να εφαρμοστεί στην προσομοίωση για το κύκλωμα ελέγχου ενός κινητήρα BLDC. Τέλος, στο έβδομο κεφάλαιο γίνεται προσομοίωση μέσω του προγράμματος Matlab των κινητήρων PMDC και BLDC.
Περίληψη
In previous decades, DC motors were used in both simple and more advanced industrial applications, such as lifting objects, conveyor belts, etc. With the passage of time and the evolution of the science and technology of DC motors, new models of advanced technology motors have been introduced in the market. The two DC motor models that are the subject of study in this thesis are the permanent magnet brushless motor (PMDC) and the brushless DC motor (BLDC). The operating principle of BLDC motors is based on the operation of classic DC motors, with the main difference that PMDC motors have permanent magnets inside them. These magnets are responsible for generating the magnetic flux in the motor gap, whereas in classical DC motors the magnetic flux is generated by feeding the excitation winding through an external source. PMDC motors are similar in construction to DC motors. This class of motors is characterised by a high degree of efficiency offering significant economic benefits, as no
external source is required to excite the motor. PMDC motors are suitable for low power applications where speed control can be achieved by simple methods. The next category of DC motors, which is particularly widespread in many industrial applications due to their satisfactory performance, are BLDC motors. BLDC motors do not use brushes, thus avoiding sparks between the collector sectors, since this phenomenon occurs in classical DC motors. The advantages presented when choosing BLDC motors are high
efficiency, reliability, minimal maintenance, increased lifetime and silent operation. Due to these characteristics, BLDC motors, in addition to classical industrial applications, have been widely chosen to meet the needs of medical and aerospace applications.
The thesis consists of seven chapters. In the first chapter, a basic introduction to classical DC motors is provided, with the aim of helping the reader to understand the basic concepts of electric motors in order to proceed to the following chapters. In the second chapter, an in-depth study of PMDC motors and their characteristics is provided. The third chapter follows the same structure as chapter 2, except that it delves deeper into BLDC motors. In chapter four, it mainly deals with the basics of power electronics. This chapter is particularly important, as the control circuits of PMDC and BLDC motors depend heavily on the proper selection of the basic power electronics components. In chapter five, the control circuits of a PMDC motor are discussed, including rectifier circuits (single-phase and three-phase), as well as control circuits using DC/DC chopper for each quadrant of the PMDC motor operation, separately. In chapter six, the control methods of a BLDC motor are discussed, where the control procedures are divided into two categories, depending on whether the motor has Hall sensors or not. When explaining the control methods, the advantages and disadvantages of each method are mentioned, in order to reach the final conclusion on the appropriate method to be applied in the simulation for the control circuit of a BLDC motor. Finally, in chapter seven, a simulation is carried out through Matlab program of PMDC and BLDC motors.