Η επίδραση της συναισθηματικής νοημοσύνης στην ανέλιξη των εργαζομένων στην ιεραρχία της δημόσιας διοίκησης - Μελέτη περίπτωσης : το Υπουργείο Ανάπτυξης
Τhe effect of emotional intelligence in the advancement of employees in the hierarchy in public administration - Case study : the Ministry of Development

Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Λαμπροπούλου, Αναστασία
Ημερομηνία
2025-02-26Επιβλέπων
Σταυρουλάκης, ΔημήτριοςΛέξεις-κλειδιά
Συναισθηματική νοημοσύνη ; Επαγγελματική ανέλιξη ; Εργασιακή ιεραρχία ; Συναισθηματικές δεξιότητες ; Επαγγελματική ανάπτυξη ; Οργανωσιακή κουλτούρα ; Ηγεσία ; Δημόσιος τομέαςΠερίληψη
Η εκπόνηση της εν λόγω διπλωματικής εργασίας αποσκοπεί να εμβαθύνει στον πολύπλευρο ρόλο της Συναισθηματικής Νοημοσύνης στη Δημόσια Διοίκηση, εστιάζοντας στη συμβολή της σε ενισχυμένες ηγετικές ικανότητες, καθώς και στην επιρροή της στην ιεραρχική πρόοδο των εργαζομένων. Η Συναισθηματική Νοημοσύνη με το πλούσιο θεωρητικό της υπόβαθρο και τις πρακτικές της επιπτώσεις, έχει αναδειχθεί ως καθοριστικός παράγοντας για την ενίσχυση της οργανωσιακής αποτελεσματικότητας και της προσωπικής εξέλιξης της σταδιοδρομίας στον Δημόσιο Τομέα. Αρχικά, αναφερόμαστε στις θεωρητικές προσεγγίσεις της Συναισθηματικής Νοημοσύνης, αναλύουμε τα βασικά χαρακτηριστικά της, όπως η επίγνωση συναισθημάτων, η αυτορρύθμιση, τα κίνητρα συμπεριφοράς, η ενσυναίσθηση και οι κοινωνικές δεξιότητες και μελετάμε τη συνάφεια τους με το εργασιακό περιβάλλον.
Η βιβλιογραφική ανασκόπηση εξετάζει πώς η Συναισθηματική Νοημοσύνη επηρεάζει τη δυναμική του χώρου εργασίας, ενισχύει την ηγεσία και συμβάλλει σε μια υγιή οργανωσιακή κουλτούρα στη Δημόσια Διοίκηση. Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται σε μια λεπτομερή ανάλυση των πέντε (5) διαστάσεων της Συναισθηματικής Νοημοσύνης και των επιπτώσεων τους στην επαγγελματική ανέλιξη.
Η βασική συνεισφορά του δικού μας ερωτήματος στη βιβλιογραφία στοιχειοθετείται από την εστίαση μας σε άτομα που απασχολούνται σε ένα νευραλγικό φορέα της Δημόσιας Διοίκησης και συγκεκριμένα στο Υπουργείο Ανάπτυξης. Εξετάζουμε κατά πόσο επιτυγχάνουν να αναρριχηθούν στην ιεραρχία, σύμφωνα με τις ιδιαίτερες δεξιότητές τους, πώς επεξεργάζονται τις συναδελφικές τους σχέσεις και πώς λειτουργούν ως προς την αποδοτικότητά τους και την επίτευξη των στόχων τους. Δεδομένου ότι μέσω της Συναισθηματικής Νοημοσύνης διαδραματίζεται σημαντικός ρόλος στην επιτυχημένη πορεία των εργαζομένων με την ανέλιξή τους σε θέσεις ευθύνης (Goleman, 1998), προσπαθούμε να διερευνήσουμε κατά πόσο αυτό ισχύει στους υπαλλήλους του Υπουργείου Ανάπτυξης. Επίσης, προσπαθούμε να διαπιστώσουμε εάν οι εργαζόμενοι, που ανελίχθηκαν στην ιεραρχία, διαθέτουν υψηλό δείκτη Συναισθηματικής Νοημοσύνης, όπως υποστηρίζεται από τον «γκουρού της Συναισθηματικής Νοημοσύνης», Daniel Goleman. Αναλυτικότερα, επικεντρωνόμαστε στα προσωπικά χαρακτηριστικά των εργαζομένων που σχετίζονται με την ενσυναίσθηση και λοιπές ιδιαίτερες δεξιότητές τους. Επιπροσθέτως, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στις συναισθηματικές δεξιότητες, όπως αυτές μετουσιώνονται σε ένα πλαίσιο δραστηριοτήτων με ομαδικό πνεύμα συνεργασίας, το οποίο με τη σειρά του αποτελεί τον «ακρογωνιαίο λίθο» για την ανέλιξη των εργαζομένων σε ηγετικές θέσεις.
Περίληψη
The preparation of this academic essay aims to deepen the multifaceted role of EI in Public Administration, focusing on its contribution to enhanced leadership skills, as well as its influence on the hierarchical advancement of employees. EI, with its rich theoretical background and practical implications, has emerged as a decisive factor in enhancing organizational effectiveness and personal career development in the public sector. First, we refer to the theoretical approaches of EI, analyze its key features, such as awareness, self-regulation, behavioral motivation, empathy and social skills and study their relevance to the work environment.
The literature review examines how EI affects workplace dynamics, enhances leadership and contributes to a healthy organizational culture in Public Administration. Particular emphasis is placed on a detailed analysis of the five (5) dimensions of EI and their implications for career advancement. The main contribution of our inquiry to the literature is characterized by our focus on people employed in a critical sector of the Public Administration, namely the Ministry of Development. We look at how they succeed in climbing the hierarchy, according to their particular skills, how they interact with their colleagues and how they operate in terms of their efficiency and the achievement of their goals. Given that through emotional intelligence an important role is played in the successful career paths of employees with their promotion to positions of responsibility (Goleman, 1998), we try to investigate whether this is true for employees of the Ministry Development. We also try to determine whether the employees who were promoted in the hierarchy have a high index of emotional intelligence, as advocated by "EI guru" Daniel Goleman. More specifically, we focus on the personal characteristics of employees related to their empathy and other special skills. In addition, there is a special emphasis on emotional skills, as they are transformed into a context of activities with a team spirit of cooperation, which in turn is the "cornerstone" for the advancement of employees to leadership positions.