«Μαθητές με Σακχαρώδη Διαβήτη - Ο ρόλος του Σχολικού Νοσηλευτή»
«Schoοl nurse’s role in students with Diabetes Mellitus»

Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Κιτσαρά, Αγγελική
Ημερομηνία
2025-02Επιβλέπων
Σταθοπούλου, ΑγάθηΛέξεις-κλειδιά
Σακχαρώδης Διαβήτης ; Σχολικός Νοσηλευτής ; Diabetes Mellitus ; School nurses ; Νοσηλευτική φροντίδαΠερίληψη
Εισαγωγή: Η νοσηλευτική φροντίδα είναι αναπόσπαστο κομμάτι της αντιμετώπισης των ατόμων
με Σακχαρώδη Διαβήτη (ΣΔ). Τα παιδιά με ΣΔ περνούν μεγάλο μέρος της ημέρας τους στο
σχολείο, το οποίο εκτός του εκπαιδευτικού ρόλου, κατέχει και καθοριστικό ρόλο στην
ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού. Κατά τη διάρκεια παραμονής τους στο σχολείο
χρειάζονται την παρουσία και την επίβλεψη ενός ενηλίκου ατόμου, ώστε να λαμβάνουν ορθή
αντιμετώπιση της νόσου και να εξασφαλίζεται η αποφυγή επιπλοκών. Το ρόλο αυτό συνήθως
κατέχει ο σχολικός νοσηλευτής.
Σκοπός - Αντικείμενο: Σκοπός της παρούσας βιβλιογραφικής ανασκόπησης είναι να διερευνηθεί
διεξοδικά ο ρόλος του σχολικού νοσηλευτή σε παιδιά με ΣΔ, να μελετηθεί η επίδραση στην
ψυχοσωματική υγεία του παιδιού και να τονιστούν θέματα που χρειάζονται αναθεώρηση και
επανασχεδιασμό.
Μεθοδολογία: Έγινε ανασκόπηση της υπάρχουσας βιβλιογραφίας στις βάσεις δεδομένων
EMBASE και PubMed από το 2000 έως και σήμερα, χρησιμοποιώντας τις εξής λέξεις-κλειδιά:
Diabetes mellitus – school nurse – nurse-led care in school – children – adolescents.
Αποτελέσματα – Συμπεράσματα: Η παρουσία σχολικού νοσηλευτή φαίνεται να έχει ευεργετικά
αποτελέσματα τόσο στη ρύθμιση της νόσου και την αποφυγή επιπλοκών, όσο στην ψυχική
ευεξία και πνευματική πρόοδο των παιδιών. Ωστόσο, σε αρκετές περιπτώσεις οι ανάγκες σε
σχολικούς νοσηλευτές δεν καλύπτονται ή η εκπαίδευση και ο διαθέσιμος εξοπλισμός είναι
ανεπαρκής. Λεπτομερής σχεδιασμός πρέπει να πραγματοποιηθεί ώστε να ενισχυθεί ο θεσμός
του σχολικού νοσηλευτή που φαίνεται πως έχει πολλά να προσφέρει τόσο σε ατομικό όσο και
σε συλλογικό επίπεδο.
Λέξεις - κλειδιά: diabetes mellitus – school nurses – nurse-led care in schools – school safety
Περίληψη
Introduction: Nurse-led care is an integral part of patients with Diabetes Mellitus (DM)
treatment. School-age children and adolescents are in school about the one third of their time.
School has a crucial role beyond its educational character, since it takes part in psychological
development and social perception. During school time, children and adolescents with DM must
be under supervision of an experienced, educated in diabetes’ treatment adult, which in most
times is school nurse. School nurses should be responsible for the treatment and proper
management of children’s approach in school environment in order to avoid adverse events and
complications.
Aim – Objectives: Aim of the present study was to investigate the role of school nurses in children
with DM, as well as its effects on mental and physical health. Moreover, to identify and underly
existing difficulties in order to optimize the development of future health-care strategies.
Methods: A detailed search of published data was conducted in EMBASE and PubMed databases
from January 2000 till today using the following keywords: Diabetes mellitus – school nurse –
nurse-led care in school – children – adolescents.
Results – Conclusions. School nurses have a beneficial role in diabetes management and control
as well as in prevention of complications, serving as a key-component in children development.
Unfortunately, in most cases, school nurses are unavailable or underqualified, while at the same
time available equipment is insufficient. Future health-care strategies must take under
consideration existing difficulties in order to facilitate school nurses’ practice.
Keywords: diabetes mellitus – school nurses – nurse-led care in schools – school safety