Δείκτες Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας και αποτύπωση τους στην Ελλάδα
World Health Organization indices and their imprinting in Greece

Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Μητροπούλου, Διονυσία
Ημερομηνία
2025-03Επιβλέπων
Πιερράκος, ΓεώργιοςΛέξεις-κλειδιά
Ποιότητα υπηρεσιών υγείας ; Υγειονομική περίθαλψη ; Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας ; Δείκτες μέτρησηςΠερίληψη
Η έννοια της ποιότητας των υπηρεσιών υγείας είναι αυτή που συνεχώς αναδιαμορφώνεται, διαφοροποιείται και προσαρμόζεται για να ανταποκρίνεται στις εξελισσόμενες ανάγκες των ασθενών. Με την πάροδο του χρόνου, πολλοί προσπάθησαν να ορίσουν την ποιότητα, ωστόσο δεν έχει προκύψει κανένας καθολικά αποδεκτός ορισμός. Η εξέλιξη της επιστήμης και της τεχνολογίας, μαζί με τη μετατόπιση του ρόλου του ασθενούς από παθητικό παρατηρητή σε ενεργό συμμετέχοντα στη διαμόρφωση των υπηρεσιών υγείας, έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο γίνεται αντιληπτή η ποιότητα σε σχέση με την ικανοποίηση των ασθενών. Η
αξιολόγηση των υπηρεσιών και των συστημάτων υγείας είναι ζωτικής σημασίας για τον προσδιορισμό της αποτελεσματικότητας, τη βελτίωση της ποιότητας και τη διασφάλιση της αποτελεσματικής κατανομής των πόρων. Οι προσπάθειες για την αξιολόγηση της απόδοσης του συστήματος γίνονται μέσω συγκρίσιμων δεικτών και διαστάσεων, συμπεριλαμβανομένης της ποιότητας της περίθαλψης. Η Διαχείριση Ολικής Ποιότητας διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην ενίσχυση τόσο της ποιότητας όσο και της ικανοποίησης των ασθενών, εφαρμόζοντας μια διοικητική φιλοσοφία που δεσμεύει όλο το προσωπικό. Επιπλέον, οι πάροχοι υπηρεσιών υγείας προσπαθούν για συνεχή βελτίωση των υπηρεσιών και των δομών τους, επιδιώκοντας την αριστεία μέσω
βραβείων ποιότητας, πιστοποιήσεων, τυποποίησης προϊόντων και υπηρεσιών ( ISO, ΕΛΟΤ ) και διαπίστευσης από διεθνείς οργανισμούς ( JCI ) για να εγγυηθούν την οργανωτική αποτελεσματικότητα και τη βέλτιστη παροχή ποιοτικών υπηρεσιών.
Στην Ελλάδα, η αξιολόγηση της ποιότητας των υπηρεσιών στον τομέα της υγείας ήταν ασυνεπής μέχρι αυτό το σημείο, χωρίς καθολική συμμετοχή και βασιζόμενη σε δεδομένα που δεν μπορούν να αξιολογηθούν. Η ίδρυση του Οργανισμού Διασφάλισης
Ποιότητας στην Υγεία σηματοδοτεί την έναρξη καθορισμού δεικτών αξιολόγησης ποιότητας και ασφάλειας των ασθενών. Αυτή η προσπάθεια στοχεύει στην ενσωμάτωση προτύπων και πρωτοκόλλων βασισμένων σε διεθνείς κατευθυντήριες γραμμές, με στόχο την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των χρηστών υπηρεσιών υγείας στο Εθνικό σύστημα υγείας, παρέχοντας ασφαλείς, αποτελεσματικές και υψηλής ποιότητας υπηρεσίες. Σκοπός της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι να διερευνήσει και να αναλύσει τους δείκτες του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας και τις επιπτώσεις τους στην Ελλάδα.
Περίληψη
The concept of quality in health services is one that is constantly being reshaped, differentiated and adapted to meet the evolving needs of patients. Over time, many have attempted to define quality, but no universally accepted definition has emerged. The
development of science and technology, along with the shift in the patient's role from a passive observer to an active participant in shaping health services, has changed the way quality is perceived in relation to patient satisfaction. The evaluation of health
services and systems is crucial for determining effectiveness, improving quality and ensuring the efficient allocation of resources. Efforts to evaluate system performance are made through comparable indicators and dimensions, including quality of care.
Total Quality Management plays an important role in enhancing both quality and patient satisfaction by implementing a management philosophy that engages all staff. In addition, healthcare providers strive for continuous improvement of their services
and structures, pursuing excellence through quality awards, certifications, product and service standardization ( ISO, ELOT ) and accreditation by international organizations ( JCI ) to guarantee organizational effectiveness and optimal provision of quality
services. In Greece, the assessment of the quality of services in the healthcare sector has been inconsistent up to this point, without universal participation and based on data that cannot be evaluated. The establishment of the Quality Assurance Agency in Healthcare marks the beginning of defining quality and patient safety assessment indicators. This effort aims to integrate standards and protocols based on international guidelines, with the aim of restoring the trust of healthcare users in the National Healthcare System, providing safe, effective and high-quality services. The purpose of this thesis is to investigate and analyze the World Health Organization indicators and their impact on Greece.