Γλωσσικά προβλήματα σε μαθητές με ΔΑΦ
Language problems in students with ASD

Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Φωνιαδάκη, Νίκη
Ημερομηνία
2025-03-19Επιβλέπων
Λουκέρης, ΔιονύσιοςΛέξεις-κλειδιά
Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος ; Εφαρμοσμένη Ανάλυση Συμπεριφοράς ; Εναλλακτική και Επαυξητική Επικοινωνία ; Τεχνολογικές παρεμβάσεις για ΔΑΦ ; Γλωσσικά προβλήματα ; Επικοινωνιακές δυσκολίεςΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία εξετάζει τα γλωσσικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν
οι μαθητές με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ), καθώς και τις στρατηγικές
παρέμβασης που μπορούν να βοηθήσουν στην ανάπτυξη της γλωσσικής τους ικανότητας. Η
έρευνα ξεκινά με μια εισαγωγή στη ΔΑΦ, παρουσιάζοντας τον ορισμό, τα βασικά
χαρακτηριστικά, τις πιθανές αιτίες και τις διαγνωστικές διαδικασίες που αφορούν τα παιδιά
με αυτή τη διαταραχή.
Στη συνέχεια, εστιάζει στα γλωσσικά προβλήματα που συχνά παρουσιάζουν τα παιδιά με
ΔΑΦ, αναλύοντας διάφορες στρατηγικές παρέμβασης. Μεταξύ αυτών, συγκαταλέγονται η
Εφαρμοσμένη Ανάλυση Συμπεριφοράς (ΑΒΑ), η Εναλλακτική και Επαυξητική Επικοινωνία
(AAC), οι παρεμβάσεις βασισμένες στην ανάπτυξη, στο παιχνίδι, στην τέχνη, καθώς και στις
τεχνολογικές παρεμβάσεις. Επιπλέον, υπογραμμίζεται η σημασία των οικογενειακών
παρεμβάσεων στη διαδικασία της γλωσσικής ανάπτυξης.
Η μεθοδολογία της έρευνας περιλαμβάνει την επιλογή και ανάλυση επιστημονικών
πηγών, με κριτήρια επιλογής και αποκλεισμού που εξασφαλίζουν την αξιοπιστία των
δεδομένων. Τα ερευνητικά ερωτήματα αφορούν την αποτελεσματικότητα των διαφόρων
προγραμμάτων παρέμβασης στη βελτίωση των γλωσσικών δεξιοτήτων των μαθητών με
ΔΑΦ.
Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι οι παρεμβάσεις βασισμένες στην ΑΒΑ και την
AAC έχουν θετικά αποτελέσματα στη γλωσσική ανάπτυξη, ενώ η χρήση τεχνολογίας και οι
παρεμβάσεις μέσω του παιχνιδιού αποδεικνύονται επίσης αποτελεσματικές. Η συζήτηση
των αποτελεσμάτων υπογραμμίζει τη σημασία μιας πολυδιάστατης προσέγγισης που
λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες κάθε παιδιού, καθώς και τη συμμετοχή της οικογένειας στη
διαδικασία της παρέμβασης.
Η έρευνα καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η ενσωμάτωση διαφορετικών στρατηγικών
παρέμβασης, σε συνδυασμό με την υποστήριξη της οικογένειας και τη χρήση σύγχρονων
τεχνολογικών εργαλείων, μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στη βελτίωση των γλωσσικών
δεξιοτήτων των μαθητών με ΔΑΦ. Η πρακτική σημασία της έρευνας έγκειται στην παροχή
πληροφοριών και κατευθυντήριων γραμμών για εκπαιδευτικούς, θεραπευτές και
οικογένειες που ασχολούνται με την εκπαίδευση και την ανάπτυξη παιδιών με ΔΑΦ.
Περίληψη
This thesis examines the language difficulties faced by students with Autism Spectrum
Disorder (ASD), as well as the intervention strategies that can support the development of
their language skills. The research begins with an introduction to ASD, presenting its
definition, core characteristics, potential causes, and diagnostic processes related to children
with this disorder.
Subsequently, it focuses on the language problems often exhibited by children with ASD,
analyzing various intervention strategies. These include Applied Behavior Analysis (ABA),
Augmentative and Alternative Communication (AAC), developmental interventions, play
based interventions, art-based interventions, as well as technological interventions.
Additionally, the importance of family-based interventions in the process of language
development is emphasized.
The research methodology involves the selection and analysis of scientific sources, with
inclusion and exclusion criteria ensuring the reliability of the data. The research questions
focus on the effectiveness of various intervention programs in improving the language skills
of students with ASD.
The results of the research indicate that interventions based on ABA and AAC have positive
outcomes in language development, while the use of technology and play-based
interventions also prove to be effective. The discussion of the results highlights the
importance of a multidimensional approach that takes into account the needs of each child,
as well as the involvement of the family in the intervention process.
The research concludes that the integration of different intervention strategies, combined
with family support and the use of modern technological tools, can significantly contribute to
the improvement of language skills in students with ASD. The practical significance of the
research lies in providing information and guidelines for educators, therapists, and families
involved in the education and development of children with ASD.