Παιδιά με αναπηρία στο σύγχρονο παραμύθι
Children with disabilities in modern fairy tales
Πτυχιακή εργασία
Συγγραφέας
Ντόμορα, Παναγιώτα-Ιουλία
Ημερομηνία
2021-07-13Επιβλέπων
Palaiologou, ChristinaΛέξεις-κλειδιά
Αναπηρία ; Σύγχρονο παραμύθι ; Έντεχνο παραμύθιΠερίληψη
Τα τελευταία χρόνια, όλο και περισσότερα σύγχρονα παραμύθια έχουν ως κεντρικό τους θέμα την αναπηρία με στόχο να ευαισθητοποιήσουν και να ενημερώσουν το παιδικό κοινό. Ο τρόπος που παρουσιάζονται τα ανάπηρα άτομα μέσα σε αυτά φαίνεται να έχει αλλάξει με την πάροδο του χρόνου και διαφέρει σημαντικά σε σχέση με τα λαϊκά παραμύθια.
Η πτυχιακή εργασία «Παιδιά με αναπηρία στο σύγχρονο παραμύθι» έχει ως στόχο την έρευνα του τρόπου που παρουσιάζονται τα παιδιά με αναπηρίες στα έντεχνα παραμύθια, αλλά και των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους.
Μέσα από την ανάλυση δέκα ελληνόγλωσσων παραμυθιών, επιχειρείται να μελετηθεί ο τρόπος που παρουσιάζουν οι σύγχρονοι Έλληνες και ξένοι συγγραφείς τους ήρωες με αναπηρία και να γίνει σύγκριση μεταξύ τους.
Παράλληλα, ερευνάται το παραμυθιακό πλαίσιο μέσα στο οποίο εντάσσονται οι συγκεκριμένοι ήρωες και εντοπίζονται κοινά μεταξύ τους στοιχεία.
Η μέθοδος που ακολουθήθηκε για την πραγμάτωση της εργασίας ήταν η ποιοτική έρευνα και συγκεκριμένα η ανάλυση περιεχομένου, καθώς θεωρήθηκε η καταλληλότερη.
Λέξεις-Κλειδιά: αναπηρία, έντεχνο, σύγχρονο, παραμύθι
Περίληψη
In recent years, more and more fairy tales have focused on disability in order to raise awareness and inform the children’s audience. The way people with disabilities are presented in them, seems to have changed over time and differs significantly from the folk tales. The dissertation “Children with disabilities in the modern fairy tale” aims to investigate the way in which children with disabities are presented in modern fairy tales, but also the problems they face in their daily lives. Through the analysis of ten Greek-language fairy tales, an attempt is made to study the way in which modern Greek and foreign writers present heroes with disabilities and to make a comparison between them. At the same time, research is carried out on the fairytale context in which the specific heroes are included and common elements are identified. The method followed for the realization of the work was the qualitative research and specifically the content analysis, as it was considered the most appropriate.
Key-words: disability, art, modern, fairytale