Η ένταξη παιδιών με διαταραχή αυτιστικού φάσματος στον παιδικό σταθμό
Inclusion in the kindergarten of preschool children in the autism spectrum
Πτυχιακή εργασία
Συγγραφέας
Κιουτουκτσή, Αικατερίνη
Ημερομηνία
2020-09Επιβλέπων
Τσιρέμπογλου, ΕριφύλληΛέξεις-κλειδιά
Διαταραχή αυτιστικού φάσματος ; Τυπική ανάπτυξη ; Προσχολική αγωγήΠερίληψη
Η σχολική ένταξη των παιδιών με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος αποτελεί μείζον θέμα
στη σύγχρονη εκπαίδευση. Ωστόσο, δεν έχει μελετηθεί εις βάθος η ένταξη των νηπίων με
ΔΑΦ στην τάξη του παιδικού σταθμού. Σκοπός της εργασίας ήταν η διερεύνηση των
απόψεων και της γνώσης των εκπαιδευτικών προσχολικής αγωγής για την ένταξη των
παιδιών με διαταραχή αυτιστικού φάσματος (ΔΑΦ) στον παιδικό σταθμό. Διερευνήθηκαν
οι γνώσεις των εκπαιδευτικών για την τυπική ανάπτυξη, τη ΔΑΦ, καθώς και για τη
συμπεριφορά των παιδιών με ΔΑΦ σε σχέση με την εκπαιδευτικό της τάξης και τους
συμμαθητές τους. Χορηγήθηκε σε 70 συμμετέχοντες ένα ερωτηματολόγιο ηλεκτρονικά,
λόγω της πανδημίας COVID19 και προέκυψε ότι οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν σε πολύ καλό
βαθμό για τη ΔΑΦ, καθώς και για τις συμπεριφορές που μπορεί να αναπτύξει το παιδί με
ΔΑΦ μέσα στην τάξη. Ωστόσο, φάνηκε ότι οι γνώσεις τους ήταν περιορισμένες σε σχέση
με τη συμπεριφορά των παιδιών προς τους γονείς τους. Η εν λόγω έρευνα μπορεί να
αποτελέσει πιλότο με σκοπό να διερευνηθούν περαιτέρω οι απόψεις των εκπαιδευτικών
στη ΔΑΦ, υλικό που μπορεί να αξιοποιηθεί στο σχεδιασμό εκπαιδευτικών προγραμμάτων
για τους εκπαιδευτικούς προσχολικής αγωγής ώστε να είναι πιο ενεργή η συμμετοχή τους
στην πρώιμη παρέμβαση των νηπίων με αναπτυξιακές διαταραχές.
Λέξεις-κλειδιά: ΔΑΦ, τυπική ανάπτυξη, προσχολική αγωγή
Περίληψη
School inclusion of children with Autism Spectrum Disorder is a major issue in modern
education. However, the inclusion of infants with ASD in the kindergarten classroom has
not been studied in depth. The purpose of this study was to explore the views and
knowledge of preschool teachers about the inclusion of children with autism spectrum
disorder (ASD) in kindergarten. Teachers' knowledge of formal development, ASD, as well
as the behavior of children with ASD in relation to the class teacher and their classmates
were examined. A questionnaire was administered to 70 participants electronically due to
the COVID19 pandemic and it was found that teachers know very well about ASD, as well
as the behaviors that a child with ASD may develop in the classroom. Nevertheless, it
appeared that their knowledge was limited in relation to the behavior of children towards
their parents. This research can be a pilot in order to further explore the views of teachers in
ASD, material that can be used in the design of educational programs for preschool
teachers to be more active in the early intervention of infants with developmental disorders.
Key words: ASD, typical development, preschool education