Παιδιά σχολικής ηλικίας με ΔΕΠ-Υ: Στρατηγικές παρέμβασης με χρήση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και νέων τεχνολογιών: βιβλιογραφική ανασκόπηση
School-age children with ADHD: Intervention strategies using educational activities and new technologies: bibliographic review
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Μουτσούνης, Ιωάννης
Date
2022-02-18Advisor
Καρκαλούσος, ΠέτροςKeywords
Δεπ-υ ; Απροσεξία ; Κινητική ανησυχία ; Παρορμητικότητα ; Νέες Τεχνολογίες ; Ψυχοεκπαίδευση ; Παιδική ηλικία ; Εφηβεία ; Δεξιότητες ; ΒελτίωσηAbstract
Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) - διεθνώς Attention
Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) - αποτελεί μια από τις πιο συχνές διαταραχές νεύρο-
αναπτυξιακής φύσεως της παιδικής ηλικίας, η οποία συνεχίζεται και στην ενήλικη ζωή. Η
ΔΕΠ-Υ εμφανίζεται συχνότερα στα αγόρια. Είναι ενδεχόμενο η μικρότερη συχνότητα στα
κορίτσια να οφείλεται στο ότι εμφανίζουν λιγότερο συχνά υπέρ-κινητικότητα και γι’ αυτό
η διάγνωση μπορεί να γίνεται αργότερα. Ένα παιδί με ΔΕΠ-Υ μπορεί να παρουσιάζει ελ-
λείματα ως προς τη προσοχή, αυξημένη κινητική ανησυχία και παρορμητικότητα. Αυτά
μπορεί να οδηγήσουν ένα παιδί σε σχολικές αποτυχίες και αισθήματα φόβου. Προκειμέ-
νου να αποφευχθεί μια μερική ή ολική απομόνωση του παιδιού, επαγγελματίες ψυχικής
υγείας και παιδαγωγοί έχουν παρουσιάσει διάφορες προτεινόμενες δραστηριότητες. Οι
στρατηγικές μπορεί να αφορούν απλές δραστηριότητες και παιχνίδια που θα βοηθήσουν
σε πολύ επιτελικές λειτουργίες το παιδί. Επίσης, μπορεί να έχουν να κάνουν με την ενί-
σχυση της προσοχής αλλά και την υποστήριξη των κοινωνικών δεξιοτήτων του παιδιού.
Αφορούν δραστηριότητες που είναι κατασκευαστικές (γίνονται πάνω σε χαρτί) η να περι-
λαμβάνουν δραστηριότητες που το παιδί να καλείται να βρει ομοιότητες και διαφορές
ανάμεσα σε σχήματα/ζωγραφιές. Οι δραστηριότητες με χρήση υπολογιστών δίνουν τη δυ-
νατότητα σε εκπαιδευτή και παιδί να χρησιμοποιήσουν είτε σύγχρονα λογισμικά ακόμα
και ηλεκτρονικά παιχνίδια. Για παράδειγμα η κατασκευή εννοιολογικών χαρτών μέσω
σύγχρονων λογισμικών μπορεί να βοηθήσουν το παιδί σε μεγάλο βαθμό στην ενεργητική
μάθηση, δημιουργική και κριτική σκέψη. Όσο και να φαίνεται εύκολη η εκπόνηση δρα-
στηριοτήτων σε περιπτώσεις που έχουν να κάνουν με ΔΕΠ-Υ είναι μια απαιτητική αλλά και
δύσκολη διαδικασία. Ο ανθρώπινος παράγοντας πάντα είναι απρόβλεπτος. Παράγοντες
όπως η νοημοσύνη του παιδιού, κοινωνικοοικονομικό επίπεδο της οικογένειας, η ψυχική
υγεία της οικογένειας καθορίζουν την μορφή της ΔΕΠ-Υ αλλά και την απαιτούμενη αντι-
μετώπιση της. Επομένως, σε κάθε δραστηριότητα και ενασχόληση με το παιδί πρέπει ο
εκπαιδευτής να είναι σε εγρήγορση. Η ψυχό-εκπαίδευση των φροντιστών του παιδιού α-
ποτελεί σημαντικό σημείο και αποτελεί συμπληρωματική μέθοδος για την υποστήριξη
παιδιών με ΔΕΠ-Υ. Η εμπειρία έχει δείξει ότι πολλοί ενήλικες που είχαν εμπλακεί σε δρα-
στηριότητες από πολύ μικρή ηλικία όντας ενήλικες μπόρεσαν να ξεπεράσουν δυσκολίες
τους και μάλιστα ακολούθησαν πρωταθλητισμό σε πολλούς κλάδους του αθλητισμού ή
της τέχνης.
Abstract
Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) - Internationally Attention Deficit Hyperactivity
Disorder (ADHD) - is one of the most common neurodevelopmental disorders of
childhood, which persists into adulthood. ADHD occurs often in boys. It is possible that the
lower incidence in girls is due to the fact that they are less likely to be hyperactive and
therefore the diagnosis can be made later. A child with ADHD may have attention deficits,
increased motor anxiety and impulsivity. It could lead to school failures and feelings of fear.
In order to avoid a partial or total isolation of the child, mental health professionals and
educators have presented a number of suggested activities. Strategies can make simple
activities and games that will help in very functions the child. They may also have to do with
enhancing her attention as well as supporting the social skills of child. This concerns activities
that are constructive (done on paper) or include activities that the child is asked to find
similarities and differences between shapes / drawings. Computer-enabled activities enable
the educator and child to use either modern software or even electronic games. For
example, the construction of concept maps through modern software can greatly help the
child in active learning, creative and critical thinking. As easy as it may seem, developing
activities in cases that have to do with ADHD is a demanding but also a difficult process.
The human factor is always unpredictable. Factors such as the child's intelligence, socioeconomic
level of the family, the mental health of the family determine the form of ADHD
but also the required treatment. Therefore, in every activity and engagement with the child
the educator must be alert. The psychoeducation of caregivers of child is an important
point and is a complementary method for supporting children with ADHD. Experience has
shown that many adults who were involved in activities from a very young age as adults
were able to overcome their difficulties and even followed championships in many fields
of sports or art.