Η συνειδητοποίηση των προβλημάτων των παιδιών στη πρωτοβάθμια εκπαίδευση
Awareness of children’s problems in primary education
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Κορρέ, Ανδριάνα
Date
2021-02-12Advisor
Καρκαλούσος, ΠέτροςΣοπίδου, Βαρβάρα
Keywords
Μαθησιακές δυσκολίες ; Δυσαριθμησία ; Δυσγραφία ; ΔυσλεξίαAbstract
Εισαγωγή: Σημαντικοί παράγοντες της αγωγής και της εκπαίδευσης των παιδιών είναι η οικογένεια, το σχολείο και η κοινωνία. Οι γονείς, μαζί με τους εκπαιδευτικούς, εκπαιδεύουν τον μελλοντικό ενεργό πολίτη ώστε να μπορεί να αντεπεξέλθει σε όλα τα στάδια της ζωής του, είτε επαγγελματικά είτε κοινωνικά. Τα προβλήματα συμπεριφοράς των παιδιών μέσα στο σχολικό περιβάλλον είναι ένα σημαντικό γεγονός που απασχολεί εκπαιδευτικούς και γονείς, καθώς έχουν αρνητικές επιπτώσεις τόσο στην κοινωνική όσο και στη σχολική τους επίδοση.
Σκοπός: Σκοπός της παρούσας διπλωματικής είναι η διερεύνηση των απόψεων των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και των γονέων για το πώς αντιμετωπίζουν το φαινόμενο της προβληματικής συμπεριφοράς των παιδιών στο σχολικό περιβάλλον.
Μέθοδος: Στην έρευνα χρησιμοποιήθηκε η ποσοτική μέθοδος ανάλυσης, η οποία βασίστηκε σε δύο ερωτηματολόγια: Ένα που απευθύνθηκε σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης οι οποίοι συναντούν καθημερινά στις τάξεις τους μαθητές/τριες που αντιμετωπίζουν κάποιου είδους μαθησιακή δυσκολία και, άλλο ένα, που απευθύνθηκε σε γονείς που έχουν παιδί στο οποίο διαπιστώθηκε κάποια μαθησιακή δυσκολία. Το δείγμα το αποτέλεσαν 195 εκπαιδευτικοί και 175 γονείς και η ανάλυση έγινε με το στατιστικό πρόγραμμα SPSS.
Αποτελέσματα: Οι εκπαιδευτικοί χρησιμοποιούν σε μεγάλο βαθμό ενδεδειγμένες μεθόδους, όπως η εναλλαγή διδακτικού υλικού, η χρήση βοηθού και η ορθή επανάληψη, θέλοντας να τονίσουν τη φαντασία, τη δημιουργικότητα και τις καλές πρακτικές και κοινωνικές ικανότητες των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες. Σημαντικοί παράγοντες είναι η εξειδίκευση την ειδική αγωγή και η μεγάλη προϋπηρεσία. Καθοριστικός παράγοντας, ωστόσο, είναι και το φύλο (ΜΟανδρών>ΜΟγυναικών).
Από την άλλη πλευρά, το μορφωτικό επίπεδο των γονέων και η οικογενειακή κατάσταση διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στις αντιλήψεις των γονέων γύρω από ζητήματα μαθησιακών δυσκολιών των παιδιών. Πιο συγκεκριμένα, οι απόφοιτοι δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και οι απόφοιτοι τεχνικών σχολών εμφανίζουν μεγαλύτερο μέσο όρο σε σχέση με τους αποφοίτους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ, ως προς την οικογενειακή κατάσταση, κυρίαρχη είναι η τάξη των διαζευγμένων γονέων.
Συμπεράσματα: Οι μαθησιακές δυσκολίες που χαρακτηρίζουν έναν μαθητή δεν εξαλείφονται καθολικά, αντιμετωπίζονται, όμως, τα συμπτώματά τους και τα ψυχολογικά προβλήματα που δημιουργούνται ως επακόλουθο της κατάστασης. Με ειδικές μεθόδους διδασκαλίας, ειδικές ασκήσεις και κατάλληλη οργάνωση της μελέτης τα παιδιά αυτά μαθαίνουν τρόπους να παρακάμπτουν τις δυσκολίες τους και βελτιώνονται σε αυτά που υστερούν. Για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση των παραπάνω προβλημάτων, ωστόσο, καταλυτικός είναι ο ρόλος των γονέων και των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Abstract
Introduction: Important factors in the education and training of children are the family, the school and the society. Parents, together with teachers, train the future active citizen so that they can cope with all stages of his life, whether professionally or socially. Behavioral problems of children in the school environment is an important fact that concerns teachers and parents, as they have a negative impact on both their social and school performance.
Purpose: The purpose of this dissertation is to investigate the views of primary school teachers and parents on how they deal with the phenomenon of problematic behavior of children in the school environment.
Method: The research used the quantitative method of analysis, which was based on two questionnaires: One addressed to primary school teachers who meet daily in the classroom students with some kind of learning disability and, another, addressed to parents who have a child who has been diagnosed with a learning disability. The sample consisted of 195 teachers and 175 parents and the analysis was performed with the statistical program SPSS.
Results: Teachers largely use appropriate methods, such as alternating teaching materials, using an assistant and correct repetition, wanting to emphasize the imagination, creativity and good practical and social skills of children with learning disabilities. Important factors are the specialization, the special education and the long service. The determining factor, however, is also the sex (Men> Women).
On the other hand, the educational level of the parents and the marital status play an important role in the parents' perceptions around issues of children's learning difficulties. More specifically, secondary school graduates and technical school graduates have a higher average than higher education graduates, while, in terms of marital status, the class of divorced parents is predominant.
Conclusions: The learning difficulties that characterize a student are not completely eliminated, but their symptoms and the psychological problems that arise as a result of the situation are treated. With special teaching methods, special exercises and proper study organization, these children learn ways to overcome their difficulties and improve on those that lag behind. For the most effective treatment of the above problems, however, the role of parents and primary school teachers is catalytic.