ΚΕΔΑΣΥ: Διερεύνηση των αναγκών των διεπιστημονικών ομάδων Β' Βάθμιας εκπαίδευσης για την υποστήριξη των μαθητών ευθύνης τους
KEDASY: Exploring the needs of interdisciplinary committees in supporting secondary students with SEN
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Καλανδρία, Ευπραξία
Ημερομηνία
2022-04-12Επιβλέπων
Yannas, ProdromosΛέξεις-κλειδιά
Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης Συμβουλευτικής και Υποστήριξης ; ΚΕΔΑΣΥ ; Συνεργατικές πρακτικές ; Αξιολόγηση ; Διεπιστημονική ομάδα ; Μοντέλα αξιολόγησης ; Διαχείριση κρίσεων ; Διαχείριση συγκρούσεων ; Υποστήριξη μαθητώνΠερίληψη
Τα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης, (στο εξής ΚΕΔΑΣΥ), αποτελούν το θεσμοθετημένο φορέα του Υπουργείου Παιδείας για την Αξιολόγηση των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών ευθύνης τους και την Υποστήριξη αυτών αλλά και του συνόλου των σχολικών μονάδων της περιφέρειάς τους. Η ιστορία του φορέα αυτού ξεκινά το 2000 στο κλίμα διεθνών επιταγών για ένα σχολείο που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες όλων των μαθητών του. Από τότε έως σήμερα η σύσταση του φορέα προκαλείται συχνά από νομοθετικές αλλαγές, που κινούνται στο δίπολο της ειδικής ή της ενταξιακής φιλοσοφίας στην εκπαίδευση, με αποτέλεσμα να αποκτά ένα ασταθές υπηρεσιακό προφίλ και να προκρίνεται ως βασική αρμοδιότητά του η γνωμάτευση-διάγνωση-αξιολόγηση των μαθητών. Οι τρεις αυτές ορολογίες χρησιμοποιούνται στα εκάστοτε νομοθετήματα λειτουργώντας ως φορείς διαφορετικών προσεγγίσεων, ιδεολογιών και πρακτικών. Η σύνδεση της υπηρεσίας είτε με το ιατρικό είτε με το κοινωνικό μοντέλο προσέγγισης της αναπηρίας και των ειδικών εκπαιδευτικών εξελίσσεται σε μια σύγχρονη ρητορική για το ρόλο και την αποστολή των Διεπιστημονικών Ομάδων των ΚΕΔΑΣΥ. Η παρούσα ποιοτική έρευνα μελετά τις ανάγκες έντεκα (11) μελών των Διεπιστημονικών Ομάδων (στο εξής Δ.Ο) στη βαθμίδα της Δευτεροβάθμιας σε τρία (3) ΚΕΔΑΣΥ της Αττικής. Ειδικότερα διερευνώνται οι προκύπτουσες ανάγκες των Δ.Ο σε τέσσερις βασικούς άξονες. Στο επίπεδο νομοθετικών ρυθμίσεων, στο επίπεδο της αξιολογικής πράξης, στο επίπεδο της προσφερόμενης Υποστήριξης στους μαθητές ευθύνης τους και στο σύνολο της σχολικής κοινότητας και τέλος στο επίπεδο των συνεργατικών πρακτικών στους κόλπους τους. Το μεθοδολογικό εργαλείο του ερευνητικού αυτού εγχειρήματος είναι η ημιδομημένη συνέντευξη και ο απώτερος στόχος είναι η συμβολή των ευρημάτων στην προώθηση του έργου των Διεπιστημονικών Ομάδων των ΚΕΔΑΣΥ, αναδεικνύοντας τους παράγοντες που είτε το ευνοούν είτε το παρεμποδίζουν. Η ανάλυση των δεδομένων βασίζεται στην ανάλυση περιεχομένου. Τα πορίσματα της μελέτης εξετάζονται σε σχέση με τις θεωρητικές προσεγγίσεις τόσο ευρύτερων ιδεολογικών κατευθύνσεων όσο και πρακτικών που καταγράφονται στη σχετική ελληνική βιβλιογραφία για τις εν λόγω υπηρεσίες. Άλλωστε, οι ανάγκες του δείγματος της έρευνας σχετικά με το έργο τους φαίνεται να σχετίζονται τόσο με την ιδεολογική αποσαφήνιση του προφίλ του φορέα όσο και με την υιοθέτηση διαφορετικών πρακτικών στην Αξιολόγηση και Υποστήριξη. Η παρούσα έρευνα ευελπιστεί να συμβάλει στον εμπλουτισμό των ελληνικών ερευνητικών πορισμάτων, δίνοντας μια σύγχρονη αποτύπωση των παραγόντων που μπορεί να ληφθούν υπόψη για τη βελτίωση του παραγόμενου έργου των Διεπιστημονικών Ομάδων των ΚΕΔΑΣΥ.
Περίληψη
The Centers for Interdisciplinary Assessment and Support, KEDASY, constitute public service bodies for the Assessment and Support of students with special educational needs in Greece. The Centers were first established by low in 2000 in an attempt to follow international developments in the field, aiming to create a school that meets all of its students needs. Since their establishment and to present KEDASY Centers have undergone frequent legislative changes affecting not only the way they operate in practice, but also their underlying philosophy, as the changes have been oscillating between special and inclusive education reflecting the influence of two diametrically opposed approaches to special educational needs: the Social Model of Disability and the Medical Model. As a result, the service profile is not stable in influencing the ideologies and practices of their interdisciplinary teams, who, amidst the uncertainty, question their role and mission. The following qualitative research studies the needs of eleven (11) members of the Interdisciplinary Teams working in three (3) KEDASY in the region of Attica. In particular, the emerging needs are examined in the following four main areas: i) legislation, ii) Assessment, iii) Support offered to students and the school community as a whole and iv) cooperation amongst members of the Interdisciplinary Team. The methodological tool used for the collection of data is the semi-structured interview and the aim of the research is the use of the results to promote the role of Interdisciplinary Teams of KEDASY highlighting the factors that either favor or hinder it. The data analysis is based on content analysis. The conclusion arguments of this research have been regarded in relation to theoretical approaches and practices concerning both Greek and international literature. The results of this study demonstrate that the views and needs of the research sample are related both to the ideological clarification of their institutional profile and the adoption of different practices in assessment and support.