Εργασιακή ικανοποίηση των τραπεζικών υπαλλήλων την περίοδο της πανδημίας Covid-19: Η περίπτωση της Τράπεζας Πειραιώς
Job satisfaction of bank employees during Covid-19: The case of Piraeus Bank
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Δημοπούλου, Σωτηρία
Date
2022-05Advisor
Τουρνά-Γερμανού, ΕλένηKeywords
Εργασιακή ικανοποίηση ; Διοίκηση ανθρωπίνων πόρων ; Covid-19 ; Τράπεζα Πειραιώς ; Job satisfactionAbstract
Η εργασιακή ικανοποίηση αποτελεί έναν κρίσιμο παράγοντα επίτευξης των επιχειρησιακών στόχων ενός οικονομικού οργανισμού, καθώς αποτελεί μία από τις πλέον σημαντικές πηγές εργασιακής παρακίνησης, αφοσίωσης και απόδοσης. Επομένως, η Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων κάθε οικονομικού οργανισμού οφείλει να συμπεριλαμβάνει την επίτευξη υψηλής εργασιακής ικανοποίησης στους άμεσους στόχους της. Σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία, υπάρχει πληθώρα παραγόντων οι οποίες δύναται να επηρεάσουν τη διαμόρφωση της εργασιακής ικανοποίησης. Οι συγκεκριμένοι παράγοντες μπορεί να είναι προσωπικοί, ενδοεπιχειρησιακοί καθώς και εξωεπιχειρησιακοί. Η παρούσα διπλωματική εργασία αποσκοπεί να διερευνήσει την εργασιακή ικανοποίηση των εργαζομένων στην Τράπεζα Πειραιώς στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19. Αρχικώς, πραγματοποιήθηκε εκτενής βιβλιογραφική επισκόπηση, για τον καθορισμό των πλέον σημαντικών προσδιοριστών της εργασιακής ικανοποίησης και παράλληλα, για τον εντοπισμό ενός κατάλληλου εργαλείου μέτρησης της τελευταίας. Έπειτα επιλέχθηκε το Ερωτηματολόγιο Καταγραφής της Εργασιακής Ικανοποίησης ως το πλέον κατάλληλο για την μελέτη. Φυσικά, δεδομένου ότι η πανδημία COVID-19 είναι μία πρόσφατη επιδημιολογική κρίση, δε βρέθηκε στη βιβλιογραφία κάποιο διαθέσιμο έγκυρο εργαλείο μέτρησης της εργασιακής ικανοποίησης, το οποίο να διαθέτει σχετικές με την πανδημία ερωτήσεις. Οπότε, πραγματοποιήθηκαν συγκεκριμένες προσθήκες στο επιλεγμένο εργαλείο. Το εμπλουτισμένο ερωτηματολόγιο προωθήθηκε μέσω συλλόγου υπαλλήλων του οργανισμού σε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα των εργαζομένων, στους οποίους δόθηκε ένα διάστημα μίας εβδομάδας για την ανώνυμη συμπλήρωσή του. Έπειτα από την συλλογή των δεδομένων, πραγματοποιήθηκε στατιστική ανάλυσή τους, ώστε να εξαχθούν χρήσιμα συμπεράσματα. Από τη συγκεκριμένη ανάλυση, και πιο συγκεκριμένα, από την ανάλυση συσχετίσεων προέκυψε ότι οι ερωτήσεις δύναται να κατηγοριοποιηθούν σε επτά επιμέρους κατηγορίες εργασιακής ικανοποίησης. Συνεπώς, εφαρμόσθηκαν πολλαπλοί στατιστικοί έλεγχοι, τόσο στις επιμέρους κατηγορίες εργασιακής ικανοποίησης, όσο και στη συνολική εργασιακή ικανοποίηση. Σχετικά με τους ελέγχους επί των κατηγοριών εργασιακής ικανοποίησης, σε τρεις από τις επτά οι εργαζόμενοι φαίνονται ικανοποιημένοι, σε τρεις παρουσιάζονται ως ανικανοποίητοι, και σε μία παρουσιάζονται ουδέτεροι. Ως προς τη συνολική εργασιακή ικανοποίηση, οι στατιστικοί έλεγχοι κατέληξαν στη σχεδόν ουδέτερη στάση των εργαζομένων της Τράπεζας. Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί πως οι εργαζόμενοι σε Κεντρικές Υπηρεσίες της Τράπεζας Πειραιώς φαίνεται να παρουσιάζουν υψηλότερα επίπεδα εργασιακής ικανοποίησης, συγκριτκά με εκείνους, οι οποίοι εργάζονται σε κάποιο κατάστημα Τραπέζης.
Abstract
Job satisfaction is a critical factor in achieving the objectives of business organizations, as it directly affects motivation, commitment and performance of employees. Therefore, Human Resource Management departments in business organizations should include the efforts of achievement high job satisfaction in their essential objectives. According to the open literature, several predictors of job satisfaction have been addressed. Those predictors can be classified as personal, incorporate and external factors. This master dissertation aims to investigate the job satisfaction of Piraeus Bank in Greece, during the COVID-19 pandemic. Initially, an extended literature review was conducted to identify the key job satisfaction predictors, and to detect a valid assessment instrument of job satisfaction, simultaneously. Next, the Employee Satisfaction Inventory (ESI) has been selected as the most proper assessment instrument for the incumbent study. Since COVID-19 pandemic is a recent epidemiological crisis, neither ESI nor any other valid job satisfaction assessment instrument, including pandemic-related job satisfaction questions, can be found in the open literature. Thus, ESI has been modified by considering further, pandemic-related, questions. The modified ESI was shared to bank employees through its administrative office. A period of one week was given to the random selected sample of employees to fully complete the questionnaire. Several statistical analyses were conducted on the collected data to reach significant conclusions. The correlation analysis was lead to the classification of questions into seven job satisfaction categories. Thus, multiple statistical tests were applied to investigate the partial and total job satisfaction scores. In accordance with the results of statistical tests in case of partial job satisfaction scores, the bank employees seem satisfied in three out of seven categories, they seem unsatisfied in three categories, and they found to be neutral in one of those categories. Focusing on the total job satisfaction score, the statistical tests resulted in the neutral attitude of bank employees. However, it should be stated that the bank employees who work in the central office of Piraeus Bank seem to have higher level of job satisfaction compared to those who work in bank branches.