Αξιοποίηση του εκπαιδευτικού ολοκληρωμένου περιβάλλοντος ανάπτυξης Greenfoot για εισαγωγή στον αντικειμενοστραφή προγραμματισμό στο Λύκειο
Utilization of the educational integrated development environment Greenfoot for introduction to object-oriented programming at High School
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Χούσου, Ελένη
Ημερομηνία
2022-07-01Επιβλέπων
Γόγουλου, ΑγορίτσαΛέξεις-κλειδιά
Αντικειμενοστραφής προγραμματισμός ; Εκπαιδευτικό ολοκληρωμένο προγραμματιστικό περιβάλλον ; Greenfoot ; Διερευνητικές προσεγγίσειςΠερίληψη
Η Διδακτική του Προγραμματισμού αποτελεί ένα σημαντικό ερευνητικό πεδίο στο ευρύτερο πεδίο της Διδακτικής της Πληροφορικής εδώ και πολλά χρόνια. Η έρευνα εστιάζει στις μαθησιακές δυσκολίες και παρανοήσεις των εκπαιδευόμενων σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, στην ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμματιστικών περιβάλλοντων που διευκολύνουν τη μάθηση αλλά και στη διαμόρφωση και μελέτη διδακτικών προσεγγίσεων που στοχεύουν στην (κοινωνικο)εποικοδομητική προσέγγιση στη μάθηση στη βάση των σύγχρονων τάσεων και αρχών της παιδαγωγικής και της διδακτικής.
Η παρούσα διπλωματική εργασία αφορά σε μία πρόταση διδασκαλίας του αντικειμενοστραφούς προγραμματισμού σε εισαγωγικό επίπεδο. Η πρόταση λαμβάνει υπόψη το ισχύον αλλά και το νέο Πρόγραμμα Σπουδών της Γ’ Λυκείου και βασίζεται στα πορίσματα της βιβλιογραφίας όσον αφορά τα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα προγραμματισμού αλλά και τις διδακτικές προσεγγίσεις. Συγκεκριμένα, προτείνεται η αξιοποίηση του Greenfoot, ενός ολοκληρωμένου οπτικοποιημένου εκπαιδευτικού περιβάλλοντος ανάπτυξης, σε συνδυασμό με διερευνητικού τύπου διδακτικές προσεγγίσεις. Σχεδιάστηκε και πραγματοποιήθηκε μία διδακτική παρέμβαση τον Απρίλιο του 2022, βασιζόμενη στην προσέγγιση «έρευνα μέσω σχεδίασης» προκειμένου οι μαθητές να εισαχθούν και κατανοήσουν τις βασικές έννοιες του αντικειμενοστραφούς προγραμματισμού σύμφωνα με τη διδασκόμενη ύλη. Η διδακτική παρέμβαση είχε διάρκεια έξι διδακτικές ώρες και σχεδιάστηκαν τρία Φύλλα Εργασίας προκειμένου να υποστηρίξουν τη διδακτικο-μαθησιακή διαδικασία.
Τα αποτελέσματα, όπως προέκυψαν από την αυτό-παρατήρηση της εκπαιδευτικού αλλά και από την ετερο-παρατήρηση εξωτερικού συνεργάτη καταδεικνύουν ότι το περιβάλλον Greenfoot έτυχε θετικής αποδοχής από τους μαθητές και συνέβαλε θετικά στην εισαγωγή στις νέες έννοιες.Επίσης, οι διερευνητικού τύπου προσεγγίσεις έδωσαν τη δυνατότητα για πειραματισμό, βιωματική προσέγγιση και κατανόηση των εννοιών. Tα αποτελέσματα της παρούσας διπλωματικής είναι ενθαρρυντικά για επόμενα βήματα αξιοποίησης του Greenfoot και εποικοδομητικών προσεγγίσεων ώστε να πραγματοποιηθούν μαθησιακοί σχεδιασμοί σε ένα πλαίσιο ενεργούς συμμετοχής, συμπερίληψης και επίτευξης μαθησιακών στόχων σε διαφορετικά επίπεδα.
Περίληψη
The teaching of programming has been an important research field in the broader field of Computer Science teaching since many years. The thesis focuses on the learning difficulties and misunderstandings of learners at all levels of education, on the development of educational programming environments that facilitate learning but also on the formulation and study of educational approaches aimed at the socially constructive approach to learning based on modern trends and principles of pedagogy and didactics. This thesis concerns a proposal for teaching object-oriented programming at an introductory level. The proposal takes into account both the current and the new Curriculum for the last year of secondary education (3rd grade of Lyceum) and is based on the findings of the literature research regarding the educational programming environments and the didactic approaches. Specifically, it is proposed to utilize Greenfoot, an integrated visualized educational development environment, in combination with inquiry-based type teaching approaches. A didactic intervention was designed and conducted in April 2022, based on the "Design based Research" approach in order for students to be introduced to and understand the basic concepts of object-oriented programming according to the curriculum. The teaching intervention lasted six teaching hours and three Worksheets were designed to support the teaching-learning process. The results, as obtained from the self-observation of the teacher but also from the observation of an external collaborator show that the Greenfoot environment was positively accepted by the students and contributed to the introduction of the new concepts. Also, the inquiry-based approaches enabled experimentation, experiential approach and better comprehension of concepts. The results of this thesis are encouraging for next steps of utilizing Greenfoot and constructive approaches to implement lesson plans in a context of active participation, inclusion and achievement of learning objectives at different levels.