Ανάπτυξη μοντέλου αξιολόγησης της απόδοσης ιστοσελίδων και κοινωνικών δικτύων βιβλιοθηκών, αρχείων & μουσείων μέσω αναλυτικών ιστού
Development of a model to evaluate the performance of websites and social networks of libraries, archives & museums through web analytics
Πτυχιακή εργασία
Συγγραφέας
Δούκας, Φίλιππος-Ραφαήλ
Ξυλογιάννη, Χριστίνα
Ημερομηνία
2022-07-12Επιβλέπων
Kouis, DimitrisDrivas, Ioannis C.
Λέξεις-κλειδιά
Ιστότοποι ; Κοινωνικά δίκτυα ; Βιβλιοθήκες ; Αρχεία ; Μουσεία ; ΒΑΜ ; Αξιολόγηση ; Μετρικές ιστού ; Μετρικές κοινωνικών δικτύων ; Περιγραφική ανάλυση δεδομένων ; Ανάλυση συσχετίσεωνΠερίληψη
Σκοπός: Χωρίς καμία αμφιβολία, στην τρέχουσα περίοδο του παγκόσμιου ιστού, οι οργανισμοί πληροφόρησης όπως οι Βιβλιοθήκες, τα Αρχεία και τα Μουσεία (BAM), χρησιμοποιούν περισσότερο από κάθε άλλη φορά τεχνολογίες πληροφοριών και επικοινωνίας (ΤΠΕ) για την προώθηση των δράσεων και των υπηρεσιών τους. Κάτω από την ομπρέλα των ΤΠΕ, η ανάπτυξη και ο εμπλουτισμός περιεχομένου σε ιστοσελίδες και κοινωνικά δίκτυα αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία προώθησης των υπηρεσιών που διαθέτουν τα ΒΑΜ. Καθώς οι χρήστες αλληλοεπιδρούν με το περιεχόμενο που δημοσιεύουν οι οργανισμοί πληροφόρησης, παράγονται δεδομένα συμπεριφοράς. Αυτά τα δεδομένα είναι ικανά να ενισχύσουν τη γνώση των διαχειριστών ιστοσελίδων και πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης των ΒΑΜ για την ικανοποίηση των τελικών χρηστών από το περιεχόμενο που λαμβάνουν. Λαμβάνοντας υπόψη σύνολο μελετών, η συμπεριφορά και η ικανοποίηση των χρηστών σε μια ιστοσελίδα επηρεάζεται από την ευκολία εύρεσης της στις μηχανές αναζήτησης, καθώς και τον βαθμό ευχρηστίας της εφόσον ο χρήστης περιηγείται εντός της. Δύο άξονες οι οποίοι σε πολλές περιπτώσεις επηρεάζονται με τη σειρά τους από τεχνικούς παράγοντες. Παράλληλα, στις πλατφόρμες κοινωνικών δικτύων -όπου η δομή παρουσίασης περιεχομένου είναι ήδη προκαθορισμένη από τον κατασκευαστή- το περιεχόμενο αξιολογείται περισσότερο ως προς τη διάδραση του χρήστη με αυτό, και λιγότερο βάσει τεχνικών παραγόντων. Μελετώντας την τελευταία ερευνητική δραστηριότητα γύρω από την αξιολόγηση της απόδοσης ιστοσελίδων και κοινωνικών δικτύων των ΒΑΜ μέσω αναλυτικών ιστού (web analytics), παρατηρείται η ανάλογη προσοχή στην ανάπτυξη μοντέλων αξιολόγησης τα οποία μπορούν να υιοθετηθούν από τους διαχειριστές, βελτιώνοντας έτσι την ψηφιακή παρουσία των ΒΑΜ στον παγκόσμιο ιστό. Εντούτοις, μέχρι τώρα τα υπάρχοντα μοντέλα αξιολόγησης μέσω αναλυτικών ιστού, προχωρούν σε προσεγγίσεις με περιορισμένο ερευνητικό χαρακτήρα. Δηλαδή αξιολογούν είτε μεμονωμένα την τεχνική απόδοση των ιστοσελίδων/κοινωνικών δικτύων και την συμπεριφορά των χρηστών σε αυτές, είτε μόνο την αλληλεπίδραση των χρηστών με το περιεχόμενο που αναρτείται από τα εκάστοτε κανάλια προώθησης. Συνεπώς, δεν
vi
υφίσταται ως τώρα η ύπαρξη ενός ολιστικού μοντέλου αξιολόγησης της απόδοσης ενός οργανισμού πληροφόρησης συνδυάζοντας μεταβλητές που αξιολογούν τόσο τις ιστοσελίδες όσο και τα κοινωνικά δίκτυα που διαθέτουν. Με δεδομένο τον τρόπο που εξελίσσεται το εν λόγω ερευνητικό πεδίο η παρούσα μελέτη θέτει τρεις επιμέρους στόχους. Αρχικά σε πρώτο στάδιο, να αναπτύξει τα ανάλογα μεθοδολογικά βήματα για την συλλογή δεδομένων ιστού που αξιολογούν με ποσοτικοποιημένο τρόπο την απόδοση των ιστοσελίδων και των κοινωνικών δικτύων των ΒΑΜ. Σε δεύτερο στάδιο, να καταγράψει την παρούσα απόδοση των ΒΑΜ που εξετάζονται ως προς την απόδοση της ψηφιακής τους παρουσίας συμπεριλαμβάνοντας μελέτες περίπτωσης διεθνούς εμβέλειας. Σε τρίτο και τελευταίο στάδιο, να ελέγξει την πιθανή επιρροή που ασκούν συγκεκριμένες μετρικές ιστού προς την απόδοση των ιστοτόπων και των κοινωνικών δικτύων των ΒΑΜ. Σημείο ικανό να βοηθήσει τους διαχειριστές να θέσουν προτεραιότητες ως προς τα σημεία βελτίωσης της ψηφιακής παρουσίας των ΒΑΜ τόσο στους ιστοτόπους όσο και στα κοινωνικά δίκτυα που διαθέτουν.
Μεθοδολογία: Σε πρώτο στάδιο ανακτήθηκαν δεδομένα ιστού και απόδοσης ιστοτόπων και κοινωνικών δικτύων από τις πλατφόρμες Similar Web, Checkbot, Pagespeed Insights, MOZ, και FanPage Karma. Αναζητήθηκαν περιπτώσεις ΒΑΜ διεθνούς εμβέλειας που καλύπτουν συνολικά την παραγωγή δεδομένων τόσο σε ιστοσελίδες, όσο και σε κοινωνικά δίκτυα. Πιο συγκεκριμένα, για 81 οργανισμούς συγκεντρώθηκαν δεδομένα για 181 μετρικές. Ενδεικτικά, στην έρευνα συμμετέχουν οργανισμοί όπως το Tate Modern, Houston Museum of Fine Arts, Louvre Museum, Library of Congress, British Museum, Harvard University Library, Libraries MIT και πολλοί άλλοι. Ένα βήμα παρακάτω, η οργάνωση και η επεξεργασία των δεδομένων που συλλέχθηκαν πραγματοποιήθηκε μέσω υπολογιστικών φύλλων με τις ανάλογες κατατμήσεις για την ευκολότερη διαχείριση τους. Η ανάλυση των αποτελεσμάτων πραγματοποιήθηκε σε δύο βασικά στάδια. Την περιγραφική στατιστική ανάλυση και την ανάλυση συσχετίσεων. Στην πρώτη περίπτωση εκτιμήθηκε και αξιολογήθηκε η παρούσα κατάσταση των ΒΑΜ μέσω μετρικών ως προς την απόδοση τους στους ιστοτόπους και τα κοινωνικά δίκτυα που διαθέτουν. Στην δεύτερη περίπτωση, ανακτήθηκαν αποτελέσματα σχετικά με την επιρροή συγκεκριμένων μετρικών στην απόδοση των εξεταζόμενων περιπτώσεων.
vii
Ενδεικτικά αποτελέσματα: Η διεξαγωγή των αναλύσεων του δείγματος παράγει αξιοσημείωτα ευρήματα τα οποία αφενός καλύπτουν τους στόχους της έρευνας, αφετέρου καταγράφουν τους παράγοντες που πρέπει να λάβουν υπόψη οι διαχειριστές κατά την βελτίωση των ψηφιακών καναλιών που χρησιμοποιούν (ιστοσελίδες και κοινωνικά δίκτυα).
Πρωτοτυπία και αξία της έρευνας: Η επίτευξη των επιμέρους στόχων της εργασίας, μπορεί να επιφέρει, α) βελτίωση της ευχρηστίας του περιεχομένου που προσφέρεται προς το ενδιαφερόμενο κοινό, β) αύξηση της ψηφιακής επισκεψιμότητας σε ιστοτόπους και κοινωνικά δίκτυα, και γ) περαιτέρω ανάπτυξη της αλληλεπίδρασης μεταξύ χρηστών και δημοσιευμένου περιεχομένου.
Περίληψη
Purpose: Without doubt, within the current era of the World Wide Web, Information Organizations such as Libraries, Archives and Museums (LAMs) utilize Information and Communication Technologies (ICT) to promote their actions and services more than ever before. Within this kind of utilization through ICTs, several processes are included such as the development and enrichment of content on websites and social networks as one of the most important tools for promoting LAMs services. As users interact with the content of LAMs, behavioural data is generated. This data is able to enhance the knowledge of Web administrators and social network platforms of LAMs in order to improve the content dissemination among stakeholders. Taking into consideration the related studies on the topic, the behavior and satisfaction of users on websites are affected by the ease of finding the website in search engines, as well as its level of usability when browsing through it. In most of the cases, these two axes are influenced by technical factors. At the same time, in social networking platforms – where the structure of content presentation is already predetermined by the platform owners – the content is evaluated more in terms of user interaction with it, and less based on technical factors. Studying the latest research activity around the evaluation of the performance of LAM websites and social networks through web analytics, there is an increased attention to the development of evaluation models that can be adopted by managers, thus improving the digital presence of LAMs in the Web. However, so far, the existing models of evaluation through web analytics, proceed to approaches with limited research activity. That is, they evaluate either individually (case studies) the technical performance of the website/social networks and behavior of the users in them, or only the interaction of users with the content that is posted by the respective promotion channels. Therefore, there is no such a holistic model for evaluating the performance of an information organization by combining variables that evaluate both the websites and the social networks they have. Given the way in which this field of research is evolving, this study sets three sub-objectives. Initially in the first stage, to develop well-organize methodological steps for the collection of web data that evaluate in a quantified way the performance of the websites and social networks of
ix
LAM. In the second stage, to record the current performance of LAMs that are examined in terms of the performance of their digital presence including case studies from all over the world. In the third and final step, to check the possible influence that specific web metrics have on the performance of LAM websites and social networks. A fact that is capable of helping administrators prioritize the improvement of LAM’s digital presence on both their websites and social networks.
Methodology: First, web and performance data of websites and social networks were retrieved from the platforms of Similar Web, Checkbot, Pagespeed Insights, MOZ and FanPage Karma. LAMs cases around the globe that cover the total production of data both on websites and on social networks were searched. More specifically, we collected data from 181 metrics, for 81 organizations. Indicatively, the research involves organizations such as the Tate Modern, Houston Museum of Fine Arts, Louvre Museum, Library of Congress, British Museum, Harvard University Library, Libraries MIT and many others. One step further, the organization and processing of the collected data was carried out through spreadsheets with the analogous segmentations for their easier management. The analysis of the results was performed in two main stages. Descriptive statistical analysis and correlation analysis. In the first case, the current state of LAM was assessed and evaluated through metrics, in terms of their performance on the websites and social networks they use. In the second case, results were obtained regarding the influence of specific metrics on the performance of the examined cases.
Indicative Results: The conduction of the sample’s analysis produces remarkable findings which, on the one hand embraces the objectives of the research; and on the other hand, encapsulates the factors that managers should take into consideration when improving the digital channels they use (websites and social networks).
Originality and value of the research: The achievement of the objectives of the thesis, can lead to a) improvement of the content’s usability offered to the stakeholders and interest parties, b) increase of the digital traffic to websites and social networks, and c) further development of the interaction between users and published content.