Προσεγγίσεις Μάθησης στο μάθημα «Αρχές Οικονομικής Θεωρίας» και χαρακτηριστικά Διά βίου μάθησης των μαθητών της Γ’ Λυκείου
Learning Approaches towards the course «Principles of Economic Theo-ry" and Lifelong Learning characteristics of the students in the 3rd year of Lyceum
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Παντζούρη, Ελένη
Ημερομηνία
2022-07-15Επιβλέπων
Ασωνίτου, ΣοφίαΛέξεις-κλειδιά
Διά βίου χαρακτηριστικά ; R-LPQ-2F ; LLQ ; Γ’ Λυκείου ; Προσεγγίσεις μάθησης ; Αρχές οικονομικής θεωρίαςΠερίληψη
Εισαγωγή: Σε έναν σύγχρονο περιβάλλον, που αλλάζει συνεχώς και εξελίσσεται με ραγδαίους ρυθμούς, τα εκπαιδευτικά συστήματα οφείλουν να στρέψουν την προσοχή τους στη διαμόρφωση μελλοντικών πολιτών, ικανών να προσαρμόζονται σε κάθε κοινωνική, οικονομική και τεχνολογική αλλαγή. Ενισχυτικός παράγοντας στην ικανότητα των πολιτών να ανταποκρίνονται σε αυτές τις νέες μεταβολές και απαιτήσεις, αποτελεί η καλλιέργεια των διά βίου δεξιοτήτων. Η διαδικασία ανάπτυξής τους, είναι αδιάλειπτη, καθώς ξεκινάει από την παιδική ηλικία του ατόμου, κατά τη διάρκεια φοίτησής του στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, και συνεχίζεται σε όλη τη διάρκεια της ζωής του. Έρευνες υποστηρίζουν την επίδραση, που έχει ο τρόπος μελέτης των μαθητών, δηλαδή οι «Προσεγγίσεις Μάθησης», τόσο στην ποιότητα μάθησης όσο και στην καλλιέργεια των διά βίου χαρακτηριστικών.
Σκοπός: Ο κύριος στόχος της παρούσας εργασίας είναι να διερευνήσει τις «Προσεγγίσεις Μάθησης» που υιοθετούν οι μαθητές της Γ’ Λυκείου, στο οικονομικό μάθημα «Αρχές Οικονομικής Θεωρίας», καθώς και την ανάπτυξη των «Διά βίου» χαρακτηριστικών τους, υπό το πρίσμα ενός συγκεντρωτικού και εξετασιοκεντρικού εκπαιδευτικού συστήματος, όπως είναι το ελληνικό.
Μέθοδος: Για την διερεύνηση των ανωτέρων στόχων, χρησιμοποιήθηκαν δύο ερευνητικά εργαλεία, μεταφρασμένα στα ελληνικά, σύμφωνα με την αντίστροφη διαδικασία. Συγκεκριμένα, χρησιμοποιήθηκαν το Revised Two Factor Learning Process Questionnaire (R-LPQ-2F) και το Lifelong Learning Questionnaire (LLQ), τα οποία δόθηκαν σε μαθητές έξι σχολείων της Αττικής. Η στατιστική ανάλυση των δεδομένων έγινε με τη χρήση του στατιστικού πακέτου SPSS v.28.
Αποτελέσματα: Οι μαθητές της Γ’ Λυκείου στο οικονομικό μάθημα «Αρχές Οικονομικής Θεωρίας», δεν δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση, ούτε στην «Εις βάθος» ούτε στην «Επιφανειακή» προσέγγιση. Φαίνεται να υιοθετούν, και τις δύο προσεγγίσεις, στον ίδιο, χαμηλό βαθμό. Στατιστικά σημαντικές διαφορές εντοπίζονται μεταξύ των Γενικών και Πρότυπων/Πειραματικών Λυκείων, αλλά και μεταξύ των στόχων σπουδών, των μαθητών. Αναφορικά με την τάση των εν λόγω μαθητών προς τη Διά βίου μάθηση, παρατηρείται μία μετρίου βαθμού προδιάθεση, στο να εμπλακούν οι μαθητές σε διαδικασίες που σχετίζονται με αυτή. Διαφορές, στατιστικά σημαντικές, διαπιστώνονται, ως προς τα δια βίου χαρακτηριστικά των μαθητών μεταξύ των δυο τύπων σχολείου, καθώς και μεταξύ των διαφορετικών στόχων συνέχισης των σπουδών τους. Επιπλέον, επιβεβαιώνεται, όπως και σε άλλες έρευνες, η ύπαρξη θετικής συσχέτισης της Διά βίου μάθησης, με τις «Εις βάθος» προσεγγίσεις και αρνητικής συσχέτισής της, με τις «Επιφανειακές» προσεγγίσεις.
Συμπεράσματα: Είναι σημαντικό, να αποτελέσει στόχος του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, η ενίσχυση των μαθητών, σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, προς την ανάπτυξη βαθύτερων εσωτερικών κινήτρων, που θα οδηγήσουν στην αγάπη για τη μάθηση και την προσέγγισή της με βαθύτερη κατανόηση. Η επίτευξη του εν λόγω στόχου, έγκειται στον εμπλουτισμό του ρόλου του εκπαιδευτικού, στην αποτελεσματική διδασκαλία, στην βελτίωση των προγραμμάτων σπουδών, και στην καλλιέργεια ενός θετικού σχολικού κλίματος.
Περίληψη
Introduction: In a modern world, constantly changing and rapidly evolving, education systems must turn their attention to shaping future citizens, capable of adapting to any social, economic, and technological change. Lifelong learning skills foster people’s capacity to deal with change. Their development is should be continuous starting from childhood, then in primary education and throughout life. Previous research has shown the effect that the students' way of studying has, the so-called "Learning Approaches", on both the quality of learning and the cultivating of lifelong characteristics.
Purpose: The main purpose of this work is to explore the "Learning Approaches" adopted by the students of the 3rd year of Lyceum, in the economics course "Principles of Eco-nomic Theory", as well as the development of their "Lifelong" characteristics, under the prism of a centralized and examination-centered educational system, such as the Greek one.
Method: In order to investigate the objectives mentioned above, two research tools were used, the Revised Two Factor Learning Process Questionnaire (R-LPQ-2F) and the Lifelong Learning Questionnaire (LLQ), which were given to the students of six schools in Attica. The Statistical data analysis was performed using SPSS v.28.
Results: The students of the 3rd Lyceum in the economics course "Principles of Economic Theory" do not show much preference, neither in the "In depth" nor in the "Surface" approach. They adopt both approaches to the same low degree. Statistically significant differences are found not only between the General and Model / Experimental Lyceums, but also between the students’ objectives of continuing their studies. Regarding the tendency of these students towards Lifelong Learning, there is a moderate predisposition for students to be involved in related processes. Statistically significant differences are found in the lifelong characteristics among students between the two types of school, as well as between the different objectives of continuing their studies. In addition, as in other research, the existence of a positive correlation between Lifelong learning and the "Deep" approaches and a negative correlation with the "Surface" approaches is confirmed.
Discussion: It is important that the goal of the Greek educational system is to empower students, at all levels of education, to develop deeper and inner motivations, which will result in the love for learning and its approach with deeper understanding. The achievement of this goal lies in the teacher’s role enrichment, the effective teaching, the improvement of the curricula, and in the cultivation of a positive school climate.