Σχεδιασμός ψηφιακού παιγνιδιού με θέμα τη βιοποικιλότητα του σχολικού κήπου στο πλαίσιο αξιοποίησης εκπαιδευτικών δράσεων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με ψηφιακά εργαλεία Επιστήμης των Πολιτών
Designing a digital game on the biodiversity of the school garden in the context of utilizing educational activities concerning Environmental Science with the aid of Citizen's science digital tools
Keywords
Μάθηση με ψηφιακά παιγνίδια ; Περιβαλλοντική Εκπαίδευση ; Επιστήμη των Πολιτών ; PlantNet ; Cos4Cloud ; Περιβαλλοντική εκπαίδευσηAbstract
Η παρούσα διπλωματική εργασία αποτελεί έρευνα εκπαιδευτικού σχεδιασμού . Στόχος της
ήταν ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη ενός ψηφιακού παιγνιδιού με βάση τη γεννήτρια
ψηφιακών παιγνιδιών ChoiCo για παιδαγωγική αξιοποίησή της στο πλαίσιο εκπαιδευτικών
δράσεων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Επιστήμης των Πολιτών στο σχολείο. Το
ψηφιακό παιγνίδι «Φύτεψε τον δικό σου κήπο» επιχειρεί να εμπλέξει μαθησιακά
μαθητές/τριες Δημοτικού ηλικίας 10 11 ετών με την βιοποικιλότητα του σχολικού κήπου τους.
Βασίστηκε και αξιοποίησε παρατηρήσεις και καταγραφές που πραγματοποίησαν οι ίδιοι/ες
οι μαθητές/τριες με την εφαρμογή Pl@ntNet. Μεθοδολογικά ακολούθησε την προσέγγιση της
έρευνας σχεδιασμού design based research ) και εξελίχθηκε σε τρεις (3) φάσεις : Αρχικά,
εκτυλίχθηκε η διαδικασία ανάλυσης και σχεδιασμού της εφαρμογής, καθώς και η αρχική της
αξιολόγησης, έπειτα η φάση του επανασχεδιασμού. Στη συνέχεια, το παιγνίδι αξιολογήθηκε
από φοιτητές /τριες του μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών ¨Ψηφιακός
Μετασχηματισμός και Εκπαιδευτική Πράξη¨, με σκοπό να αναδειχτούν τα θετικά του στοιχεία,
να αναγνωριστούν παραλείψεις, αστοχίες και να διατυπωθούν προτάσεις για τη βελτίωσή
του. Ακολούθως και βάσει των αποτελεσμάτων της αξιολόγησης η ερευνήτρια προέβη στον
επανασχεδιασμό του παιγνιδιού, επιδιώκοντας να καλυφθούν τα κριτήρια της
ελκυστικότητα και βελτιστοποίησης του οπτικοακουστικού υλικού, της ευχρηστίας καθώς και
της προώθησης των διδακτικών στόχων, με βάση τους οποίους σχεδιάστηκε εξ αρχής. Η
έρευνα εντάσσεται στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού έργου Horizon 2020 « Cos 4 Cloud ».
Abstract
The study reported in this dissertation is an educational design based research. Its aim was
the design and development of a digital game based on the ChoiCo digital game generator,
for pedagogical use in the context of Environmental Education and Citizen Science activities
in schools. The game "Plant your own garden" focuses on the school grounds context . It was
based on and made use of ob servations and recordings collected by the students
themselves using the Pl@ntNet citizen science app and was designed by the author . The
methodology followed a design based approach and evolved in three (3) phases . First , the
analysis and design of the game and its initial evaluation took place . Second, the game was
redesigned . Finally , the game was evaluated by students of the postgraduate programme
¨Digital Transformation and Educational Practice¨, to highlight its positive elements, to
identify omissions, shortcomings and to make suggestions for its improvement.
Subsequently, and based on the evaluation results, the researcher proceeded to a second
redesign of the game, seeking to meet the criteria of attractiveness and optimisation at the
audiovisual level , and the ones of usability and pedagogica. l suitability on which it was
designed from the outset. The study was conducted in the context of the European Horizon
2020 project "Cos4Cloud".