Πως η λειτουργικότητα και η αισθητική στην συσκευασία επηρεάζουν την αντίληψη και την εμπειρία του καταναλωτή
How functionality and aesthetics in packaging affect consumer’s perception and experience
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Κυριαζή, Κωνσταντίνα
Ημερομηνία
2022-07-14Επιβλέπων
Χατζηθεοδώρου, ΕυάγγελοςΛέξεις-κλειδιά
Συμπεριφορά καταναλωτή ; Συσκευασία ; Διαδραστική συσκευασίαΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία έχει σκοπό να ερευνήσει και να αναλύσει το πώς
επηρεάζεται η εμπειρία και η αντίληψη του καταναλωτή από την συσκευασία. Για την
καλύτερη προσέγγιση του θέματος, θα ασχοληθούμε αρχικά με το κομμάτι του καταναλωτή
και εν συνεχεία με το κομμάτι της συσκευασίας. Σε πρώτο επίπεδο εξηγείται όλη η
διαδικασία της αγοραστικής απόφασης μέσω των μοντέλων καταναλωτικής συμπεριφοράς
και όλοι οι παράγοντες που επηρεάζουν την διαδικασία αυτή. Στην συνέχεια θα παρατεθεί
εκτενώς η έννοια της αντίληψης του αγοραστή και αντίστοιχα από ποιες μεταβλητές
επηρεάζεται φέρνοντας ως παράδειγμα την περίπτωση του ελαιολάδου. Κλείνοντας το
κομμάτι της προσέγγισης του καταναλωτή, θα αναλυθεί η γενικότερη έννοια του sensory
marketing και ο ρόλος των αισθήσεων στην καταναλωτική συμπεριφορά. Αναφορικά με την
προσέγγιση της συσκευασίας, θα αναφερθεί όλη η διαδικασία του σχεδιασμού και μέσα
από αυτή θα εξεταστούν τόσο η λειτουργικότητα όσο και τα τεχνικά χαρακτηριστικά της
συσκευασίας. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στο αισθητικό πλαίσιο και στην επικοινωνία με τον
καταναλωτή αλλά και στην έννοια της διαδραστικότητας της συσκευασίας. Τέλος, θα
παρατεθούν τα συμπεράσματα και η συλλογιστική πορεία της έρευνας.
Περίληψη
The present thesis aims to analyze how packaging affects consumer's experience and
perception. For the best approach to the issue, we will deal firstly with the consumer part
and then with the packaging part. Starting with the consumer’s part, the whole process of
purchasing decision through consumer behavior models and all the factors that influence
this process will be explained. Then, the concept of the buyer's perception and respectively
which variables are affected will be extensively stated using the case study example of olive
oil. Closing the consumer approach section, the general concept of sensory marketing and
the role of the senses in consumer behavior will be analyzed. Regarding the packaging
approach, the whole design process will be reported and through this process both the
functionality and the technical characteristics will be examined. Special emphasis will be
given to the aesthetic context and communication with the consumer and to the interactive
elements that can be included. In the end of the thesis, the conclusions of the research will
be presented.