Η αισθητική ηγεσία στην εκπαίδευση
Aesthetic leadership in education
Keywords
Αισθητική ηγεσία ; Ηγεσία ; Εκπαίδευση ; Αισθητική ; Τέχνη ; Αισθητικός ηγέτης ; ΗγέτηςAbstract
Αντικείμενο αυτής της διπλωματικής εργασίας είναι η διερεύνηση των αντιλήψεων και των πρακτικών της Αισθητικής Ηγεσίας στην εκπαίδευση. Στο εμπειρικό μέρος, διερευνήθηκαν μια σειρά από ερωτήματα και βοηθητικά εργαλεία προς τον σκοπό της παρούσης. Τα ερευνητικά δεδομένα εξήχθησαν κατόπιν ανάλυσης 13 προσωπικών συνεντεύξεων με επαγγελματίες της εκπαίδευσης, και ειδικότερα: πρυτάνεις και καθηγητές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, σύμβουλοι αισθητικής αγωγής πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, διευθυντές δημόσιων και δημοτικών πολιτιστικών μονάδων, διευθυντές δημοσίων πολιτιστικών φορέων όπου πραγματοποιούνται εκπαιδευτικά προγράμματα, διευθυντές δημοσίων γενικών, καλλιτεχνικών και διαπολιτισμικών σχολείων, καθηγητές αισθητικής αγωγής. Χρησιμοποιήθηκε η ποιοτικού τύπου μεθοδολογία, με εργαλείο συλλογής δεδομένων την ημιδομημένη συνέντευξη. Τα αποτελέσματα της έρευνας ανέδειξαν ενδιαφέροντα και καινοτόμα ευρήματα σχετικά με τις αντιλήψεις και τις πρακτικές της εφαρμογής της Αισθητικής Ηγεσίας στην εκπαίδευση. Επιβεβαιώθηκε ότι υπάρχει σύνδεση της Ηγεσίας με την Αισθητική και την δημιουργική διαδικασία της Τέχνης. Έτσι, η Αισθητική Ηγεσία συνεισφέρει στην βελτίωση του ηγετικού ρόλου μέσω της αισθητικής, με έναν τρόπο ποιοτικό, σχετιζόμενο με την συμπεριφορά του Αισθητικού Ηγέτη. Μια συμπεριφορά που επηρεάζεται και επηρεάζει τις σχέσεις εντός και εκτός οργανισμού αλλά και την σχέση του με το ευρύτερο περιβάλλον. Στο πλαίσιο αυτό, ο οργανισμός εμπλουτίζεται από την δημιουργική εμπειρία και νέες αντιλήψεις που προτείνει ο Αισθητικός Ηγέτης μέσω μιας οργανωτικής και δημιουργικής αισθητικής όχι μόνο εντός του εκπαιδευτικού περιβάλλοντος αλλά και ευρύτερα στην κοινωνία.
Abstract
This dissertation aims to investigate the perceptions and practices of Aesthetic Leadership in the field of education. In the empirical part, a series of questions and auxiliary tools were explored for the purpose of the dissertation. The research data were extracted after analyzing 13 personal interviews with professionals related to education, and in particular: rectors and professors of higher education, consultants of aesthetic education of primary and secondary education, directors of public and municipal cultural units, directors of public cultural institutions where educational programs take place, directors of public general, artistic and intercultural schools, teachers of aesthetic education. Qualitative methodology was used, with a semi-structured interview as a data collection tool. The results of the survey highlighted interesting and novel findings on the perceptions and practices of the application of Aesthetic Leadership in education. It was confirmed that there is a connection between Leadership and Aesthetics and the creative process of Art. As such, Aesthetic Leadership contributes to the improvement of the leadership role through aesthetics, in a qualitative way, related to the behavior of the Aesthetic Leader. A behavior that is influenced and affects the relationships inside and outside the organization but also his interconnections with the wider environment. In this context, the organization is enriched by the creative experience and new perceptions proposed by the Aesthetic Leader through an organizational and creative aesthetic not only within the educational environment but also in society at large.