Εκπαιδευτικές προσεγγίσεις με χρήση ΤΠΕ σε μαθητές με ΔΑΦ: Ανάπτυξη μιας διαδραστικής εκπαιδευτικής εφαρμογής
Educational approaches using ICT in students with ASD: Development of an interactive educational application
Keywords
Εκπαιδευτικά λογισμικά και εφαρμογές ; Εκπαιδευτικά λογισμικά και εφαρμογές ; Ψηφιακά περιβάλλοντα μάθησης ; Παιδιά με διαταραχές αυτιστικού φάσματος ; Συμπεριληπτική εκπαίδευσηAbstract
Εισαγωγή: Για τα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού, οι ΤΠΕ αποτελούν χρήσιμα εργαλεία και η ενσωμάτωση τους στη διδασκαλία μπορεί να είναι πολύτιμη για την εκπαίδευσή τους. Τα σύγχρονα ψηφιακά περιβάλλοντα μάθησης που μπορούν να προσφέρουν, είναι σταθερά και προβλέψιμα, προωθούν τη διάδραση και προσαρμόζονται στις ανάγκες τους, επιτρέποντάς τους να συμμετέχουν πλήρως στις εκπαιδευτικές δραστηριότητες με δυνα-τότητα επανάληψης και αυτοβελτίωσης.
Σκοπός: Έγινε διερεύνηση των απόψεων εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής σχετικά με τη δια-θεσιμότητα και αποτελεσματικότητα των υπαρχόντων εκπαιδευτικών λογισμικών για παι-διά με ΔΑΦ και τα χαρακτηριστικά που θεωρούν αναγκαίο να διαθέτουν ή να αποφεύγο-νται, προκειμένου να αξιοποιηθούν για την ανάπτυξη μιας διαδραστικής εκπαιδευτικής εφαρμογής. Στόχος είναι η εφαρμογή να προσαρμόζεται όσο το δυνατόν καλύτερα στις ιδιαίτερες ανάγκες των μαθητών, με βάση την εμπειρία των εκπαιδευτικών, σε συνδυα-σμό και με τα στοιχεία που προκύπτουν από την πρόσφατη βιβλιογραφία, και να αποτελεί ένα ευχάριστο και άνετο περιβάλλον μάθησης.
Μέθοδος: Δημιουργήθηκε ερωτηματολόγιο μέσω φόρμας στο Google Forms το οποίο α-ποτελείται από 22 ερωτήσεις, στην πλειοψηφία τους κλειστού τύπου. Ακολούθησε εξα-γωγή των αποτελεσμάτων από τη φόρμα, ενώ για περαιτέρω επεξεργασία και ανάλυση χρησιμοποιήθηκε το πρόγραμμα SPSS. Η εκπαιδευτική εφαρμογή αναπτύχθηκε με τη βο-ήθεια της πλατφόρμας Framer.
Αποτελέσματα: Η εφαρμογή περιλαμβάνει ψηφιακές κοινωνικές ιστορίες που σχετίζονται με τη διαχείριση συναισθημάτων και την κοινωνική συμπεριφορά, καθώς και δραστηριό-τητες με έντονο το στοιχείο της άμεσης αλληλεπίδρασης. Ενσωματώνει χαρακτηριστικά που θεωρήθηκαν από τους εκπαιδευτικούς σημαντικά όπως ευρεία χρήση εικόνων και συμβόλων, περιορισμένο κείμενο, δυνατότητα χρήσης ηχητικών αποσπασμάτων συνδυα-στικά με τα οπτικά ερεθίσματα, απλό γραφικό περιβάλλον. Αντίθετα, δεν περιλαμβάνει στοιχεία όπως ο χρονικός περιορισμός, έντονα ερεθίσματα και ήχους που προέκυψε ότι καλό είναι να αποφεύγονται. Από την πιλοτική χρήση και τις γνώμες των εκπαιδευτικών, διαπιστώθηκε άνετη και αυτόνομη χρήση από τα παιδιά, μπορούσαν να πλοηγηθούν με ευκολία, διαμορφώθηκε θετικό κλίμα, υπήρξε ενδιαφέρον που διατηρήθηκε ως το τέλος και ενεργός συμμετοχή.
Συμπεράσματα: Αναπτύχθηκε μια εκπαιδευτική εφαρμογή για παιδιά με ΔΑΦ, σε ένα πε-ριβάλλον που ένας εκπαιδευτικός μπορεί εύκολα και δωρεάν να προσθέσει το υλικό του και να του προσδώσει διαδραστικότητα. Η χρήση της μπορεί να ενσωματωθεί αποτελε-σματικά στη διδασκαλία μέσα στην τάξη, δημιουργώντας μια θετική μαθησιακή εμπειρία.
Abstract
Introduction: Children within the autism spectrum can benefit from ICT tools and their in-tegration into the teaching process can be valuable for their education. The modern digital learning environments that they can offer, are stable and predictable, promote interaction and adapt to their needs, allowing them to fully participate in the learning activities with the possibility of repetition and self-improvement.
Purpose: An investigation of the opinions of special education teachers regarding the avail-ability and effectiveness of existing educational software for children with ASD and features they consider necessary to include or avoid was conducted, in order to use them for the development of an interactive educational app. The aim is for the application to optimally adapt to the students’ special needs, based on the experience of the teachers, in combina-tion with the data obtained from the recent literature, and to provide a pleasant and com-fortable learning environment.
Method: A questionnaire was created in Google Forms consisting of 22 questions, the ma-jority of which were closed type. Results were extracted from Google Forms, while the SPSS program was used for further processing and analysis. The educational app was developed using the Framer platform.
Results: The app includes digital social stories related to emotion management and social behavior, as well as interactive learning activities. It incorporates features that were found to be important according to the teachers’ opinions, such as extensive use of images and symbols, limited text, audio in combination with visual stimuli, simple graphical environ-ment. Contrary, elements such as time constraints, intense stimuli and sounds, were not included as they were considered best to be avoided. According to the teachers’ opinions during the pilot use, the children used the app comfortably and autonomously and were able to navigate with ease. A positive environment was formed, active engagement was observed and interest that was maintained through the end.
Discussion: An educational app was developed for children with ASD, in a platform where a teacher can add educational material easily, for free and make it interactive. The app can be effectively integrated into classroom teaching, creating a positive learning experience.