Διερεύνηση της συμβατότητας της τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με τις ανάγκες της τουριστικής αγοράς
Investigation into the compatibility of tourism education and job training with the needs of the tourist industry
Keywords
Τουρισμός ; Εκπαίδευση ; Τουριστική εκπαίδευση ; Ελληνικός τουρισμός ; Ανάλυση SWOTAbstract
Η συμβολή του τουρισμού στην οικονομική και κοινωνική πρόοδο για την χώρα μας είναι αδιαμφισβήτητη. Κατά την διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών η τουριστική βιομηχανία γνώρισε μια συνεχή ανάπτυξη και διαφοροποίηση με αποτέλεσμα να αποτελεί σήμερα έναν από τους πλέον αναπτυσσόμενους οικονομικούς τομείς παγκοσμίως. Eίναι βεβαίως και αδιαμφισβήτητη η συμβολή της τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, αφενός στην διαμόρφωση του ανθρώπινου δυναμικού πριν και μετά από την είσοδό του στην τουριστική αγορά, αφετέρου στην τουριστική ανάπτυξη της χώρας μας. Αξίζει να αναφερθεί ότι στον τομέα του τουρισμού, το ανθρώπινο δυναμικό του, σχετίζεται απόλυτα με το επιδιωκόμενο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, που δεν είναι άλλο για τον ελληνικό τουρισμό από την ποιοτική παροχή υπηρεσιών. Οι ποιοτικές υπηρεσίες του ανθρώπινου δυναμικού χτίζονται αποκλειστικά μέσα από την εκπαίδευση και κατάρτιση και μάλιστα μέσα από ποιοτικά εκπαιδευτικά προγράμματα. Όσο καλυτέρα, ποιοτικά, αξιόπιστα και συμβατά με τις ανάγκες της τουριστικής αγοράς είναι τα προγράμματα εκπαίδευσης και κατάρτισης, τόσο ποιοτικότερο θα είναι το αποτέλεσμα στην εκροή του, δηλαδή στους αποδέκτες αυτής της εκπαίδευσης και κατάρτισης.
Φαίνεται, ότι τα τελευταία χρόνια, ο τουρισμός κατέχει σημαντικό ρόλο και αποτελεί βασικό συντελεστή για την ελληνική οικονομία, ιδιαιτέρως και όσον αφορά την μείωση της ανεργίας. Επίσης, είναι φανερό ότι ο τουρισμός είναι ένας από τους ελάχιστους κλάδους που παρουσιάζουν ένα συνεχές και έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον, το οποίο μπορεί να συμβάλει στη βιώσιμη και αειφόρο ανάπτυξη. Επιπροσθέτως, αποτελεί πραγματικότητα το γεγονός ότι το επενδυτικό ενδιαφέρον, πλέον μετατοπίζεται στην ποιότητα παροχής υπηρεσιών και στην εκπαίδευση και κατάρτιση του ανθρώπινου δυναμικού. Με δεδομένη τη σημασία του τουρισμού για τη χώρα μας, ο συντονισμός των δημόσιων πολιτικών με βάση ένα κεντρικό σχεδιασμό, για την σύνδεση της τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με τις ανάγκες της τουριστικής βιομηχανίας και την απασχόληση, αποτελεί επείγουσα και απόλυτη προτεραιότητα προκειμένου να διατηρηθεί και να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού.
Ο διάλογος που αναπτύσσεται εστιάζεται στον τρόπο κατά τον οποίο οι θεωρητικές και πρακτικές γνώσεις, που παρέχονται στις τουριστικές ειδικότητες, θα δύνανται να ικανοποιήσουν τις ανάγκες του τουριστικού κλάδου, διαμορφώνοντας τις κατάλληλες εκπαιδευτικές συνθήκες, με στόχο τη δημιουργία παραγωγικότερου και αποδοτικότερου ανθρώπινου δυναμικού.
Η εκπόνηση της εργασίας, στοχεύει και προσδοκά να συμβάλει στο διάλογο για μια καλύτερη και βελτιωμένη τουριστική εκπαίδευση και κατάρτιση, συμβατή με τις ανάγκες της τουριστικής αγοράς. Ως ερευνητικό υποκείμενο εξετάζεται η περίπτωση των ΙΕΚ του Υπουργείου Τουρισμού.
Abstract
The contribution of tourism to our country’s economic and social progress is unquestionable. Over the last decades, tourism industry has experienced continuous growth and diversification, making it one of the fastest growing economic sectors in the world today. At the same time, the contribution of tourism education and training to the shaping of human resources, before and after introducing tourism market in the tourism development of our country, is undisputed. It is worth mentioning that in the field of tourism, its human resources are closely linked to the intended competitive advantage that is no other for Greek tourism than service quality. Quality human resources services are built exclusively through education and training and even through quality educational programs. The better, the more reliable and compatible with the needs of tourism market the education and training programs are, the better the outcome will be for the outflow that is for the recipients of this education and training. It seems that in recent years tourism has proved to be a bulwark against recession and a key factor in reducing unemployment for Greek economy. Tourism is also one of the few sectors with an ongoing and strong investment interest that can contribute to sustainable development. At the same time, the investment interest is now shifting to the quality of services provided and to the education and training of human resources. Given the importance of tourism for our country, coordinating public policies based on a centralized planning to link tourism education and training to the needs of the tourism industry and employment is an urgent and absolute priority in order to maintain and increase the competitiveness of Greek tourism. The ongoing debate focuses on how the theoretical and practical knowledge provided to tourism professionals can meet the needs of the tourism sector in a more productive and efficient workforce. The preparation of this work aims at contributing to the dialogue on better tourism education and training compatible with the needs of tourism market. As a research subject we are examining the case of the Ministry of Tourism's IEK.