Η εφαρμογή της εκπαιδευτικής ρομποτικής στη διδασκαλία του έντεχνου λόγου για την καλλιέργεια δεξιοτήτων υπολογιστικής σκέψης
Teaching literary arts through educational robotics for cultivating computational thinking skills
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Ζούρου, Έλενα
Ημερομηνία
2022-09Επιβλέπων
Παπανικολάου, ΚυπαρισσίαΤζελέπη, Μαρία
Λέξεις-κλειδιά
Ιλιάδα ; Υπολογιστική σκέψη ; Thymio ; Αναχρονίες ; ΑφήγησηΠερίληψη
Η παρούσα ερευνητική απόπειρα διεξήχθη ως διπλωματική εργασία στο πλαίσιο του Διιδρυματικού Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών «Ψηφιακός Μετασχηματισμός και Εκπαιδευτική Πράξη» των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων ΕΚΠΑ, ΠΑΔΑ και ΑΣΠΑΙΤΕ. Αντικείμενό της αποτελεί η ένταξη της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής σε κειμενοκεντρικά περιβάλλοντα έντεχνου λόγου και αφηγηματικής δραστηριοποίησης. Ο ερευνητικός σκοπός είναι διττός και αφορά τη διερεύνηση της πρόσθετης παιδαγωγικής αξίας της ρομποτικής α) στην αφηγηματική πράξη και τη διδασκαλία των αναχρονιών και β) στην καλλιέργεια δύο δεξιοτήτων Υπολογιστικής Σκέψης (την αφαίρεση και την ιεραρχική ταξινόμηση). Η διδακτική παρέμβαση και η συνακόλουθη συλλογή δεδομένων διενεργήθηκε σε δημόσιο Γυμνάσιο της Αθήνας, τον μήνα Μάιο του σχολικού έτους 2021-2022. Ως συμμετέχοντες έλαβαν μέρος τέσσερεις μαθητές και δύο μαθήτριες της Β΄ Γυμνασίου, οι οποίοι συμμετείχαν σε ένα διδακτικό πλαίσιο τριών φάσεων. Οι έξι συμμετέχοντες συνεργάστηκαν σε ζεύγη, για να προσεγγίσουν καλλιτεχνικά ερεθίσματα αναφορικά με τη ζωή της ομηρικής Ανδρομάχης και να παραγάγουν μία πρωτοπρόσωπη αφήγηση για τη ζωή της, με εφαρμογή των τεχνικών ανάληψης, πρόληψης και in medias res, αξιοποιώντας τις δυνατότητες του ρομπότ Thymio. Η ερευνητική προσέγγιση ήταν ποιοτική, ενταγμένη στην περίπτωση της Έρευνας βάσει Σχεδιασμού. Η επεξεργασία των δεδομένων καλύφθηκε με τη μέθοδο της θεματικής ανάλυσης από δύο ερευνητές, οι οποίοι προσέγγισαν ξεχωριστά ένα διευρυμένο μαθητικό υλικό που περιλάμβανε καταγραφή λόγου και εικόνας, παράγωγα έργα και τοποθετήσεις συνέντευξης. Τα αποτελέσματα ανέδειξαν ότι η πολυαισθητηριακή αφηγηματική εμπειρία, με την οποία ήρθαν σε επαφή οι μαθητές στο περιβάλλον Εκπαιδευτικής Ρομποτικής που όρισε η έρευνά μας, συνέβαλε τόσο στην ενίσχυση των δύο δεξιοτήτων Υπολογιστικής Σκέψης όσο και στην αποτελεσματικότερη διδασκαλία των τεχνικών έντεχνου λόγου, καθώς και στην ενίσχυση της αφηγηματικής δραστηριοποίησης των μαθητών. Τα συμπεράσματα επιβεβαιώνουν το επιστημονικό αίτημα για ουσιαστική ενσωμάτωση των δυνατοτήτων της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής σε αντικείμενα γλωσσικής και αισθητικής αγωγής. Εντούτοις, ανακύπτουν ορισμένες προϋποθέσεις βελτίωσης και εμπλουτισμού του ερευνητικού σχεδιασμού.
Περίληψη
This research attempt was conducted as a thesis within the framework of the Inter-Institutional Master's Program “Digital Transformation and Educational Practice” of the institutions UOA, UNIWA and ASPETE. Its object is the inclusion of Educational Robotics in text-centered environments of language arts and storytelling. The research purpose is to investigate the additional pedagogical value of robotics not only in the cultivation of two Computational Thinking skills (abstraction and sorting), but also in the teaching of anachronisms through storytelling. Both the teaching experiment and the data collection were carried out in a public junior-high school of Athens, in May 2022. The six participants (four boys and two girls) were students of the 2nd class who took part in a three-phase educational framework. They collaborated in pairs to approach works of art about Homeric Andromache’s life, in order to produce a first-person narrative with Thymio robot concerning her adventures, applying three time-manipulation techniques (flashback, flashforward and in medias res). The qualitative research approach applied was the case of Design Based Research. Thematic analysis was the method employed by two researchers who separately approached an extensive body of data that included screencasts, written production and interview answers of the participants. According to the results, the multi-sensory narrative experience in the Educational Robotics environment defined by our research, contributed both to the enhancing of the two CT skills and to a more effective teaching approach to language arts techniques. The conclusions confirm the scientific demand for a substantial integration of Educational Robotics in arts and humanities. However, certain conditions for improving the research design arise.