Η εσωτερική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας ως ένα εργαλείο ενδυνάμωσης της αυτονομίας της. Διερεύνηση απόψεων διευθυντών / ντριών Α/θμιας Εκπαίδευσης Β' Αθήνας
School self-evaluation of primary schools as a tool for enhancing their autonomy. Investigating views of primary school head teachers in the 2nd Directorate of Primary Education in Athens
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Κορομηλάς, Βασίλειος
Ημερομηνία
2022-10-25Επιβλέπων
Yannas, ProdromosΛέξεις-κλειδιά
Σχολική αυτονομία ; Εσωτερική αξιολόγηση ; Διευθυντής ; Διευθυντές σχολικών μονάδων ; Ενδυνάμωση ; Οργάνωση διδασκαλίας ; Λήψη αποφάσεωνΠερίληψη
Η σχολική αυτονομία και η εσωτερική αξιολόγηση της Σχολικής Μονάδας αποτελούν επίμαχα ζητήματα στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα, καθώς και σε άλλες χώρες. Με την ψήφιση του Ν.4189/21, οι Σχολικές Μονάδες κλήθηκαν να εφαρμόσουν τη διαδικασία της αυτοαξιολόγησης, ενώ ο Ν.4823/21 έδωσε νέες διαστάσεις στους όρους «σχολική αυτονομία», καθώς κι «ενδυνάμωση του ρόλου του Διευθυντή της Σχολικής Μονάδας». Στην παρούσα εργασία διερευνήθηκαν οι απόψεις 7 Διευθυντών Α/θμιας εκπαίδευσης σχετικά με την εφαρμογή των προαναφερθέντων Νόμων, αλλά κι αναζητήθηκε ο βαθμός ενδυνάμωσης της σχολικής αυτονομίας μέσω της διαδικασίας της εσωτερικής αξιολόγησης της Σχολικής Μονάδας. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, αφού οι Διευθυντές διαπίστωσαν, αρχικά, την έλλειψη πλήρους σχολικής αυτονομίας, συμφώνησαν πως ο Νόμος 4823/21 ενδυναμώνει το ρόλο του Διευθυντή εντός της Σχολικής Μονάδας, ενώ η σχολική αυτονομία απαντάται κυρίως σε επίπεδο λήψης αποφάσεων, καθώς και στην οργάνωση της διδασκαλίας. Επίσης, οι Διευθυντές, αφού εντόπισαν τις διαφοροποιήσεις του Ν.4189/21 από προηγούμενες θεσμικές προσπάθειες εφαρμογής της αυτοαξιολόγησης της Σχολικής Μονάδας, συμφωνούν πως η αυτοαξιολόγηση αποτελεί απαραίτητη διαδικασία για την ενδυνάμωση της σχολικής αυτονομίας.
Περίληψη
School autonomy and school self-evaluation of Primary schools are controversial issues in the Greek educational system and educational systems in other countries as well. With the enactment of 4189/21 Law, School Units were called upon to implement the process of self-evaluation, while 4823/21 Law gave a new dimension to terms such as "school autonomy" and "strengthening the role of the Head teacher of the School Unit". The present study aimed at investigating the views of 7 Primary Education head directors on the implementation of the aforementioned Laws, as well as examining the degree of enhancing school autonomy through the process of internal evaluation of the School Unit. According to the results of the survey, after the Head teachers initially noted the lack of full school autonomy, they agreed that 4823/21 Law strengthens the role of the Head teacher within the School Unit, while school autonomy is mainly found at the level of decision making, as well as in the organization of teaching. Moreover, the Head teachers, having identified the differences of 4189/21 Law compared to former institutional attempts to implement the process of self-evaluation of the school unit, agree that self-evaluation is a necessary process towards enhancing school autonomy.