Ποιότητα στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση: διερεύνηση του περιβάλλοντος για την εφαρμογή της διοίκησης μέσω στόχων
Quality in primary and secondary education: exploring the environment for the implementation of management by objectives
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Καραγιάννης, Κωνσταντίνος
Βορρίση, Αθηνά
Ημερομηνία
2021-02-25Επιβλέπων
Πιερράκος, ΓεώργιοςΛέξεις-κλειδιά
Εκπαίδευση ; Πρωτοβάθμια εκπαίδευση ; Δευτεροβάθμια εκπαίδευση ; Διοίκηση ολικής ποιότητας ; Διοίκηση μέσω στόχωνΠερίληψη
Η εκπαίδευση είναι ένα πολύτιμο κοινωνικό αγαθό που συμβάλλει σημαντικά στη δομή και την εξέλιξη κάθε κοινωνίας. Η Διοίκηση ολικής Ποιότητας (ΔΟΠ) είναι κοινά αποδεκτό ότι συμβάλλει στη βελτίωση διαδικασιών παραγωγής και Διαχείρισης/Διοίκησης. Η Διοίκηση Μέσω Στόχων (ΔΜΣ) εμπλέκει τους εργαζόμενους στην επίτευξη των στόχων του οργανισμού για τη βελτίωση της ποιότητάς του. Σκοπός αυτής της έρευνας είναι να φωτίσει την περιοχή της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε σχέση με τη ΔΜΣ και ΔΟΠ. Δηλαδή, να αναδείξει, εάν η διαδικασία στοχοθεσίας στους «σχολικούς οργανισμούς» οδηγεί στην πολύπλευρη βελτίωση της Ποιότητας και άρα επιτυγχάνεται η ΔΟΠ. Για τη διερεύνηση των ερευνητικών ερωτημάτων επιλέγεται η εφαρμογή μιας μη πειραματικής ποσοτικής έρευνας, που απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Έχει αποδειχτεί από τη βιβλιογραφία ότι η επιτυχής εφαρμογή της ΔΟΠ στο βιομηχανικό τομέα, οδήγησε στην υιοθέτησή της/εφαρμογή της και σε άλλους εργασιακούς τομείς, όπως η εκπαίδευση. Η περιοχή της εκπαίδευσης δεν χαρακτηρίζεται από έντονο ανταγωνισμό, αλλά από άμιλλα που οδηγεί στην αυτό-βελτίωση. Ωστόσο, εφαρμογή της ΔΟΠ μέχρι τώρα, φαίνεται να πραγματοποιείται περισσότερο στον τομέα της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και πολύ λιγότερο στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι η ΔΜΣ είναι σημαντική και συμβάλλει στην καλύτερη επικοινωνία/συνεργασία μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών στη σχολική κοινότητα. Παρέχει αυτονομία στους εκπαιδευτικούς, κλίμα συνεργασίας και συμβάλλει στη βελτίωση της επίδοσης των μαθητών. Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί δήλωσαν την επιθυμία τους να συμμετέχουν στη στοχοθεσία. Επίσης, η ΔΜΣ εφαρμόζεται ως ένα βαθμό στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση, αλλά εφαρμόζεται σε μεγαλύτερο βαθμό στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Τέλος, φαίνεται με ανάλογο τρόπο να κατανοούν και να αξιοποιούνται από τους εκπαιδευτικούς οι στρατηγικές ΔΟΠ στην εκπαίδευση. Δύο κυρίως, περιορισμοί χαρακτηρίζουν αυτή την έρευνα: Το δείγμα σε σχέση με τον πληθυσμό των εκπαιδευτικών είναι μικρό για τη γενίκευση των αποτελεσμάτων και η χρήση ερωτηματολογίων αυτοαναφοράς μπορεί να επιφέρει υψηλό βαθμό μεροληψίας με αποτέλεσμα η εφαρμογή της ΔΜΣ και της ΔΟΠ στις σχολικές μονάδες να μην αποτυπώνεται ορθά/όπως στην πραγματικότητα μπορεί να συμβαίνει. Προτείνεται μελλοντική έρευνα, η οποία θα πραγματοποιηθεί σε μεγαλύτερο δείγμα εκπαιδευτικών και θα αξιοποιηθούν σε αυτήν εργαλεία της ποιοτικής έρευνας. Τέλος, θα ήταν χρήσιμο να γίνει τριγωνοποίηση (triangulation ) των στοιχείων για την εξαγωγή ασφαλέστερων συμπερασμάτων.
Περίληψη
Education is a valuable social good that contributes significantly to the structure and development of any society. Total Quality Management (TQM) is generally accepted to help improve production and Management / Management processes. Management By Objectives (MBO) involves employees in achieving the goals of the organization to improve its quality. The purpose of this research is to illuminate the area of Primary and Secondary education in relation to MBO and TQM. That is, to highlight whether the process of targeting "school organizations" leads to the multifaceted improvement of Quality and therefore achieves the TQM.
For the investigation of the research questions, the application of a non-experimental quantitative research is chosen, which is addressed to Primary and Secondary education teachers. It has been proven from the literature that the successful implementation of TQM in the industrial sector, led to its adoption / implementation in other areas of work, such as education. The area of education is not characterized by intense competition, but by rivalry that leads to self-improvement. However, implementation of the TQM so far seems to be more in the field of Higher Education and much less in Primary and Secondary Education. The results of the research show that MBO is important and contributes to better communication / cooperation between stakeholders in the school community. Provides autonomy to teachers, a climate of cooperation and contributes to improving student performance. In addition, teachers expressed their desire to participate in the goal setting. MBO also applies to some extent in Primary education, but applies to a greater extent in Secondary education. Finally, it seems in a similar way that teachers understand and utilize TQM strategies in education. Two main limitations characterize this research: The sample in relation to the population of teachers is small for the generalization of the results and the use of self-report questionnaires can lead to a high degree of bias with the result that the application of MBO and TQM in schools is not is captured correctly / as it actually can be.
Future research is proposed, which will be carried out on a larger sample of teachers and will use tools of quality research. Finally, it would be useful to triangulate the data to draw safer conclusions.