Δημιουργία εκπαιδευτικού πολυχώρου βασισμένου στη θεωρία πολλαπλής νοημοσύνης
Education center based on multiple intelligence theory
Λέξεις-κλειδιά
Πολλαπλή νοημοσύνη ; Αρχιτεκτονική χώρου ; Εκπαιδευτικός πολυχώρος ; Βιοκλιματικός σχεδιασμός ; Τρισδιάστατη απεικόνιση ; Εκπαίδευση ; Howard Gardner ; Επανάχρηση ; Επανάχρηση κτιρίων ; Multiple intelligence ; Architecture ; Education ; ReuseΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία αφορά στην επανάχρηση του κτιρίου όπου στεγαζόταν, έως το 2012, το Γενικό Νοσοκομείο Ζάκυνθου και την αξιοποίησή του σε Πολυχώρο Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων που βασίζονται στη Θεωρία Πολλαπλής
Νοημοσύνης του Howard Gardner. Κατά την παρουσίαση του νέου εκπαιδευτικού πολυχώρου, αναλύεται η εξέλιξη της
παιδαγωγικής διαδικασίας μέσα στους προηγούμενους αιώνες αλλά και στις μέρες μας δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην ανάλυση των θεωριών του Gardner και άλλων ψυχολόγων και παιδαγωγών φιλοσόφων. Στόχος παραμένει να κατανοηθεί πλήρως η
συμβολή και η αναγκαιότητα της αρχιτεκτονικής μελέτης κατά την δημιουργία χώρων εκπαιδευτικού περιεχομένου. Για το λόγο αυτό κρίθηκε σκόπιμη η μελέτη παραδειγμάτων που επιβεβαιώνουν την θετική επίδραση του χώρου στον εκπαιδευτικό αλλά και ψυχαγωγικό τομέα της ζωής των παιδιών. Μελετώντας τις ανάγκες των κατοίκων της περιοχής σε θέματα εκπαιδευτικών και
ψυχαγωγικών δραστηριοτήτων εντοπίστηκαν σημαντικές ελλείψεις για όλες τις ηλικιακές ομάδες αλλά κυρίως για τα παιδιά . Το ενδεχόμενο κάλυψης των αναγκών αυτών σε ένα πολυδιάστατο περιβάλλον σχεδιασμένο να περιλαμβάνει πολλές και
διαφορετικές δράσεις οδήγησε στην επιλογή του εν λόγω κτηρίου. Ο υπάρχον δομημένος χώρος του «παλιού νοσοκομείου Ζακύνθου» επιλέχθηκε προς επανάχρηση κυρίως λόγω της μεγάλης κτηριακής του έκτασης, ικανής να φιλοξενήσει πολλές
διαφορετικές λειτουργίες και φυσικά του περιβάλλοντα χώρου που διαθέτει, με εξίσου μεγάλη χρηστική αξία. Ο ιδιαίτερος χαρακτήρας των εκπαιδευτικών και άλλων δραστηριοτήτων που στηρίζονται στην ΘΠΝ επιβάλλει μια εξίσου ιδιαίτερη αρχιτεκτονική σύνθεση ώστε η διαμόρφωση του χώρου να εξυπηρετεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τους χρήστες με προτεραιότητα την συμβολή του δομημένου περιβάλλοντος στην ανάπτυξη, καλλιέργεια των παιδικών δεξιοτήτων αλλά και την αναψυχή στα άτομα άλλων ηλικιακών ομάδων. Αίθουσες διδασκαλίας, χώροι παιχνιδιού, συναθροίσεων, βιβλιοθήκη αποτελούν μόνο μερικά από τα μέρη του κτιριολογικού προγράμματος που αναπτύχθηκε ενώ στον εξωτερικό χώρο δράσεις όπως περπάτημα, ποδηλασία, θέατρο κλπ. θα μπορούν άριστα να αναπτυχθούν προσφέροντας «απόδραση» από την καθημερινότητα σε κάτοικους και επισκέπτες του νησιού. Συγκεκριμένα, η εργασία αυτή αποτελείται από επτά κεφάλαια. Στο πρώτο κεφάλαιο περιγράφεται η εξέλιξη της παιδαγωγικής, από τις παραδοσιακές στις σύγχρονες, καινοτόμες εκπαιδευτικές μεθόδους καθώς γίνεται μια εισαγωγή ως
προς την Θεωρία Πολλαπλής Νοημοσύνης και πως αυτή εντάσσεται στα σύγχρονα παιδαγωγικά μοντέλα. Στο δεύτερο κεφάλαιο περιγράφεται και αναλύεται η θεωρία πολλαπλής νοημοσύνης του Gardner καθώς αναλύονται οι νοημοσύνες και τα συστατικά τους. Στο τρίτο κεφάλαιο περιγράφεται και αναλύεται πως η αρχιτεκτονική σύνθεση, η κοινωνία και η εκπαίδευση επηρεάζουν την εξέλιξη του «σχολείου» - εκπαιδευτικού περιβάλλοντος έως τις μέρες μας. Στο τέταρτο κεφάλαιο περιγράφονται παραδείγματα από υφιστάμενους χώρους αγωγής όπου συνδράμουν στην εκπαίδευση μέσα από το παιχνίδι και την διασκέδαση. Στο πέμπτο κεφάλαιο περιγράφεται η υφιστάμενη κατάσταση των κτιρίων καθώς και το αποτέλεσμα έπειτα από την επανάχρηση. Στο έκτο κεφάλαιο περιγράφεται η βιοκλιματική αντιμετώπιση ώστε το κτίριο να είναι σύγχρονο και μηδενικής κατανάλωσης.
Στο έβδομο κεφάλαιο περιγράφονται τα κτίρια, οι εσωτερικοί χώροι και ο περιβάλλοντας χώρος μέσα από τρισδιάστατη απεικόνιση.
Περίληψη
This thesis concerns the creation of a multipurpose educational facility based on Howard Gardner's theory of multiple intelligences, as well as the reuse of the building where the Zakynthos General Hospital was housed. During the presentation of the new multipurpose educational facility, the development of teaching practices over the previous centuries will be analysed in greater detail. Furthermore, special emphasis will be placed on analysing Gardner’s theories, other psychologists and educational philosophers in order to fully understand the necessity of creating these facilities. Alongside this, examples of other facilities that have a positive impact on the educational and entertainment sector of children's lives will be presented. The facility will be designed to accommodate activities and educational programmes for children. That is to say, modern teaching areas will be created based on the needs and requirements of the children, as regards to teaching through play. Key factor for the creation of this space is that the children learn to develop their abilities while also to combine their cognitive intelligence and to cultivate them to the same level. The facility will be able to accommodate many and various events, teaching and educational programmes, thanks to the correct and functional layout of its space. One of the demands and needs of the residents of the island was the creation of a lending library reading room. The surrounding area will be used to create walking areas, cycle lanes, large
recreational and sport areas and finally the small open-air theatre in the south-west part of the field will complete the image of the multipurpose facility and offer the "escape" from everyday life that residents and visitors of the island are so much in need.