Η Συμβουλευτική Ψυχολογία στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση
Counseling Psychology in Special Education
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Μαυρομητός, Κωνσταντίνος
Ημερομηνία
2023-02-17Επιβλέπων
Σοπίδου, ΒαρβάραΦώτη, Παρασκευή
Λέξεις-κλειδιά
Συμβουλευτική ; Μαθητές με αναπηρία ; Μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ; Ειδική αγωγήΠερίληψη
Ο ρόλος της εκπαίδευσης, είναι καθοριστικός για την κοινωνικοποίηση των παιδιών, από την στιγμή που το σχολείο δεν προσφέρει μόνο ακαδημαϊκές γνώσεις, αλλά συμβάλλει στην απόκτηση των κατάλληλων εφοδίων για την μελλοντική τους είσοδο στο κοινωνικό στερέωμα. Κατά συνέπεια, μια εκ των κυριότερων προκλήσεων του σύγχρονου σχολείου είναι η κατάρριψη των κοινωνικών στερεοτύπων και η άρση κάθε μορφής αποκλεισμού της ετερότητας. Η ευελιξία πρέπει να είναι κύριο χαρακτηριστικό του σύγχρονου σχολείου, με στόχο την επίτευξη της ανάπτυξης και ενεργούς συμμετοχής στην διαδικασία της μάθησης για όλους, ανεξαιρέτως εμποδίων και δυσκολιών. Ο κλάδος της συμβουλευτικής, ως επικοινωνιακή δίοδος και διαδικασία, έχει θέσει ως στόχο να βοηθήσει το άτομο να επιλύσει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει στους τομείς των διαπροσωπικών σχέσεων, να προσαρμοστεί στο περιβάλλον του και να αντιμετωπίσει πιθανές συγκρούσεις, εσωτερικές ή εξωτερικές. Κατά συνέπεια, η συμβολή της συμβουλευτικής στην ειδική αγωγή και εκπαίδευση είναι άκρως σημαντική.
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να διερευνηθεί η εννοιολογική προσέγγιση και συνεισφορά της Συμβουλευτικής ως Εφαρμοσμένος κλάδος της Ψυχολογίας, στο εκπαιδευτικό σύστημα και στην Ειδική Αγωγή ειδικότερα, στους γονείς των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες καθώς και στους ίδιους τους μαθητές.
Η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε για την διαχείριση και αιτιολόγηση των ανωτέρω ερευνητικών ερωτημάτων, αναλύθηκε μέσω ξενόγλωσσης και ελληνικής βιβλιογραφικής ανασκόπησης, αξιοποιώντας την υπάρχουσα καταγεγραμμένη επιστημονική γνώση και βιβλιογραφία.
Τα αποτελέσματα και τα ευρήματα της παρούσας εργασίας αφορούν πρώτον, στην ανάδειξη συνύπαρξης του κλάδου της συμβουλευτικής στην εκπαίδευση και στην ειδική αγωγή, δεύτερον στην εξειδίκευση των εκπαιδευτικών ως ενισχυτές-μοχλούς θετικής παρακίνησης των παιδιών, τρίτον στους κηδεμόνες και τα παιδιά ως αποδέκτες εξατομικευμένων υπηρεσιών και προγραμμάτων και τέλος στην καθοριστική σημασία της ύπαρξης των σχολικών συμβούλων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και τον ρόλο που διαδραματίζουν σε αυτήν.
Περίληψη
The role of education, in formal and non -formal populations, is crucial to the socialization of children, since the school offers not only academic knowledge, but contributes to the acquisition of the right supplies for their future entry into the social stand. Consequently, one of the main challenges of the modern school is the dismissal of social stereotypes and the removal of any form of exclusion of otherness. Flexibility must be a key feature of the modern school, with the aim of achieving development and active participation in the learning process for all, regardless of obstacles and difficulties. The counseling industry, as a communication passage and process, has set the aim to help the individual solve the problems they face in the fields of interpersonal relationships, adapt to their environment and face possible conflicts, internal or external. Consequently, the contribution of coun-seling to special education and education is extremely important.
The purpose of this work is to explore the conceptual approach and contribution of coun-seling as an applied branch of psychology, to the education system and to special educa-tion in particular, to the parents of children with special education needs as well as to the students themselves.
The method used to manage and justify the above research questions was ana-lyzed through foreign language and Greek bibliographic review, utilizing the existing rec-orded scientific knowledge and literature.
The results and findings of the present work are first concerned with the emer-gence of the coexistence of the counseling industry in education and special education, secondly in the specialization of teachers as children's positive motivation amplifiers, thirdly in guardians and children as the recipients of personalized services and services programs and finally to the crucial importance of the existence of school counselors in primary and secondary education and the role they play in it.