Η εικόνα του επαγγέλματος και οι προσδοκίες των εργαζομένων παιδαγωγών στους δημοτικούς παιδικούς σταθμούς της Αττικής
The image of the profession and the expectations of early years education and care teachers working in the municipal early childhood centres of Attica
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Χειλάκη, Μαρία
Date
2023-02-17Advisor
Σιδηροπούλου, ΤρυφαίνηKeywords
Παιδικός σταθμός ; Παιδαγωγοί προσχολικής ηλικίας ; Επαγγελματική ανάπτυξη ; Προσωπική θεωρίαAbstract
Εισαγωγή: Ο παιδικός σταθμός αποτελεί το πρώτο περιβάλλον των παιδιών, μετά το σπίτι τους, στο οποίο κοινωνικοποιούνται και έρχονται σε επαφή με την οργανωμένη μάθηση. Η ολόπλευρη ανάπτυξη και ευημερία τους συνδέεται άμεσα με προσχολικές δομές που εφαρμόζουν υψηλής ποιότητας προγράμματα αγωγής. Ο ρόλος των παιδα-γωγών είναι υψίστης σημασίας για τον καθορισμό αυτής της ποιότητας.
Σκοπός: Να αποσαφηνιστεί το τοπίο του επαγγελματικού habitus και να εμπλουτιστεί η κατανόησή του. Να διερευνηθεί αν θα αναδειχθούν νέα ερωτήματα για παιδαγω-γούς, με προεκτάσεις σε φοιτητές, σπουδές, συνεργάτες αλλά και τα βρέφη και νήπια και τις οικογένειές τους. Όλες αυτές οι πληροφορίες που θα συλλέξουμε θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν, ώστε να ληφθούν αποφάσεις για τον επαναπροσδιορισμό των στόχων, τόσο των φορέων των παιδικών σταθμών, όσο και των φορέων που εκπαιδεύ-ουν τους παιδαγωγούς προσχολικής ηλικίας.
Μέθοδος: Ποσοτική προσέγγιση με μεθοδολογικό εργαλείο το ερωτηματολόγιο. Η α-νάλυση θα είναι περιγραφική και θα περιλαμβάνει ορισμένα βασικά περιγραφικά μέτρα (μέση τιμή, τυπική απόκλιση, επικρατούσα τιμή) και πίνακες συχνοτήτων. Επιπλέον, θα πραγματοποιηθεί η σύγκριση μέσων όρων με ανάλυση διακύμανσης μονής κατεύθυν-σης One Way ANOVA.
Αποτελέσματα: Τα ερωτηματολόγια που αναλύθηκαν ήταν 248. Από αυτά φαίνεται ότι οι παιδαγωγοί επιλέγουν τον τίτλο που αρμόζει στο επάγγελμά τους ανάλογα με τη σχολή αποφοίτησης. Το παιδαγωγικό μέρος του επαγγέλματός τους επηρεάζεται από τις σπουδές τους και την αλληλεπίδραση μεταξύ συναδέλφων. Η σημασία της παιδα-γωγικής ομάδας και της συνεργασίας αναγνωρίζεται. Επιζητούν τη συνεργασία με τους γονείς. Επιθυμούν εξειδικευμένη βοήθεια, ώστε να διαχειριστούν παιδιά με σωματικές παθήσεις. Είναι υπέρ όλων των μορφών της επιμόρφωσης. Σε σχέση με το παρελθόν, το μορφωτικό τους επίπεδο είναι ψηλότερο. Ενδιαφέρονται περισσότερο για την ουσία του παιδαγωγικού τους έργου κι όχι τόσο για το φαίνεσθαι μέσω εκδηλώσεων.
Συμπεράσματα: Συμπερασματικά, θα λέγαμε ότι οι παιδαγωγοί αγαπούν τη δουλειά τους και αντιλαμβάνονται την σπουδαιότητα του έργου τους. Εξελίσσονται όσον αφο-ρά το μορφωτικό τους επίπεδο και έχουν κατανοήσει την αναγκαιότητα της επαγγελμα-τικής ανάπτυξης. Επιθυμούν να επιμορφώνονται με όλους τους τρόπους. Τα αποτελέ-σματα της παρούσας έρευνας είναι σημαντικό να αξιοποιηθούν από τους φορείς απα-σχόλησης αλλά και τα πανεπιστήμια. Με δεδομένο ότι διαλέξεις, σεμινάρια, ημερίδες και συνέδρια πραγματοποιούνται συχνά, είναι σημαντικό να δοθεί έμφαση στην ενδο-ϋπηρεσιακή επιμόρφωση και στις παρεμβάσεις εντός του πεδίου δράσης των παιδα-γωγών, δηλαδή τον παιδικό σταθμό.
Abstract
Introduction: Early childhood centre is concerned as the first environment of children second to their home, in which they socialize and come into contact with the organized learning. Their holistic development and well-being is directly linked to preschool structures that implement high-quality education programs. The role of early years ed-ucation and care teachers is crucial in determining the quality provided.
Purpose: To clarify the frame of the professional habitus and to enrich its understand-ing. Also, to further investigate if new questions will raise with regards to early years education and care teachers, extending to students, studies and fellow workers as well as babies, toddlers and their families. All the information collected could be used for decision making on redefining the aims of the early years education sector as well as the early year educators training organizations babies.
Method: Quantitative approach, using the methodology of questionnaires. The analy-sis will be descriptive and will include basic descriptive measures (e.g., mean, standard deviation, mode, etc.), as well as frequency tables. Furthermore, we will compare the mean scores by analyzing their variance using One-Way ANOVA.
Results: In total, the analyzed questionnaires were 248. From these questionnaires, it appears that early years education and care teachers select the title that suits their profession depending on the school they graduated. The pedagogical part of their pro-fession is influenced by their studies and the interaction among colleagues. The im-portance of the pedagogical team and cooperation is recognized. Cooperation with parents is seeked. Specialized help to manage children with physical issues is required. They stand in favor of all forms of future training. Compared to the past, the educa-tional level is evaluated as higher. They are more interested in the essence of their ed-ucational work and not so much for appearances through events.
Discussion: To conclude, early years education and care teachers love their profession and fully understand the importance of their work. They keep evolving in terms of their educational level and understand the necessity of their professional development. They desire to be educated in various ways. The results of this research are important to be further used by employment agencies and universities. Given that lectures, semi-nars, workshops and conferences are often held, it is important to emphasize in-service training and interventions within the actual field of action of the early years education and care teachers educators, i.e. the nursery school.