Το αναβαθμισμένο πρόγραμμα για το ολοήμερο σχολείο στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Παρούσα κατάσταση, δυνάμεις, αδυναμίες και προοπτικές
The upgraded program for the full day school in Primary Education. Current situation, strengths, weaknesses and prospects
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Ανδριοπούλου, Χριστίνα-Άννα
Βαλαβάνη, Μαρία
Date
2023-02-16Advisor
Spyridakos, AthanasiosKeywords
Αναβαθμισμένο ολοήμερο ; Διευρυμένο πρόγραμμα ; Ολοήμερο σχολείο ; Πρωτοβάθμια εκπαίδευση ; Ικανοποίηση γονέων ; Upgraded full day ; Extended program ; Full day school ; Primary education ; Parent satisfactionAbstract
Κατά τη σχολική χρονιά 2022-2023, επιχειρήθηκε στην Ελλάδα για πρώτη φορά η επιμήκυνση του ωραρίου του ολοήμερου σχολείου μέχρι τις 17:30. Στην προσπάθειά της, η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να καλύψει σε μεγαλύτερο βαθμό τις κοινωνικές ανάγκες και να ικανοποιήσει την ολοένα και αυξανόμενη ζήτηση για αποτελεσματική απασχόληση των παιδιών, πρότεινε την πιλοτική υλοποίηση ενός διευρυμένου τύπου ολοήμερου σχολείου. Στο νέο Αναβαθμισμένο Ολοήμερο, όπως ονομάστηκε ο νέος τύπος ολοήμερου σχολείου, εντάχθηκαν κατά το τελευταίο δίωρο λειτουργίας του ολοήμερου οι εκπαιδευτικοί μαθητικοί όμιλοι, προσφέροντας τη δυνατότητα παροχής πρόσθετων εκπαιδευτικών και διδακτικών εμπειριών. Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν, να διερευνηθεί εάν το Αναβαθμισμένο Ολοήμερο Σχολείο εξυπηρετεί τον σκοπό δημιουργίας του και να προτείνει τρόπους βελτίωσης του θεσμού. Με τη χρήση του εργαλείου SWOT analysis επιχειρήσαμε να αποδελτιώσουμε το σύνολο των αδυναμιών αλλά και των δυνάμεων του σύγχρονου ολοήμερου, να διερευνήσουμε το εσωτερικό αλλά και το εξωτερικό του περιβάλλον, με στόχο την ενδυνάμωση του θεσμού. Αξιοποιήσαμε τη μέθοδο της μεικτής έρευνας. Συγκεκριμένα, πραγματοποιήσαμε ποσοτική έρευνα χρησιμοποιώντας ως εργαλείο πρωτότυπο ερωτηματολόγιο με ανοικτού και κλειστού τύπου ερωτήσεις σε δείγμα 324 γονέων, καθώς και ποιοτική έρευνα με τη διεξαγωγή συνεντεύξεων σε 11 εκπαιδευτικούς της περιφέρειας Αττικής. Από τα αποτελέσματα των δύο ερευνών προέκυψαν τα δυνατά και αδύνατα σημεία, καθώς και οι ευκαιρίες και οι απειλές του εξωτερικού περιβάλλοντος του Νέου Αναβαθμισμένου Ολοήμερου Σχολείου. Δημιουργήσαμε πίνακα SWOT ώστε να προτείνουμε στρατηγικές επιλογές για τη σύνταξη στρατηγικού σχεδιασμού για το Αναβαθμισμένο Ολοήμερο. Ένα από τα σημαντικότερα ευρήματα της έρευνας αυτής είναι η μεγάλη συσχέτιση της ικανοποίησης των γονέων με τη συχνότητα επικοινωνίας με τους εκπαιδευτικούς. Από τις απόψεις των γονέων προέκυψε η ανάγκη ύπαρξης ενός Αναβαθμισμένου Ολοήμερου Σχολείου, το οποίο να εξυπηρετεί τους εργαζόμενους γονείς και να παρέχει ταυτόχρονα υψηλού επιπέδου εκπαίδευση στους μαθητές. Δεδομένου ότι η δημόσια εκπαίδευση αποτελεί την κοιτίδα των πολιτών του μέλλοντος, αντιλαμβανόμαστε τη σημασία του ορθού σχεδιασμού αλλά και της επαναξιολόγησής της, με στόχο την ενδυνάμωση της κοινωνίας.
Abstract
During the 2022-2023 school year, an attempt was made for the first time in Greece, to extend the hours of operation of the full-day school until 17:30. In the effort of covering a range of social needs to a greater extent and satisfying the ever-increasing demand for effective aftercare for children, the leadership of the Ministry of Education proposed the pilot operation of an expanded type of full-day school. In the new Upgraded Full-Day School, as this expanded type was named, during the last two hours of its operation, students are given the opportunity to participate in the educative student clubs offered, having the opportunity to receive new and additional educational experiences. The purpose of this study was to investigate whether the Upgraded All-Day School serves the purpose of its creation and to propose ways to improve the institution. With the use of the SWOT analysis tool, we attempted to identify both the weaknesses and strengths of the modern all-day school, to investigate its internal and external environment, with the aim of strengthening the institution. The mixed research method was employed to serve the purposes of the research. Specifically, we carried out quantitative research, using as a tool an original questionnaire with open and closed type questions, on a sample of 324 parents, as well as qualitative research, by conducting interviews with 11 teachers of the Attica district. From the results of the two surveys, strengths and weaknesses were emerged, as well as the opportunities and threats of the external environment of the New Upgraded All-Day School. We created a SWOT table to suggest strategic options for conducting a strategic plan for the Upgraded All Day School. One of the most important findings of this research is the high correlation of parents' satisfaction with the frequency of communication with teachers. From the parents’ point of view, it became apparent that there is a need for an Upgraded All Day School, which would serve the working parents and, at the same time, would provide high-level education to the students. Taking into account that public education is the cradle of the citizens of the future, we understand the importance of its proper planning and its re-evaluation, with the aim of empowering society.