Η προσέγγιση των Τεχνών βασισμένη στις αρχές της Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας και τη μέθοδο Project ως μέσο του Καθολικού Σχεδιασμού Εκπαίδευσης στη Προσχολική Ηλικία.
The Arts approach is based on the principles of Differentiated Teaching and the Project method as a means of Universal Planning of Preschool Education.
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Φουστέρη, Μαρία
Ημερομηνία
2023-02-17Επιβλέπων
Φώτη, ΠαρασκευήΛέξεις-κλειδιά
Καθολικός σχεδιασμός εκπαίδευσης ; Προσχολική ηλικία ; Διαφοροποιημένη διδασκαλία ; Μέθοδος ProjectΠερίληψη
Εισαγωγή: Η ποικιλόμορφη και ραγδαία εξελισσόμενη κοινωνία σε πολιτικό, κοινωνικό και τεχνολογικό επίπεδο καθιστά τον Καθολικό Σχεδιασμό Εκπαίδευσης με βάση τις αρχές της Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας και τη μέθοδο Project αναγκαία συνθήκη. Σύμφωνα με τη σύσταση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και της UNESCO απαιτείται η εδραίωση της συμπεριληπτικής ή ενταξιακής εκπαίδευσης.
Η παρούσα εργασία επιχειρεί να δείξει ότι η ολιστική προσέγγιση των Τεχνών μπορεί να αποτελέσει κύριο μέσο για έναν πλουραλιστικό χώρο εκπαίδευσης που να ανταποκρίνεται στο ευρύ φάσμα ετερότητας των παιδιών.
Σκοπός: Ο σκοπός της διπλωματικής αυτής διατριβής είναι διττός. Καταρχήν να διερευνηθεί μέσα από βιβλιογραφική ανασκόπηση η συμβολή των Τεχνών στην ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών, στην καλλιέργεια των κοινωνικών τους δεξιοτήτων, καθώς και στη διαμόρφωση μιας ολιστικής προσέγγισης της Προσχολικής Αγωγής για όλα τα παιδιά ανεξαιρέτως. Εν συνέχεια να πραγματοποιηθεί έρευνα που στοχεύει στην εξαγωγή συμπερασμάτων για τα προαναφερθέντα. Επιπλέον θα εξεταστεί κατά πόσο οι Παιδαγωγοί Προσχολικής Ηλικίας γνωρίζουν και υλοποιούν προγράμματα Τέχνης βασισμένα στις σύγχρονες παιδαγωγικές πρακτικές.
Μέθοδος: Η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε είναι η ποσοτική ανάλυση δεδομένων με τη χρήση SPSS με τυχαία δειγματοληψία ύστερα από τη διανομή ερωτηματολογίου κατόπιν εγκρίσεως της Επιτροπής Ηθικής και Δεοντολογίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Το δείγμα συγκροτήθηκε αποκλειστικά από 69 Παιδαγωγούς Προσχολικής Ηλικίας ανεξαρτήτως επιπέδου σπουδών (ΜΔ, ΠΕ, ΤΕ, ΔΕ) που εργάζονται σε Δημοτικούς Παιδικούς Σταθμούς σε διάφορες περιοχές της Αττικής. Πρώτα έγιναν περιγραφικές αναλύσεις και στη συνέχεια έλεγχοι συσχέτισης με το κριτήριο X2 και ANOVA προκειμένου να διαπιστωθεί αν η ηλικία και το μορφωτικό επίπεδο συσχετίζονται με τις απαντήσεις των Παιδαγωγών Προσχολικής Ηλικίας αναφορικά με ΤΠΕ και Καθολικό Σχεδιασμό Εκπαίδευσης.
Αποτελέσματα: Με βάση τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας, συμπεραίνεται ότι οι Παιδαγωγοί Προσχολικής Ηλικίας ασχολούνται συχνά με τις Τέχνες (Εικαστικά, Θεατρικό Παιχνίδι, Μουσική), εφαρμόζουν τη μέθοδο Project, ωστόσο η προσέγγισή τους δεν είναι καθόλου βασισμένη στις αρχές της Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας και δεν εμπλουτίζεται σε γενικές γραμμές με τη χρήση Τεχνολογίας. Παρατηρείται διαφοροποίηση ως προς αυτό από τους κατόχους Μεταπτυχιακού τίτλου. Υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για επιμόρφωση σχετικά με την εφαρμογή των ΤΠΕ, καθώς και έκδηλη ανάγκη για επιμόρφωση στην εφαρμογή της σύγχρονης παιδαγωγικής πρακτικής του Καθολικού Σχεδιασμού Εκπαίδευσης, καθώς ένα σημαντικό ποσοστό Παιδαγωγών Προσχολικής Ηλικίας δεν έχει τις επαρκείς γνώσεις.
Συμπεράσματα: Τελικά, συμπεραίνεται ότι η προσέγγιση των Τεχνών βασισμένη στις αρχές της Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας και τη μέθοδο Project αποτελεί κύριο μέσο Καθολικού Σχεδιασμού Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία και για το λόγο αυτό η εφαρμογή του καθίσταται ως επιτακτική ανάγκη. Αυτό που λείπει, όμως, είναι η επιμόρφωση του Παιδαγωγικού Προσωπικού προκειμένου να υλοποιεί προγράμματα εναρμονισμένα με τις σύγχρονες παιδαγωγικές αντιλήψεις και απόλυτα συνυφασμένα με τις ανάγκες όλων των παιδιών.
Περίληψη
Introduction: The diverse and rapidly evolving society at political, social and technological levels makes Universal Education Planning based on the principles of Differentiated Instruction and the Project method a necessary condition. In accordance with the recommendation of the European Parliament and UNESCO, inclusive education needs to be consolidated.
This paper attempts to show that a holistic approach to the Arts can be a main instrument for a pluralistic education space that responds to the wide range of diversity of children.
Purpose: The purpose of thesis is twofold. Firstly, to explore through a literature review the contribution of Arts to the all-round development of children, to the cultivation of their social skills, and to the development of a holistic approach to Early Childhood Education for all children without exception. Subsequently, a survey will be examined whether Pre-school Educators are aware of and implement Art programmes based on modern pedagogical practices.
Method: The method used is quantitative data analysis using SPSS with random sampling after the distribution of a questionnaire after approval of the Ethics Committee of the Educators regardless of their level of study (MD, PE, TE, DE) working in Primary Kindergartens in different region of Attica. First, descriptive analyses were conducted followed by correlation tests using the X2 criterion and ANOVA to determine whether age and educational level are correlated with the responses of Early Childhood Educators regarding ICT and Universal Design of Education.
Results: Based on the results of the present study, it is concluded that Early Childhood Educators are often involved in the Arts (Visual Arts, Drama, Music), apply the Project method, however their approach is not at all based on the principles of Differentiated Instruction and is not generally enriched with the use of Technology. There is a differentiation in this respect from Postgraduate degree holders. There is a strong interest in training on the application of ICT, as well as a clear need for training in the modern pedagogical practice of Universal Design of Education, as a significant percentage of Early Childhood Educators do not have sufficient knowledge.
Discussion: Finally, it is concluded that the Arts approach based on the principles of Differentiated Instruction and the Project method is a main instrument of Universal Early Childhood Education Planning and for this reason its implementation becomes an imperative, what is lacking, however, is the training of the pedagogical staff in order to implement programs in line with modern pedagogical concepts and fully interwoven with the needs of all children.