Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής - Υπερκινητικότητας
Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Keywords
Απροσεξία ; Παρορμητικότητα ; ΥπερκινητικότηταAbstract
Εισαγωγή: Τα τελευταία έτη, όσοι ειδικοί απασχολούνται στο χώρο της ψυχικής υγείας για παιδιά και εφήβους, εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων, καθώς και πολλοί γονείς έχουν στρέψει την προσοχή τους στη Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ) περισσότερο από κάθε άλλη νευροαναπτυξιακή διαταραχή. Ο κύριος λόγος που δείχνουν αυτό το ενδιαφέρον είναι αφενός η σε υψηλά επίπεδα συχνότητα παρουσίασης της ΔΕΠ-Υ στα παιδιά και αφετέρου οι Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες και τα προβλήματα συμπεριφοράς που προκύπτουν ως συνεπακόλουθα της ΔΕΠ-Υ.
Σκοπός: Η δημιουργία ενός εκπαιδευτικού οδηγού για τη ΔΕΠ-Υ μέσα από τη συστηματική ανασκόπηση ελληνικής και ξενόγλωσσης βιβλιογραφίας και των υπαρχουσών κατευθυντήριων οδηγιών. Πιο συγκεκριμένα, βασική επιδίωξη είναι η συνειδητοποίηση και η κατανόηση: α) των διαφοροποιήσεων που παρουσιάζονται στην κλινική εικόνα όσων έχουν διαγνωστεί με ΔΕΠ-Υ σε όλα τα στάδια της ανάπτυξής τους, β) της συνεμφάνισης (συννοσηρότητας) ΔΕΠ-Υ και ειδικών μαθησιακών δυσκολιών – δυσλεξίας, γ) της συνεμφάνισης (συννοσηρότητας) ΔΕΠ-Υ και των διαταραχών συμπεριφοράς, δ) του σημαντικού ρόλου της έγκαιρης διάγνωσης στην περίπτωση της ΔΕΠ-Υ και ε) των πιο έγκυρων και διεθνώς χρησιμοποιουμένων θεραπευτικών προσεγγίσεων στην αντιμετώπιση της ΔΕΠ-Υ, των βασικών αρχών που οφείλουν να καθορίζουν τον τρόπο συμπεριφοράς του εκπαιδευτικού, καθώς και των βασικών μέσων που διαθέτει για το σωστό χειρισμό των μαθησιακών δυσκολιών και των προβλημάτων συμπεριφοράς των μαθητών με ΔΕΠ-Υ.
Μέθοδος: Βιβλιογραφική ανασκόπηση.
Λέξεις κλειδιά: ΔΕΠ-Υ, ADHD, ελλειμματική προσοχή, απροσεξία, παρορμητικότητα, υπερκινητικότητα, Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες, δυσλεξία, προβλήματα συμπεριφοράς, νεανική παραβατικότητα, διαγνωστικά κριτήρια, μέσα αξιολόγησης, θεραπευτική αντιμετώπιση, φαρμακευτική αγωγή, ψυχοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις
Abstract
Introduction: In the last years, Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) has not only been intensely occupying specialists working in the mental health of children and adolescents, but also teachers of all levels, as well as many parents, more than any other neurodevelopmental disorder. The main reason for this increased interest is, on the one hand, the high incidence of ADHD in the child population and on the other hand, the impact it exerts often on learning and behaviour, resulting in the frequent occurrence of Special Learning Difficulties, as well as behavioural problems.
Aim: To create an educational guide for ADHD through the systematic bibliographic review of Greek and foreign-language literature and of existing guidelines. More specifically, the main purpose is to raise awareness and understanding of: a) the variances presented in the clinical picture of subjects with ADHD during development, b) the close relationship (comorbidity) between ADHD and specific learning difficulties – dyslexia, c) the close relationship (comorbidity) between ADHD and behavioural problems, d) the important role of early diagnosis in the case of ADHD and e) the most authoritative and internationally used therapeutic approaches in the treatment of ADHD, the basic principles that should govern the behaviour of teachers, as well as the key means available to them, for the effective handling of learning and behavioural difficulties of pupils with ADHD.
Method: Bibliographic review
Key words: ADHD, attention deficit, carelessness, impulsiveness hyperactivity, Special Learning Difficulties, dyslexia, behavioural problems, juvenile delinquency, diagnostic criteria, means of assessment, therapeutic management, medication, psychopedagogical approaches