Διερεύνηση του μετασχηματισμού της σχολικής αίθουσας για την υποστήριξη σύγχρονων εκπαιδευτικών πρακτικών που ενισχύονται από τεχνολογίες
Investigating the transformation of the classroom architecture to support modern technology-enhanced educational practices
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Συγγραφέας
Μπότη, Αργυρώ
Ημερομηνία
2023-02-24Επιβλέπων
Παπανικολάου, ΚυπαρισσίαΛέξεις-κλειδιά
Σχεδιασμός σχολικής αίθουσας ; Μάθηση που ενισχύεται από τεχνολογίες ; Σύγχρονες εκπαιδευτικές πρακτικέςΠερίληψη
Η παρούσα διπλωματική εργασία στόχο έχει να διερευνήσει το μετασχηματισμό της
σχολικής αίθουσας ώστε να υποστηρίζονται σύγχρονες εκπαιδευτικές πρακτικές που
ενισχύονται από τεχνολογίες. Παρόλο που οι εκπαιδευτικές πρακτικές εξελίσσονται
συνεχώς με την πάροδο του χρόνου, παρατηρούμε ότι ο σχεδιασμός της σχολικής
αίθουσας παρέμεινε σε μεγάλο βαθμό ο ίδιος. Τα μαθητικά θρανία παρατάσσονται σε
σειρές απέναντι από τον εκπαιδευτικό, στατικά, χωρίς να επιτρέπουν την εύκολη
μετακίνησή τους. Προσφέροντας ευελιξία στα έπιπλα, επιτρέπεται στους εκπαιδευτικούς
να ξεφύγουν από τις παραδοσιακές μορφές διδασκαλίας και να εξερευνήσουν άλλες
πρακτικές με περισσότερη ελευθερία οι οποίες τους κάνουν να αισθάνονται πιο
αποτελεσματικοί και πιο δημιουργικοί. Στην παρούσα έρευνα, αρχικά δόθηκε ένα
ερωτηματολόγιο σε 30 εκπαιδευτικούς που σκοπό είχε να αντλήσει πληροφορίες
σχετικά με τις απόψεις των εκπαιδευτικών για τις σχολικές αίθουσες που υπάρχουν.
Διακρίνοντας την απογοήτευσή τους, σχεδιάστηκαν οι προδιαγραφές μίας αίθουσας
προκειμένου να φιλοξενήσει σύγχρονες εκπαιδευτικές πρακτικές. Η αίθουσα
κατασκευάστηκε στο ψηφιακό περιβάλλον του roomstyler με έμφαση σε δύο σημεία.
Πρώτον στην ευελιξία,που επιτρέπει στους μαθητές να εργαστούν είτε ατομικά, είτε σε
ομάδες ποικίλων ατόμων και δεύτερον στην εύκολη πρόσβαση στην τεχνολογία. Στη
συνέχεια, επιλέχθηκαν τρεις εκπαιδευτικοί με ψηφιακή ευχέρεια και καταρτισμένοι σε
σύγχρονες εκπαιδευτικές πρακτικές, στους οποίους έγινε μία παρουσίαση της αίθουσας
που δημιουργήθηκε, εξηγώντας λεπτομερώς με ποιο σκεπτικό σχεδιάστηκε το κάθε
σημείο της. Στη συνέχεια, διενεργήθηκαν τρεις ημιδομημένες συνεντεύξεις με κάθε έναν
εκπαιδευτικό. Ακολούθησε ανάλυση περιεχομένου των συνεντεύξεων. Τα
αποτελέσματα της ποιοτικής ανάλυσης έδειξαν ότι οι εκπαιδευτικοί βρισκόμενοι σε μία
αίθουσα όπως αυτή που τους παρουσιάστηκε είναι πρόθυμοι να τροποποιήσουν τις
μεθόδους διδασκαλίας τους εντάσσοντας καινοτόμες εκπαιδευτικές πρακτικές οι οποίες
υποστηρίζονται από ψηφιακά εργαλεία. Υποστηρίζουν ότι μία τέτοια αίθουσα ενισχύει τη
διαδραστική μάθηση εμπλέκοντας ενεργά τους μαθητές. Επίσης, προάγονται οι
δεξιότητες του 21ου αιώνα όπως η επίλυση προβλημάτων, η κριτική σκέψη, η
δημιουργικότητα, η επικοινωνία και η συνεργασία.
Περίληψη
This thesis aims to analyze the transformation of the school classroom in order for
modern educational practices that are enhanced by technology to be supported. While
educational practices are constantly evolving over time, it is observed that the design of
the school classroom has remained largely the same. Student desks are arranged in
rows opposite the teacher, static, without allowing their easy movement. By offering
flexibility in furniture, educators are allowed to move away from traditional forms of
teaching and explore other practices with more freedom that in turn enable them to feel
more effective and creative. In this research, a questionnaire was initially given to 30
educators aimed at gathering information on their opinions about existing school
classrooms. Upon acknowledging their disappointment with the current classroom state,
a new one was designed to accommodate modern educational practices in the digital
environment of Roomstyler with emphasis on two points: first, on flexibility, which allows
students to work either individually or in groups of various individuals, and second, on
easy access to technology. Next, three educators with digital proficiency and training in
modern educational practices were selected, to whom a presentation of the classroom
was given, explaining in detail the reasoning behind the design of each point. Next,
semi-structured interviews were conducted separately with each of the three educators
and they were thematically analyzed. The research results showed that the educators
were willing to modify their teaching methods by incorporating innovative educational
practices enhanced with digital tools once working in such a clasroom. They argue that
such a classroom enhances interactive learning by actively involving students.
Additionally, 21st-century skills such as problem-solving, critical thinking, creativity,
communication, and collaboration are promoted.