Ναυτιλία και 4η βιομηχανική επανάσταση: Ευκαιρίες και προκλήσεις για τη ναυτιλία της ψηφιακής εποχής
Maritime industry 4.0: Opportunities and challenges for shipping in the digital age
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Καρυώτη, Ευαγγελία
Date
2023-04-05Advisor
Αρτίκης, ΠαναγιώτηςKeywords
Ναυτιλία ; Βιομηχανική επανάσταση ; Αυτόνομα πλοία ; Έξυπνα λιμάνια ; Ψηφιακός μετασχηματισμός ; Εφοδιαστική αλυσίδα ; Καινοτομία ; Βιωσιμότητα ; Επιτεύγματα ; Τεχνολογία ; ΚυβερνοασφάλειαAbstract
Η παρούσα διπλωματική εργασία έχει σκοπό να παρουσιάσει τις καινοτόμες τεχνολογίες της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης που ήδη βρίσκουν ή θα μπορούσαν να βρουν εφαρμογή στη Ναυτιλία: από την κατασκευή και τον εξοπλισμό των πλοίων και των λιμανιών, τη συμφωνία της ναύλωσης, την ασφάλιση του πλοίου και του φορτίου, την εξοικονόμηση καυσίμων και τον περιορισμό της θαλάσσιας ρύπανσης μέχρι και τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση οι νέες τεχνολογίες θα ανοίξουν νέους δρόμους για το θαλάσσιο εμπόριο και τη ναυτιλία. Οι προκλήσεις που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν είναι πολλές. Ενδεικτικά αναφέρονται οι εξής:
• Ανάγκη υιοθέτησης των νέων τεχνολογιών από το σύνολο του κλάδου • Χρήση ενιαίων εφαρμογών από το σύνολο των ενδιαφερόμενων μερών • Δημιουργία περιβάλλοντος εμπιστοσύνης στις νέες τεχνολογίες που απαιτεί την κοινή χρήση δεδομένων και πληροφοριών • Διασφάλιση της προστασίας από κυβερνοεπιθέσεις • Νομοθετική ρύθμιση των νέων λειτουργιών με ταυτόχρονη διασφάλιση της ευελιξίας που προσφέρουν οι νέες τεχνολογίες μακριά από την ασφυκτική πολλές φορές εποπτεία κυβερνήσεων και διεθνών οργανισμών • Κατάργηση θέσεων εργασίας στη ναυτιλία και την εφοδιαστική αλυσίδα γενικότερα αλλά και βοηθητικών επαγγελματικών κλάδων • Ανάγκη εκπαίδευσης στις νέες τεχνολογίες.
Κατά συνέπεια η βασική ερευνητική ερώτηση που θα γίνει προσπάθεια να απαντηθεί είναι η εξής: «Πώς αποτυπώνεται στη Ναυτιλία η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας στην 4η Βιομηχανική Επανάσταση σήμερα και αν διαφαίνονται οι προϋποθέσεις για τον πλήρη ψηφιακό μετασχηματισμό του κλάδου» Το περιεχόμενο της εργασίας έχει δομηθεί στους εξής άξονες : ανάλυση τεχνολογικών καινοτομιών που βρίσκουν εφαρμογή στον φυσικό κόσμο, ανάλυση τεχνολογικών καινοτομιών που βρίσκουν εφαρμογή στον ψηφιακό κόσμο, εντοπισμός που πρέπει να αντιμετωπιστούν μέσα και από παραδείγματα πετυχημένης ή μη εφαρμογής των νέων τεχνολογιών στη ναυτιλία. Τέλος ως μελέτη περίπτωσης επιλέχθηκε το Λιμάνι του Ρότερνταμ το οποίο χαρακτηρίζεται ως το πιο «έξυπνο» λιμάνι του κόσμου αφού όχι απλά αξιοποιεί το σύνολο των επιτευγμάτων των ψηφιακών τεχνολογιών αλλά συμμετέχει ενεργά μέσα από συνέργειες με εταιρίες- κολοσσούς της πληροφορικής στην έρευνα και την ανάπτυξη των τεχνολογιών αυτών.
Abstract
This diploma thesis intents to present the innovative technologies of 4.0 Industrial Revolution that are already or could be implemented in the Maritime Industry: from the construction of ships and ports, the charter party, freight and vessel insurance, fuel consumption and elimination of CO2 emission to maritime finance, new technologies can create a different horizon for maritime trade and the industry in general. There is a plethora of challenges to be faced:• Use of cohesive application from all stakeholders
• Building of trust in new technologies that demand sharing data and information • Protection against cyberattacks • Legislative regulation of new applications while ensuring the flexibility offered by new technologies away from the often suffocating supervision of governments and international organizations • Elimination of jobs in shipping and the supply chain in general, as well as that of auxiliary professional sectors • Need for training in new technologies. Consequently, the main research question that will be attempted to be answered is the following: "How is the rapid development of technology reflected in shipping inthe 4th Industrial Revolution today and whether the conditions for the complete digital transformation of the industry are emerging" The content of the thesis has been structured in the following axes: analysis of technological innovations applied in the natural world, analysis of technological innovations applied in the digital world, identification of the challenges that must be addressed through examples of successful and unsuccesful application of new technologies in shipping. Finally, the Port of Rotterdam was chosen as a case study. The Port of Rotterdam is characterized as the most "smart" port in the world since it not only utilizes all the achievements of digital technologies but actively participates through synergies with companies of information technology in the research and development of these technologies.