Πανδημία και ασφαλιστικό σύστημα στην Ελλάδα. Μελέτη περίπτωσης στον e-ΕΦΚΑ μισθωτών Νέας Ιωνίας
Pandemic and insurance system in Greece. Case study of a branch of e-EFKA employees of Nea Ionia
Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία
Author
Σαντιμπαντάκη, Ευαγγελία
Date
2021-01-08Advisor
Παπαηλίας, ΘεόδωροςKeywords
e-ΕΦΚΑ ; Ασφαλιστικό σύστημα ; Κυβέρνηση ; Πανδημία ; Υποκατάστημα Νέας ΙωνίαςAbstract
Η εξάπλωση της πανδημίας του νέου κορωνοϊού 2019-2020 στην Ελλάδα και οι επιπτώσεις της στους εργαζόμενους του μεγαλύτερου ασφαλιστικού οργανισμού (πρώην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και νυν e-ΕΦΚΑ) και ειδικότερα ενός υποκαταστήματος της Νέας Ιωνίας Αττικής, είναι το πλαίσιο μελέτης της παρούσας έρευνας. Στο πρώτο μέρος της έρευνας παρουσιάζεται το ασφαλιστικό σύστημα της Ελλάδας όπου επιχειρείται μια σύντομη παρουσίαση της ιστορικής εξέλιξης, της δομής, οργάνωσης και λειτουργίας του, καθώς και των πλεονεκτημάτων και μειονεκτημάτων του. Στη συνέχεια παρουσιάζεται ο ηλεκτρονικός Εθνικός Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ), η ίδρυση, η δομή και η λειτουργία του. Ακόμα παρουσιάζεται σύντομα το οργανόγραμμα του με τη διάκριση των αντικειμένων εργασίας αλλά και το στρατηγικό σχέδιο του οργανισμού καθώς και η εξυπηρέτηση στα πλαίσια του ψηφιακού μετασχηματισμού. Στο τρίτο κεφάλαιο κάνουμε μια ιστορική αναδρομή στις κυριότερες πανδημίες των τελευταίων αιώνων για να δούμε την επίδρασή τους στην οικονομία, την πολιτική και την κοινωνία, μέσω του ασφαλιστικού μας συστήματος, για να καταλήξουμε στην πιο πρόσφατη πανδημία του νέου κορωνοϊού 2019-2020. Περνώντας στο δεύτερο μέρος της έρευνάς μας, παρουσιάζουμε την περίπτωση του υποκαταστήματος e-ΕΦΚΑ Μισθωτών Νέας Ιωνίας Αττικής και τον τρόπο που το ανθρώπινο δυναμικό του βίωνε τον τρόπο λειτουργίας αυτού πριν την πανδημία, κατά τη διάρκεια της και πώς σκέπτεται το μέλλον του. Θα παρουσιάσουμε τις απόψεις του σχετικά με τα εργαλεία που χρησιμοποίησε η κυβέρνηση, ο οργανισμός και το υποκατάστημα πριν και κατά τη διάρκεια της πανδημίας και τις λύσεις που προτείνει για τη βελτίωση του έργου του. Τέλος, γίνεται προσπάθεια να διεξάγουμε συμπεράσματα και να παρουσιάσουμε προτάσεις για τη βελτίωση του έργου των υπαλλήλων και την εξυπηρέτηση των πολιτών.
Abstract
The spread of the pandemic of the new coronavirus 2019-2020 in Greece and its effects on the employees of the largest insurance organization (former IKA-ETAM and now e-EFKA) and in particular on a branch of Nea Ionia in Attica, is the framework of the present study. The first part of the research presents the insurance system of Greece where a brief presentation of its historical development, structure, organization and operation, as well as its advantages and disadvantages is attempted. Then the electronic National Social Security Agency (e-EFKA), its establishment, structure and operation are presented. The organizational chart is also presented briefly with the distinction of the objects of work but also the strategic plan of the organization as well as the service in the context of digital transformation. In the third chapter we take a historical look at the main pandemics of recent centuries to see their impact on the economy, politics and society, through our insurance system, to arrive at the latest pandemic of the new coronavirus 2019-2020. Moving on to the second part of our research, we present the case of the e-EFKA branch of Employees of Nea Ionia Attica and the way in which its human resources experienced this mode of operation before the pandemic and during it, and what they think about their future. We will present their views on the tools used by the government, the agency and the branch before and during the pandemic and the solutions they propose to improve their work. Finally, an effort is made to draw conclusions and present proposals for the improvement of the work of the employees and the service of the citizens.